GIRLS’ DAY

Roser Reverté Carles, 3r ESO D

L`àmbit de l’Enginyeria sempre ha estat vist com una feina “d’homes” majoritàriament per temes culturals, però durant la història, gràcies a moltes dones, avui en dia disposem de grans màquines i invents que ens faciliten la vida.

Actualment, de Catalunya fins a Amèrica, de tots els alumnes que estudien algun grau d’enginyeria, cap universitat  supera el 30% de dones estudiant-hi; i la majoria d’aquestes ho exerceixen per vocació. Encara inferiorment dintre les aules no se sobrepassa el 15% de noies. Aquesta dada ben residual ens fa pensar que hem d’actuar per canviar la situació.

Per aquesta raó, s’organitza el Girl’s Day, una jornada creada per promocionar els estudis d’Enginyeria entre les noies d’ESO. Està impulsada per la Universitat Rovira i Virgili (URV), L’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria (ETSE) i l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Química (ETSQ) en col·laboració amb l’Observatori de la Igualtat, que té com a objectiu informar de la realitat de la desigualtat per raó de gènere entre la comunitat universitària i la societat i a més és l’encarregat d’implementar les mesures previstes en aquest punt.

Així doncs, el passat 20 de març, 9 alumnes de 3 d’ESO de l’Institut els Alfacs juntament amb el professor de Tecnologia Carles Pasqual vam assistir a la jornada.

En primer lloc ens vam dirigir cap a la ciutat de Tarragona, abans però, vam anar parant a diferents municipis del territori on es van anar sumant noies d’altres localitats. Una vegada al campus ens vam dirigir a una sala d’actes on algunes de les professores de la universitat ens van donar la benvinguda. Acte seguit vam fer una introducció al que faríem aquell dia i ens vam separar en diferents grups per a visitar amb més comoditat les instal·lacions.

Durant el matí vam conèixer molts tipus de graus: Grau d’Enginyeria Biomèdica, de Bioprocessos Alimentaris, de Sistemes i Serveis de Telecomunicacions, Elèctrica, Electrònica Industrial i Autonòmica, Informàtica, Mecànica i Química.  A través d’aquests coneixements vam poder gaudir de petits tasts pràctics de les diferents enginyeries com per exemple veure el funcionament d’una impressora 3D, interactuar amb la robòtica i veure’n un capaç de resoldre un cub de Rubik, entrar en diversos laboratoris, jugar amb la realitat virtual i augmentada, conèixer que en un futur pròxim la nostra alimentació podria canviar gràcies també a les impressores 3D, i fins i tot, veure projectes molt interessants d’alguns alumnes.

Per acabar vam tornar a la sala principal on vam visualitzar els diferents invents femenins, nomenats anteriorment. Ens va sorprendre la gran quantitat i utilitat que hi tenen actualment. A més a més, vam fer una ronda de preguntes per aclarir conceptes amb la presència de dues antigues alumnes, ara ja graduades, que van compartir la seva experiència i ens van fer reflexionar en què hem de deixar els prejudicis i les pors a un costat i tirar endavant. Per concloure la interessant jornada el director del departament va impulsar aquesta carrera amb dades impactants. Doncs les enginyeries són un reclam en el món laboral, ja que estudis europeus alerten que en els pròxims anys faltaran 900.000 treballadors amb perfil tecnològic.

Penso que ha estat una jornada molt interessant, i que s’hauria de posar a la pràctica en més punts de l’educació. Som el futur.