Visita a la central de can Vaquer

El 19 de novembre els alumnes de 3r A d’ESO van visitar la central hidroelèctrica de Sant Quintí (Ripoll).

El fill del propietari, en Salvador Vaquer, ens va ensenyar les instal·lacions de la central i ens va explicar la història de l’empresa i algunes curiositats sobre la generació d’electricitat i la seva distribució. Ens va explicar que l’aigua es captava 700 metres més amunt amb una resclosa, es desviava per un canal i quan arribava a la central s’havia aconseguit que el salt fos de 5 metres. Allà feia girar dues turbines, connectades cadascuna d’elles a un alternador. Els dos alternadors junts tenen 250 kW de potència. També ens va ressaltar que l’energia elèctrica és molt difícil d’emmagatzemar,  l’electricitat que es consumeix s’està generant en aquells moments a una central o una altra i que totes elles estan connectades a una mateixa xarxa de distribució.

Aquesta central és la més antiga del Ripollès (en aquell moment ja hi havia alguna fàbrica que tenia alternador però el feien servir per consum propi). Gràcies a ella, Ripoll va ser la quarta població catalana que va disposar de llum elèctrica per il·luminar els carrers.

Des de 1892, doncs, aquesta empresa ha estat subministrant energia als ripollesos. A finals dels anys 20 i fins que es va connectar a la xarxa general de distribució, quan tenien més demanda que la que podien subministrar amb el salt, engegaven un motor de vaixell que estava connectat a un tercer alternador. De vegades, fins i tot havien de trucar algun industrial perquè desconnectés una estona la maquinària perquè no podien donar l’abast.

El dia ens va acompanyar, va fer molt de sol, gens de fred, les explicacions d’en Salvador van interessar tothom i només ens va saber greu que el grup de 3r B estiguessin confinats i no haguessin pogut venir.

El dijous 3 de desembre els alumnes ens explicaran la sortida a la Veu de Sant Joan.