Dijous sense paper d’alumini

aluminiLa font principal d’alumini és la bauxita, un mineral de color vermellós encara molt abundant als cinturons subtropicals: Austràlia, Sierra Leona, Indonèsia, Índia, Brasil, Guaiana i Guinea. Aquests països són els que ara mateix concentren la producció d’alumini laminat. I és que una vegada els jaciments europeus, americans i xinesos han estat pràcticament esgotats i la normativa occidental de correcció ambiental ha fet augmentar molt les despeses de producció (25% del cost de producció), la gran indústria de l’alumini s’ha traslladat massivament als països en vies de desenvolupament, on a més d’explotar els jaciments també hi han creat les pròpies plantes metal lúrgiques. El gran problema de tot plegat és que els jaciments es troben gairebé sempre enmig d’ecosistemes d’alt valor natural (selves subtropicals), que acostumen a ser la llar d’una gran quantitat d’espècies d’éssers vius i de pobles indígenes que es veuen massa sovint expulsats de les seves terres. A més de la destrucció que ocasionen les mines a cel obert, hem d’afegir-hi les infraestructures de transport (vies fèrries, carreteres) i energètiques (embassaments i centrals elèctriques), les emissions atmosfèriques i els residus tòxics fruit del procés d’obtenció del metall que contaminen l’aire, el sòl i l’aigua. Si tenim en compte que la normativa ambiental dels països en vies de desenvolupament és pràcticament inexistent, ens podem fer càrrec del desgavell ecològic i social que suposa aquesta indústria.

Durant el curs 2015/16, l’equip mediambiental del centre intentà canviar l’hàbit d’embolicar els entrepans amb paper d’alumini fent que un grup d’alumnes de 3r d’ESO portés a terme un estudi dels embolcalls, i un altre grup d’alumnes fes campanya per afavorir la utilització d’alternatives a l’alumini.

Objectius i continguts:
  1. Conèixer el perquè es fomenta el canvi del paper d’alumini per altres.
  2. Aprendre a valorar positivament els criteris de sostenibilitat.
  3. Crear hàbits de sostenibilitat.
Procediments i temporalització:

Durant el primer trimestre es fa una enquesta per conèixer l’estat de la qüestió i valorar quin altre embolcall seria adequat per no perjudicar tant el medi

Al llarg del curs escolar es fa la campanya informativa sobre les repercussions de la utilització del paper d’alumini i es facilitaran informació sobre materials alternatius (paper encerat, paper de cuina o carmanyola).