PROJECTE SAMBORI-ÒMNIUM 4tESO

Un heroi sense capa ni escala, una papallona fràgil que sosté la canalla, unes mans que acullen algú que se sent desorientat… Aquestes escultures i moltes més han sortit a partir d’un full en blanc i una figureta minúscula, que la força d’una idea, ha convertit en gegantina.

Així és com comença la nostra aventura. Ens proposem fer tastos de diferents llenguatges expressius a partir de les idees que naixen de les paraules acollida i diversitat (idees que defineixen una mica el nostre centre). Però l’alumnat s’ha implicat tant que ara han obert nous camins a descobrir. El resultat havia de ser un mural però s’ha convertit en molt més que això. Què acabarà sent? Doncs, la veritat, tinc moltes ganes de saber-ho.

L’activitat del passat dijous, 19 de gener, la van dur a terme l’alumnat de 4tA i de l’optativa de Dibuix. És una proposta que va sorgir a partir de la participació en el projecte Sambori, d’Òmnium cultural.

Aquest projecte es divideix en 3 sessions de 2 hores dinamitzades per l’Oriol Segon Torra, fotògraf i creador visual, i en Joan Gener, membre de l’associació l’Eixida de Granollers. Hi participa també el professorat de Llengua catalana, Visual i Plàstica i Informàtica del centre. El producte final serà un mural i un vídeo o àlbum d’imatges que serveixi per la creació de relats personals. De moment, tot seguit, veureu les imatges de l’inici d’aquest procés de creació. Continuarem l’activitat els propers 21 de febrer i 7 de març.

Tot seguit podeu llegir un dels textos que han sorgit de la reflexió d’una companya:

«M’agradaria, algun dia, expressar-me sense que ningú em jutgés; m’agradaria, algun dia, despertar-me i tenir ganes de viure aquest dia i, tots els que vindran, sense prejudicis; m’agradaria despertar-me sense tenir inseguretats relacionades amb el meu cos, amb els meus iguals. M’agradaria un món on ningú ens jutgés per ser com som, un món amb moltes ganes de viure i gaudir dels petits detalls.

Vivim en un món en què si ets diferent a ells, tens diferents gustos o t’agrada vestir-te amb un estil únic seràs jutjat/da, cosa que no deixa que una persona s’expressi tal com realment és. Per això només mostrem una part de nosaltres mateixos, part que no ens representa, que no ens defineix totalment. I fem això, únicament, per a ser acceptats en aquesta societat» (Hanna, 4tA).

2a SESSIÓ: Dimarts, 21 de febrer de 2023

Alumnat de 4tA: «IT WAS A FUNNY AND DIFFERENT ACTIVITY THAT ALLOWED US TO BE A LITTLE BIT MORE FREE AND EXPRESSIVE IN THE WAY WE EXPRESS»

Avui, dia 21 de febrer, hem continuat amb el projecte del mural; elaborant històries a partir d’imatges i elements de la natura. Hem sortit a fora de l’institut a buscar elements naturals (pedres, pinyes, sorra, fulles…) i els hem utilitzat per a crear símbols. Prèviament, l’alumnat havia fet fotografies dels seus pobles en què apareixien espais o persones relacionades amb la temàtica que treballem: acollida i/o diversitat. Un cop hem tingut tots els ingredients, s’han dividit en tres grups i han començat a construir missatges i històries relacionades amb les seves composicions.

La part final l’hem dedicat a construir un collage grupal. Cada alumne ha col·locat la seva obra al lloc que ha volgut del mural i, a partir de la posició, dels colors i formes d’aquestes, hem pogut analitzar com es senten d’acollits a la seva aula, al seu curs i, fins i tot, en alguns casos, a l’institut. Ha estat molt sorprenent com a partir del llenguatge artístic s’han deixat anar i ens han explicat els seus sentiments de pertinença, de col·lectivitat.

SESSIÓ 3_ 7 de març de 2023

I ja el tenim aquí. L’última sessió consisteix a construir el collage del nostre treball. Un cop construït, l’alumnat l’ha d’enganxar i convertir-se així en autèntics muralistes. Entre tots ens embrutem les mans de cola i, a mesura que enganxem les imatges, construïm els missatges finals.

Un cop acabat enregistrem en format mp3 les conclusions que ens serviran pel muntatge final del vídeo, que serà el resum final de l’activitat. Treballar amb l’Oriol ens ha fet veure el nostre entorn de diferent manera, ens ha ensenyat a comunicar-nos a través de diferents llenguatges i ens ha permès elaborar una activitat col·laborativa que ens defineix com a grup. Moltíssimes gràcies, Oriol i Joan! Ha estat una experiència molt enriquidora.