Nova realitat, nous grups

“D’acord amb les previsions de l’estat de la pandèmia en les properes setmanes a tot el territori català, s’implementaran un seguit de mesures. Així, pel que fa als grups de convivència estable, s’estableix que als grups de 2n cicle d’educació infantil i primària, la ràtio no serà superior a 20 alumnes amb caràcter general i, a secundària es reduiran sempre que sigui possible. En qualsevol cas, quan no sigui possible reduir els grups, entès això com a excepcionalitat i d’acord amb el pla propi de cada centre, s’arbitraran altres mesures preventives i de seguretat.”

INFANTIL

Davant les noves mesures sanitàries implantades,  a l’Institut Escola de Sant Quintí,  es fa el plantejament de poder fer grups de màxim 20 infants a l’educació  infantil.

A P3 hi ha una matrícula de 26 alumnes, a P4 matrícula de 23 i a P5 de 23. Un total de 72 infants.

Tenint present la quantitat d’espais físics adequats (aules) i amb el personal docent que som, 4 mestres al cicle d’infantil,  l’opció que des de l’equip de mestres hem valorat més ecuànime i amb el valor pedagògic més d’acord amb el projecte educatiu del centre, ha estat la de fer quatre grups estables de 18 alumnes cadascun.

S’ha intentat que a cada grup hi hagi:

• el mateix nombre d’alumnes  de p3, de p4 i de p5.
  • el mateix nombre aproximat de nens i nenes.
  • el mateix nombre de nens i nenes nouvingudes al sistema que no tenen domini de la llengua catalana.
  • la no coincidència de germans.

Aquests grups s’han fet per sorteig.

Davant d’aquest nou model organitzatiu amb aquests grups heterogenis, posem en valor el fet de:

• Aprenentatge més individiualitzat, adaptant-nos als diferents ritmes i nivells que existeixen a cada grup.
  • Possibilitat de l’aprenentatge entre iguals i cooperatiu.
  • Tenir present el nivell maduratiu d’aprenentatge i no tant l’edat cronològica.
  • Treball d’equip docent unificat. Tots els grups faran les mateixes activitats i això ens assegura que si un docent no pot assistir al centre hi ha l’equip d’infantil que facilita la continuïtat de la programació d’aula.

Tenim com a exemples escoles que són referents de diferents moviments pedagògics que aposten per poder fer aquest tipus d’organització internivells, com l’Escola Waldorf, Montessori,  Epiqueia, Congrés d’Indians,  i moltes de les escoles  rurals de la comarca.

El plantejament és per aquest curs escolar 20-21 i per les circumstàncies especials sanitàries en que estem vivint,  anirem fem les valoracions pedagògiques,  a mida que vagi transcorrent el curs.

Agraïm la vostra comprensió i col.laboració i restem a la vostra disposició a través d’aquest compte de correu per qualsevol dubte.

PRIMÀRIA

Per a refer els grups s’han seguit els següents criteris recollits a les NOFC (Normes d’Organització i Funcionament de Centre) per tal que els diferents grups quedin el més equilibrats possibles:

• Nombre de nens i de nenes.
  • Alumnat procedent de famílies nouvingudes al sistema.
  • La no coincidència de germans.
  • Dificultats en els aprenentatges (Pla Individualitzat – Necessitats Educatives Específiques).
  • Necessitats de vetlladora.
  • Afinitats entre companys.

Els tutors/es de cada cicle han fet els grups per sorteig respectant aquests criteris. I també s’han sortejat la tutoria que els havia de tocar.

Davant d’aquest nou model organitzatiu amb aquests grups heterogenis, posem en valor l’experiència que ja tenim de treballar en grups de cicle, assolida al llarg dels darrers anys a les sessions de panys, reptes i projectes.

Les investigacions científiques de William Glasser (psiquiatra) demostren que la manera com més s’aprèn és fent, practicant i ensenyant als altres.

La diversitat és un fet en el món que vivim. Efectivament, dins d’una mateixa aula i d’un curs ja hi ha diversitat entre els diferents membres del grup.

En el dia a dia d’una aula es té en compte el bagatge de cada nen/a, adaptant-nos als diferents ritmes i nivells que existeixen a cada grup, tenint present el nivell maduratiu i d’aprenentatge; no tant l’edat cronològica. També es promou l’aprenentatge entre iguals (entre alumnes) i cooperatiu.

El fet de tenir els nous grups de cicle ens permet, en el moment que estem vivint, un treball d’equip docent unificat. Tots els grups faran les mateixes activitats i això ens assegura que si un docent no pot assistir al centre hi ha l’equip de cicle que facilita la continuïtat de la programació d’aula.

A la porta de l’entrada de l’Institut Escola s’ha penjat el llistat amb el nom i les inicials del cognom dels diferents  grups.