ELS PIRATES DEL PLÀSTIC

El projecte Plastic Pirates Go Europe! és una iniciativa europea coordinada pel centre de recerca alemany DLR Projektträger i finançada per la Unió Europea dins del programa Mission Restore our Oceans and Waters by 2023. L’objectiu principal d’aquest projecte és estudiar la contaminació per plàstics als rius europeus, i per fer-ho, proposa que joves de diferents països europeus portin a terme de manera coordinada un estudi científic que permeti generar noves evidències sobre aquesta problemàtica ambiental. Dins d’aquesta iniciativa hi poden participar centres educatius i associacions juvenils de Portugal, Grècia, Bulgària, Hongria, Àustria, Itàlia, Bèlgica, Espanya, Alemanya i Eslovènia.

L’alumnat de 3r B ha elaborat una notícia de l’acció realitzada per aquest projecte. Aquí la teniu!!

Alumnat de 3rB INS Seròs                                                                                                                                                    15 de nov. de 2022

ELS PIRATES DEL PLÀSTIC

Avui, dia 15 de novembre de 2022, els alumnes de 3r B acompanyats per les professores de Biologia i Física i Química, hem anat a la llera del riu a Seròs a realitzar activitats per formar part d’un projecte ambiental de ciència ciutadana de contaminació per plàstics als rius europeus.

El recorregut per la vora del riu Segre

Aquest matí, a les 10:30 hores els alumnes de de 3rB hem començat el  camí fins a la llera del riu. Un cop hem arribat, les professores s’han encarregat de dividir els estudiants en diferents grups/parelles per desenvolupar diferents tasques.

Imatges

Llera del riu

El grup A, que s’anomena exploradors de la ribera, s’ha encarregat de marcar les zones a mostrejar. Ho hem fet marcant amb farina tres cercles de 1.5 metres, hem agafat els residus del terra i els hem col·locat sobre un llençol per cada mostreig que ens ha preparat el grup B (grup dels investigadors) juntament amb cada etiqueta. Tots es residus trobats els hem pesat amb una bàscula de mà.

El grup C, els exploradors del riu, s’ha encarregat de capturar microplàstics amb una xarxa i de calcular la velocitat de l’aigua a partir d’un palet que hem llençat.

.

Entre els alumnes de cada grup hi havien també persones encarregades de ser els reporters/es, que fotografiaven cada fase de l’activitat.

En el mostratge, per buscar els macroinvertebrats, hem recollit una mostra d’aigua per després, ja a l’institut, poder-la observar i identificar-ne els que hi havia.

Els ODS que hem treballat han estat bàsicament: el 6 (Aigua neta i sanejament), el 13 (Acció del clima) i el 14 (Vida d’ecosistemes aquàtics).

Resultats finals de la recerca

En total hem trobat 62 unitats de residus, que pesaven en total 3,42 kg, entre vidre, llaunes d’alumini, bosses, ampolles i envasos de plàstic i residus tèxtils. Aquests residus representen unes 1,48 unitats/m2, dels quals un 17,74% corresponen a plàstic d’un sol ús.

La velocitat mitjana de l’aigua ha estat de 0,32 m/s. Cal remarcar que no hem trobat microplàstics, que és una molt bona notícia.

Les dades de tota aquesta investigació s’han enviat al Centre Tecnològic BETA de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya, que és el coordinador d’aquesta iniciativa a nivell espanyol. Quan es publiquin tots els resultats, podrem comparar la situació del nostre riu amb la de resta de participants europeus.