En Residència

Dijous, 10 de novembre, l’alumnat de tercer de l’ESO participant al projecte artístic “En Residència, artistes als instituts de Barcelona”, va realitzar una visita al MACBA (Museu d’Art Contemporani de Barcelona) per a conèixer les instal·lacions i visitar un parell d’exposicions guiades pel nostre mediador de projecte, l’Isaac Sanjuán i acompanyats pel col·lectiu d’artistes en residència al nostre institut “Todo por la praxis”. Concretament, vam visitar les exposicions de l’artista brasilera Cinthia Marcelle i de la Mariana Botey. La primera, una interessant obra on vam descobrir com l’artista, a partir de materials organitzats, els va transformant creant noves obres de manera desorganitzada. Escultures, vídeos i fotografies predominen aquesta exposició, a partir de la qual l’alumnat, organitzat en petits grups, havia de destacar i escriure al registre del nostre projecte diferents verbs. Paraules que seran el nostre punt de partida per a la nostra obra de fi de projecte. Així com destacar els materials utilitzats a les diferents obres, alguns dels quals podrien formar part de la nostra futura obra, programada per al mes de juny.

En acabar les visites i reflexions, l’Isaac ens va acompanyar als magatzems del museu on vam descobrir el seu submón, on reposen infinitat de materials utilitzats a les múltiples exposicions, els quals molt probablement seran cedits per a la realització del nostre projecte artístic.

El projecte “En Residència” té l’objectiu d’introduir la creació contemporània als centres públics d’educació secundària a través del contacte directe i continuïtat d’un creador i els estudiants. En el nostre cas, el nostre institut té el plaer de treballar amb l’artista i investigadora catalana Elena Blesa Cábez, així com amb el col·lectiu artístic “Todo Por la Praxis”, format per l’artista visual i educadora Jo Muñoz i l’arquitecte Diego Peris López, els quals ens visiten un cop al mes, desplaçant-se des del seu taller del barri de Vallecas de Madrid i amb qui tenim contacte setmanal a l’aula a través de videoconferències.

Aquest projecte té diferents fases: l’aterratge, la contaminació i el projecte final. L’alumnat és el protagonista principal de tot el procés creatiu, el qual és guiat pels artistes residents i acompanyats pels docents. En aquests primers mesos de treball a l’aula i al barri, hem realitzat un apropament i descobriment de l’art i més concretament de l’art contemporani, a partir d’escultures urbanes de l’entorn del nostre institut, així com a partir de petites anàlisis d’obres escultòriques, pictòriques, musicals, publicitàries, etc. Juntament amb els artistes, estem en una primera fase de coneixement mutu on una part molt important d’aquest coneixement l’hem realitzat visitant diferents espais del barri de la Barceloneta, com per exemple les places on jugaven de petits o d’espais especialment significatius per a alguns alumnes per alguna determinada raó. Aquest és el nostre punt de partida del projecte. També tenim en compte les diferents reflexions sorgides a partir de l’intercanvi d’informació entre els artistes i l’alumnat a les sessions d’aula.

No podem explicar molt més, ja que estem immersos en ple procés i no sabem exactament cap a on va la nostra creació. Sí que tenim clar que el producte final consistirà en la creació d’un “artefacte” que tingui algun tipus d’intervenció a la via pública del barri de la Barceloneta. A través d’un bloc i d’un registre d’aula, tant artistes com alumnat deixaran palés tot el procés i l’avenç creatiu de l’obra.

 

 

Si voleu més informació, podeu visitar el web del projecte En Residència on explica amb més aprofundiment aquest projecte educatiu i podeu conèixer més a fons els nostres artistes residents:  https://www.enresidencia.org/ca/residencia/elena-blesa-i-todo-por-la-praxis-en-residencia-linstitut-joan-salvat-papasseit/autor-institut

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>