LABORATORI DE PENSAMENT CRÍTIC: ORATÒRIA A L’AULA

La necessitat i la vinculació amb el teixit empresarial i les possibilitats de l’Oratòria i els debats han dut a la tècnica d’Educació i Talent de l’Agència de Desenvolupament Local del Montsià, Marta Iglesias, a emprendre un projecte que potenciï l’habilitat dels jóvens en aquest aspecte de tan bàsic de la comunicació. El Consell Comarcal del Montsià va encetar aquest projecte el juny del 2019 i des d’aquell moment ha comptat amb la vinculació d’empresaris com Joan Estellé, membre de l’Acord Territorial per a la Reactivació Econòmica i l’Ocupació del Montsià, i la majoria de centres de secundària de la comarca del Montsià.
Els debats ens poden ajudar. Debatre no és discutir.

DEBATS
Debatre és una eina pedagògica d’aprenentatge actiu que permet treballar la capacitat d’expressió i comunicació i també permet:
● Generació i expressió d’idees i pensaments.
● Creació i estructuració de discurs.
● Documentació, investigació, construcció d’arguments i pensament crític.
Coneixement. Aprendre a fer-se preguntes. Distingir fets d’opinions.
● Planificació.
● Presa de decisions.
● Creativitat.
● Treball en equip.
● Capacitat d’escolta activa.
● Capacitat de resposta.
● Seguretat, parlar en públic, decisió.
● Desenvolupament de la personalitat en la recerca interna + reconeixement d’habilitats i limitacions. Eines per a poder-les treballar.
● Autonomia i responsabilitat.
● Aprofundir en un tema de treball, anar més enllà.
● Facilitar l’estructura mental interna.
● Aportar valor, afavoreix el desenvolupament d’habilitats necessàries.
● Aprenentatge actiu (comprendre contingut i reflexió crítica).

HABILITATS:
Per a tasques d’investigació cal desenvolupar: l’ús del llenguatge, construccions gramaticals, elaboració d’arguments, anàlisis d’evidències, organització i síntesi d’informació, persuasió, escollir termes i paraules, fer cites a fons, connectar amb un tema, treballar els continguts d’una assignatura amb major profunditat, cooperar,
intercanvi lliure d’idees.
La proposta que es presenta a la sessió és saber si hi ha interès per a impulsar i fomentar una lliga de debat al territori vinculada als centres de secundària. Després de la participació de l’equip de l’Institut de Tecnificació d’Amposta s’ha generat per diversos sectors la possibilitat d’impulsar.
És evident que ens trobem en un moment embrionari del projecte, que és necessària la participació dels propis centres i que s’adeqüi a les pròpies línies de treball educatiu. Per això, és necessari que els propis representants dels centres puguin traslladar-ho als claustres respectius i a partir d’aquí observar-ne la necessitat per a l’impuls.
Es planteja la necessitat de disposar de recursos específics per al professorat per al tutoratge dels processos, com també de disposar de l’adequació dins dels propis itineraris curriculars.

Havent realitzat la formació al Consell Comarcal les professores Elisa Julve i Carme Cruelles engeguen el projecte de DESENVOLUAMENT DEL PENSAMENT CRÍTIC  en un grup voluntari de 9 alumnes de 4t d’ESO que es reuneix quinzenalment cada dimarts de 16:00 a 17:00. Es prepara l’alumnat per poder participar a la el proper 7 de maig a la Lliga Debat de les Terres de l’Ebre que es realitzarà a la Galera. El tema versarà en la “Nova ruralitat, joves i desenvolupament dels pobles”. Cal dir que el dia 25 d’abril també podrem assistir a jornades relacionades amb l’Oratòria al Fòrum Jove d’Amposta.