Història

L’Institut Escola Sant Joan de les Abadesses neix el curs 2010/11 com a resultat de la fusió del CEIP Mestre Andreu i de la SES de Sant Joan. Aquesta darrera prové, al seu torn, de l’escola municipal Abadessa Emma. El curs 2016/17 rep la seva denominació actual, IE Mestre Andreu.

El CEIP Mestre Andreu devia el seu nom al mestre Josep Maria Andreu i Reñé, fill de Montblanc i que va exercir la docència a Sant Joan de les Abadesses entre 1893 i 1913. De tarannà inquiet, incorporà innovadores tendències pedagògiques, algunes de les quals conegué de primera mà en viatges d’estudis a Itàlia, Suïssa, Bèlgica i França. Una de les actuacions per la qual és més recordat a Sant Joan és per la instauració de la Festa de l’Arbre a 1899, la primera a tot Catalunya, festa que encara avui en dia se celebra.

Edifici de l’escola

L’edifici de l’escola, dissenyat per Jeroni Martorell i Terrats, consta de cinc cossos. La torre central, més alta, fa la funció d’eix de simetria. A banda i banda, hi trobem un cos de tres plantes, mentre que els extrems disposen només de planta baixa. La primera pedra es va posar el 15 de setembre de 1925. Tot i la sobrietat de la façana, les formes de les finestres, les arcades de la planta superior, l’esglaonament de la seva silueta  i els acabats de pedra  donen un cert caràcter a l’edifici.

L’ESO es va començar a impartir a l’antiga escola Abadessa Emma. Emma, filla del comte Guifré, fou la primera abadessa del monestir de sant Joan. L’edifici, amb un cert interès històric i artístic,  té espais d’èpoques diverses, el més important dels quals és el format pel cos principal, dissenyat per Duran i Reynals, d’estil modernista florentí. En destaquen les arcades del porxo de l’entrada i del pati.

El setembre de 2018 estrenem el nou edifici, que provisionalment allotja només els alumnes de secundària, a la Rambla Bernat Guillem de Samassó, a la zona de la Colomina del Bac. Esperem que la construcció de les ales d’infantil i primària no es demori gaire cursos.

L’institut el dia 12 de setembre de 2018