IMPLIQUEM I APRENEM

Breu pinzellada de la sessió d’experiències del 20 de novembre

Després de moltes preguntes inicials resoltes vam valorar la possibilitat de fer el tancament del projecte a partir de l’experiència viscuda per gent que coneix molt bé l’entorn. Vam pensar que comparar el passat i el present seria una bona manera tenir una visió més àmplia del problema que tenim. Ens hem adonat que la situació de sequera que viu el nostre país és més greu del que ens pensàvem i que potser haurem de prémer el fre i mirar enrere.

Tot seguit, exposaré breument el que va destacar l’alumnat de 1r d’ESO sobre la jornada:

La senyora Concepció Peralta ens va explicar que abans de tenir aigua corrent es rentaven en lloc de dutxar-se i que ho feien menys cops a la setmana, cosa que els permetia utilitzar menys aigua; ens va explicar quins recipients utilitzaven, com era l’entorn, com abeuraven els animals, en quins llocs rentaven la roba i quina quantitat en gastaven… També vam tenir una sorpresa molt gran quan el senyor Joanet, saurí, ens va explicar que ell era capaç de saber per on passava l’aigua de sota terra, ens va explicar que la seva feina era trobar vetes d’aigua en llocs de difícil accés i també  com s’ho havia fet en algunes finques per poder ajudar a trobar alguna canonada de localització complicada.

Evidentment, l’economia del territori ha canviat, els nostres pobles han crescut i potser no veiem viable tornar als usos de l’aigua d’abans però potser cal potenciar les tècniques  de reutilització i eficiència, tal com ens van explicar els senyors Josep Antoni López i Jesús Comelles. Una de les principals conclusions a què vam arribar va ser que cal substituir regs tradicionals per d’altres més eficients, repartir l’aigua de forma justa, construir edificis més sostenibles, aprofitar al màxim els recursos que tenim al nostre entorn i mantenir-lo net (pantans, basses, riu…). I cal estudiar per millorar tots els sistemes de reutilització, potabilització, emmagatzematge i regeneració de l’aigua, perquè cada cop en tenim menys i cal tractar-la com el bé tan preuat que és.

Vam poder escoltar històries, vivències que ens enriqueixen, que permeten conèixer millor el territori, que ens motiven a descobrir i seguir estudiant i, per això, volem expressar la nostra gratitud per la implicació de tots els ponents.

Així doncs, volem agrair a la sra. Consuelo Peralta, el sr. Josep Antoni López, el sr. Jesús Comelles i el sr. Joan Mercadé la seva visita a l’institut i que hagin format part d’aquesta aventura. Gràcies i torneu quan vulgueu!