EL MONSTRE AL LABERINT, UNA ÒPERA PARTICIPATIVA

Carme Cruelles

Fotos de l’espectacle

Dins el marc del programa educatiu LiceuAprèn que està impulsant el Gran Teatre del Liceu, una de les línies d’actuació més destacades les temporades vinents seran els projectes participatius: donar l’oportunitat a joves de diferents instituts i centres educatius de participar en el procés de creació d’una òpera al costat d’un equip artístic professional que culminarà amb una funció a la Sala Gran del Teatre.

El monstre al laberint és una òpera de Jonathan Dove que, per encàrrec de Simon Rattle al capdavant de la London Symphony Orchestra, va ser concebuda com a òpera participativa, amb la idea que adolescents i joves poguessin compartir escenari amb professionals de la música i de les arts escèniques.

Per la seva banda, Paco Azorín, a qui el Gran Teatre del Liceu ha encarregat la direcció d’escena d’El Monstre al laberint ha volgut donar a l’obra una lectura molt actual buscant el paral·lelisme entre el Mite de Teseu (argument de l’òpera) i la realitat de les migracions i les persones refugiades.

Aquesta interpretació artística de Paco Azorín permet desenvolupar a l’entorn d’El monstre al laberint un projecte pedagògic global que contempla, a banda del treball musical i artístic, una connexió amb diferents àmbits del saber, una connexió amb l’actualitat, però sobretot convida els joves a fer una reflexió crítica tan necessària en el món que estem vivint.

Des d’aquí donem les gràcies a tota l’atenció rebuda pels membres del Liceu, ja que ens han acompanyat en una experiència artística impactant i transformadora que serà un record inoblidable per als alumnes, famílies i professorat.

Citem part de la fitxa artística com a reconeixement a tota la gent que ens ha guiat i que ha participat activament:

• Jonathan Dove (música), Manel Valdivieso (direcció musical), Paco Azorín (direcció, escenografia i il·luminació), Carlos Martos de la Vega (direcció de moviment), Eulàlia Bergadà (ajudanta de moviment), Buia Reixach (direcció dels cors), Cor Jove Amics de la Unió, Coral Càrmina, Roger Padullés (Teseu), Laura Vila (mare de Teseu), Elías Arranz (Dèdal), Marc Pujol (rei Minos), Josh Climent (figurant), Anna Mestre (figuranta), Roberta Ruggiero (figuranta), Fausto Silva (figurant), Omar Tubau (figurant) i Maria de Vicente (figuranta).
  • Els actors de l’institut han format part del Cor Jove i són: Lesdel Álvarez, Sara Arenas, Mar Baiges, Gina Balsells, Camila Barila, Thaís Fuentes, Alba Gil, Zamara González, Laia Jiménez, Iris Jiménez, Elena Llauradó, Dani Llauradó, Bruna Navarro, Maria Resina, Anna Reverté, Paula Reverté i Marc Vizcarro.
  • Els professors que han acompanyat aquest alumnat han estat: Isabel Asensi, Paco Brunet i Carme Cruelles.

I tot això ha estat una producció del Gran Teatre del Liceu.