Som mestres geganters!

Durant el tercer trimestre, els alumnes de 4t que enguany cursaven l’optativa de Visual i Plàstica, han rebut l’encàrrec d’acabar el cap de la gegantona del nostre centre, la Joana, tal i com l’hem batejat entre tots.

Amb la col·laboració d’en Salvador Ferrer i la Carmina Serrat, veïns de Sant Joan, s’ha pogut muntar el cap de la Joana sobre un cos vestit i se l’ha presentat en públic durant celebració del 10è aniversari de l’IE Mestre Andreu. En Salvador és enginyer i escultor, ell ha dissenyat i construït l’estructura del cos de la Joana, amb l’ajuda d’alumnes de 4t i de l’Ayoub Anghar, ex-alumne del centre; la Carmina s’ha encarregat de cosir les teles del vestit, que ens ha donat en Jordi Juanola, marit de la mestra de primària de l’Escola, Pilar Bassagaña.

Fa dos cursos, l’escultor santjoaní, Francesc Fajula, ens va acompanyar durant uns dies i ens va regalar una fantàstica demostració en directe, del començament del procés creatiu d’un gegant. Va estar modelant amb argila, a mida real, el cap d’una gegantona, de cabell recollit i engalanada amb una corona de flors. Era el naixement de la nostra protagonista!

D’aquella experiència en van quedar al centre els motlles de guix definitius que servirien per a poder reproduir-la, a continuació, en cartró pedra. És la part del procés que els alumnes de 4t han assumit: s’han posat a la pell dels “mestres geganters” i han realitzat “fil-per-randa” totes i cadascuna de les fases d’aquest treball artesanal.

Començant per recuperar els vells motlles de guix i treure’ls la pols, capa a capa, han anat col·locant el cartró banyat en “farinetes” calentes damunt les diferents parts del motlle. Una vegada seques les primeres dues capes, han acoblat les tres peces del motlle i les han unit amb la tercera i última capa de cartró humit, fins a obtenir la forma completa del cap. La següent fase ha consistit en aplicar diferents capes d’imprimació blanca a tota la superfície de la figura deixant-la a punt per a policromar-la. En aquesta darrera etapa s’ha treballat també per capes: primer la base de la cara, a continuació la del cabell i tot seguit els detalls (reflexes i flocs del cabell, llavis, ulls, celles, la vermellor del nas i les galtes,…) per, finalment, cobrir-la d’una capa de vernís protector. Enllestida!

Per cert, un detall…. sabeu en qui s’han inspirat a l’hora de decidir el color dels ulls de la Joana? Us sona la “C” de Calzada?

Marina G. Tubert (professora de Visual i Plàstica)