“LES COSES IMPORTANTS SÓN LES QUE NO HO SEMBLEN”, EXPOSICIÓ MERCÈ RODOREDA

Berta Sans i Carme Cruelles

En aquest enllaç podeu veure les fotos de l’exposició.

L’alumnat de quart d’ESO de l’INS Els Alfacs ha visitat darrerament l’exposició que hi ha a la biblioteca pública local sobre l’emblemàtica escriptora catalana Mercè Rodoreda. Des de la biblioteca van preparar unes activitats per tal que l’alumnat conegués la vida i l’obra d’aquesta escriptora que va haver d’exiliar-se durant el franquisme per poder seguir conreant diversos gèneres literaris en la nostra llengua.

L’alumnat va participar activament de l’activitat i ha manifestat que la visita ha estat una experiència enriquidora que els ha permès acostar-se a la vida i l’obra rodorediana. Sens dubte, recomanem la visita a l’exposició i us animem a llegir les obres literàries que Rodoreda ens ha deixat en llegat.

Pilar Aymerich (fotografies) i Marta Pessarrodona (textos) són les autores de l’exposició Mercè Rodoreda que durant el mes de novembre es pot visitar a la biblioteca Sebastià Juan Arbó de la Ràpita. Durant aquest mes l’alumnat de 4t d’ESO fa un taller amb la bibliotecària Roser Subirats que, a banda, de parlar-los de l’autora els recomana llibres com ara Paraules, flors i pólvora de l’autora Cinta Arasa i que recentment se li ha atorgat el Premi Crítica Serra d’Or juvenil de creació del 2021.

L’exposició consta d’una desena de plafons que expliquen la vida i l’obra d’una de les autores més universals de la literatura catalana i es distribueix d’aquesta manera:

1. Sant Gervasi, Barcelona, o retrat de l’artista infant i adolescent (1908-1920).
  2. Anys d’aprenentatge i d’amors i desamors (1920-1930).
  3. Coloms de guerra, la República i la Guerra Civil (1930-1939).
  4. Un llarg exili (1939-1949).
  5. Europa, Europa i l’exili continua (1950-1962).
  6. Recomponent miralls. El retorn i la consagració (1962-1974).
  7. Roda el món i torna a Barcelona i a Romanyà (1974-1983).
  8. Trobada amb la desconeguda Girona (1983).
  9. Després.

Mercè Rodoreda va destacar com a narradora però també se li coneix el domini d’altres gèneres literaris com ara el teatre, el conte infantil, l’assaig i la poesia. Tot seguit us convidem a la lectura d’un sonet escrit per Rodoreda “Albes i nits”:

¿En quin ombrlvol paradís m’esperes
d’aigües planyents i d’arbres sense vent,
engelebrit del teu desistiment,
espectre de les meves primaveres?

Enmig de tantes coses passatgeres,
tu sol passaves inefablement!
Sols vaig comprendre el teu llenguatge ardent
quan ja amb les dures albes no vingueres.

Ara estic sola en la presó de I’aire.
Amb una mh indecisa de captaire,
oh nit, ja fregues mon indúctil fang,

fins que, convulsa, arrencarhs tot d’una,
entre tu i jo feréstega vedruna,
l’eura vermella de la meva sang.

En aquest enllaç de la Fundació Mercè Rodoreda de l’IEC podeu trobar tota l’obra de l’autora.