SETMANA DE LA CIÈNCIA A LES ESCOLES 2023 – REPTE METEOROLOGIA

Durant la Setmana de la Ciència d’enguany, l’alumnat de 3r d’ESO s’ha engrescat a participar al Repte Meteorologia, a partir de la proposta del famós físic i meteoròleg Oriol Cordomí.

INFORMACIONS RELLEVANTS

El vídeo inicial del repte d’enguany dona diferents informacions i dades relacionades amb el repte. Una de les informacions més rellevants és que la temperatura mitjana del planeta ha augmentat 1’1ºC, mentre que a la Conca Mediterrània ha augmentat un ja 1’7ºC. Per tant, a la Conca Mediterrània els canvis són més notables i es produeixen de forma més ràpida. Cada cop hi haurà menys pluja, el que portarà a més sequeres i incendis.

La zona més afectada del planeta és l’àrtic, ja que s’estan desfent les glaceres. En els darrers anys, les temperatures diürnes han augmentat més que les nocturnes. A més, veiem que a l’estiu plou molt menys que abans. Actualment detectem que hi ha menys boira que fa anys. Això és degut a que hi ha menys humitat perquè els sòls no emmagatzemen tanta aigua.

Cal tenir present que la meteorologia només ens permet anticipar-nos en les previsions meteorològiques uns 2-3 dies amb fiabilitat, i per això son tant importants els estudis científics.

PRIMERA PART DEL REPTE

La primera part del repte consistia a localitzar  l’estació meteorològica representativa del clima de la nostra localitat. En grups, vam comparar el clima que hi havia en el període climàtic del 1950 al 1979 amb el clima que estem tenint ara des de l’any 2000 fins a l’actualitat. Vam crear gràfics i vam calcular les mitjanes de cada variable (precipitació, temperatura màxima i mínima).

Aquí teniu els gràfics de l’evolució de les 3 variables de la nostra zona, segons les dades de l’estació meteorològica del Segrià a Lleida, des de l’any 1950, en els dos períodes climàtics.

A partir del gràfics observem que en els darrers anys a l’estiu la temperatura ha pujat més i les precipitacions també són més escasses. Veiem que ara la temperatura és més elevada en comparació amb els anys 80.

SEGONA PART DEL REPTE

La segona part del repte consistía a identificar alguna conseqüència a la nostra localitat d’aquest canvi climàtic, i buscar-ne mesures d’adaptació. En grups, vam fer vídeos on vam plasmar quin és els fenomens extrems identificats i quines són les mesures d’adaptació que proposem.

SOLUCIONS I MESURES PER ADAPTAR-NOS

Com a mesures per adaptar-se al clima extrem a les ciutats, pavimentades i més contaminades, i protegir-nos de les elevades temperatures podem trobar refugis climàtics que són llocs amb ombres per a que la gent es pugui “refugiar” de la calor i gaudir de més confort climàtic (com ara biblioteques, parcs,…).

Una solució a curt termini, per evitar la baixada de nivells dels pantans, seria convertir l’aigua salada del mar en aigua apta per al consum humà a les dessalinitzadores. I altres mesures d’urgència serien les restriccions d’aigua, i procurar no malbaratar l’aigua. Però cal reduir la nostra petjada, especialment amb el gasos d’efecte hivernacle, per sol·lucionar aquest problema o adaptar-nos.

També hem de tenir en compte que hem de crear mesures per reduir la nostra petjada, ja que molts ecosistemes estan patint grans canvis. Una mesura per reduir el nostre impacte seria l’agricultura regenerativa, en la que es llaura menys, s’aporta més matèria orgànica i s’usen menys fertilitzants. Al conservar més la matèria orgànica, la terra actua com una esponja que reté l’aigua de la pluja, i així cal regar menys i hi ha menys erosió. Per tant, l’agricultura regenerativa ajuda a que hi hagi més biodiversitat, i és més sostenible i productiva que l’agricultura actual.

És molt important mantenir els boscos nets, perquè tenen una funció molt important en el manteniment dels aqüífers, la reducció d’incendis i el manteniment de la biodiversitat.

REFLEXIONS FINALS

Avui en dia els negacionistes ja no tenen fonament: científicament no es pot negar que hi ha canvi climàtic.

Hi ha zones del planeta en el que hi ha migracions climàtiques i greus fenòmens meteorològics (inundacions, huracans,…). A la nostra zona el risc més gran que tenim son la sequera i els incendis. El canvi climàtic també afecta greument a la floració dels cultius, i per tant a la producció agrícola.

Hem vist que hem de mantenir els boscos nets, reduir residus i tenir un consum d’aigua responsable.

Tot i que  el canvi climàtic sí que es una font de problemes, perquè està causant conflictes, està canviant els climes, els biomes, està causant efectes adversos en la nostra salut…, l’Eloi Cordomí creu que l’hem d’afrontar com una font d’oportunitats per a que les persones obrin els ulls i vegin el canvi que està patint el nostre planeta i que el que està passant a l’actualitat és una realitat, per a millorar i per trobar solucions. El canvi climàtic no es pot aturar, però es pot estabilitzar la seva evolució!!