Barcelonada ’18 i Sitges Modernista

L’activitat  de la Barcelonada va iniciar-se a l’Institut Cal Gravat de Manresa el curs 2012-2013. Després de l’èxit que va tenir, la van convertir en un projecte col.laboratiu amb la resta dels instituts, que la van redimensionar.

El seu objectiu principal és ben senzill: aconseguir que els alumnes de quart d’ESO aprenguin a moure’s i orientar-se per Barcelona amb l’ajut d’una eina ben coneguda: el seu mòbil. Els nois i noies han hagut de trobar cinc punts de la ciutat, mitjançant uns targetons amb codis QR i unes aplicacions per a mòbil amb realitat augmentada. Una activitat que ha aprofundit en les possibilitats tecnològiques del mòbil i en el coneixement del medi des d’un punt de vista experimental: moure’s per una gran ciutat vol dir prendre decisions de plans molt diversos que s’accentua quan les persones no hi viuen i desconeixen la ciutat que trepitgen. Col.laboració i cooperació són verbs fonamentals en aquestes circumstàncies, verbs que s’apunten com a imprescindibles quan es dibuixen escenaris de futur.

Val a dir que una activitat d’aquesta envergadura requereix una preparació prèvia que no es fa amb poques hores. A vegades es necessita més d’un curs sencer perquè vol molta claredat en l’objectiu i molta concreció en els passos a donar. Vol coneixement tècnic i molta intel.ligència emocional. L’entesa en els acords no és possible sense generositat . Molts projectes es perden a mig camí per aquestes raons. Mai té prou reconeixement tota aquesta tasca callada silenciosa dels docents que fan del seu dia a dia un projecte innovador, col.laboratiu i exemplar sense defallir malgrat hi hagi dies que fa acte de presència la frustració. És per això que el projecte Barcelonada s’ha de conèixer, s’ha d’escampar, s’ha de reconèixer: És una experiència d’aprenentatge profund i de demostració del to i del múscul d’aquest col.lectiu docent que viu la seva professió des de la passió i la vocació en temps incerts.

Diari Ara, (14-3-2014)

Pel que fa a Sitges, els alumnes de 2n de batxillerat que cursen la matèria de modalitat de Literatura catalana han visitat el Cau Ferrat. Han pogut gaudir d’una visita guiada on sobretot s’ha incidit en diverses obres pictòriques de Santiago Rusiñol (el cognom de les tres errades ortogràfiques),  del Greco, de Picasso… També s’ha incidit en la figura de Rusiñol com un clar activista cultural del Modernisme i com a instigador de la cultura i del prestigi d’aquest poble costaner.