XII EDICIÓ DELS PREMIS FEDERICO MAYOR ZARAGOZA (TORTOSA 2019)

Anna Caballol i Rosanna de la Vega

Enllaços per veure els clipmetratges:

EL DELTA DE L’EBRE:https://www.youtube.com/watch?v=1RKtTW-78Ic&feature=youtu.be

ON S’AMAGUEN LES ESPÈCIES?: https://www.youtube.com/watch?v=RrgN7MmguDI&feature=youtu.be

Sant Carles de la Ràpita, 16 de març de 2019

XIIa EDICIÓ PREMI FEDERICO MAYOR ZARAGOZA. Tortosa, curs 2018-2019

Amb el lema: “SALVEM EL PLANETA: Actuem ara, demà pot ser tard”

Un any més, l’Auditori Felip Pedrell de Tortosa va acollir l’entrega del Premi Federico Mayor Zaragoza, un concurs de creació de clipmetratges, organitzat per l’Associació d’Amics i Amigues de la Unesco de Tortosa i adreçat a tot el món educatiu.

Aquest any ha estat la XII edició amb la temàtica: “SALVEM EL PLANETA. Actuem ara, demà pot ser tard!”. S’hi van presentar 65 treballs, entre escoles i instituts. La majoria eren de les Terres de l’Ebre, però també es van presentar treballs des de Saragossa, Reinosa, Mallorca i la resta de Catalunya.

Des del Departament de Ciències Socials i amb el suport de la matèria de Cultura i Valors Ètics vam decidir participar en el concurs amb l’alumnat de segon cicle de la ESO i dos dels clipmetratges presentats han estat guanyadors, concretament: “ON S’AMAGUEN AQUESTES ESPÈCIES” d’Alèxia Brusca i Sara Porres i “EL DELTA DE L’EBRE” de Sílvia Gómez, Marta Mariano, Gemma Pedroche i Alba Taulés.

I des del Departament de Ciències Socials i tot l’institut Els Alfacs volem felicitar  les noies que en dos minuts de vídeo, van imaginar i crear dos treballs que sintetitzen uns problemes que tenim ben a prop nostre, com és la contaminació i brutícia i el perill d’extinció de diferents espècies al Delta de l’Ebre.

Treballs premiats que ens fan feliços i en donen esperança en la nostra joventut perquè veiem que entenen quin és l’objectiu i el saben posar en pràctica per a difondre’l.

Però, qui és Federico Mayor Zaragoza?

Federico Mayor Zaragoza, va nàixer a Barcelona el 1934, encara que això no el trau de tenir fortes arrels a Tortosa. És Doctor en Farmàcia i catedràtic de Bioquímica de la Universitat de Granada. També ha estat dedicat a la política arribant a ser nomenat Ministre d’Educació durant el segon govern d’Adolfo Suarez. Posteriorment, va  ser escollit eurodiputat al Parlament Europeu. El 1987 va ser designat Director General de la UNESCO, càrrec que va presidir fins al 1999 i on va fomentar projectes per la pau, els drets humans, el diàleg entre cultures i la preservació del patrimoni mundial tant cultural, històric com artístic.

Actualment, presideix la Fundació per a una Cultura de Pau, és President del Consell Científic de la Fundació Ramón Areces i co-presideix el Grup d’Alt Nivell per a l’Aliança de Civilitzacions.

Federico Mayor Zaragoza és una persona implicada amb la Terra, en el nostre món, per què l’hem de preservar i que hem de tenir present, dia a dia, i tal com ell diu que: ”Estem en un moment crític de la història de la Terra, en el qual, la humanitat ha d’escollir el seu futur”.

Per això, Federico Mayor Zaragoza fa força perquè sigui responsabilitat intergeneracional el fet de salvaguardar el nostre espai, el nostre hàbitat, el lloc de tots i totes. I com ho fa?…Donant empenta amb les paraules de Miquel Martí i Pol: “Tot està per fer i tot és possible…” I això, com diu ell, és feina de dones i homes, nosaltres, els adults, i també de noies i nois, el nostre jovent, que hem de posar en pràctica l’Agenda 2030 per assolir els Objectius