Segona sessió del taller: Somriu, són adolescents!!

20151124_195022

“Donar corda”

Aquesta segona sessió l’hem començat parlant sobre el moment del dia en el que tenim connexió amb els nostres fills? Aquest moment no vol dir que hagi de ser necesàriament tenint una conversa. Es remarca el tema d’estar per ells, sense controlar però sí estant al seu costat. Buscar moments de complicitat, el contacte és molt important.

En Quim ens posa el vídeo “l’adolescència en un minut” sobre el procés de construcció, passant per experiències diverses es va fent la composició d’un mateix.

És important invertir en “la motxilla”, cada nen és una historia. Aprofitar temes del dia per parlar de temes importants, per exemple, el tema de la SIDA pot donar peu a parlar de sexualitat, de la gestió emocional del desenamorament i enamorament…

En Quim posa el símil de l’adolescent amb un iceberg, els pares només veiem la part de dalt però hi ha molt més, confusions i problemàtiques diferents que no s’expresen i provoquen una situación de malestar. De vegades ens obstinem en parlar del problema superficial sense arribar al fons. Convé no enganxar-se en el detall, agafar perspectiva per mirar el què està passant.

Com ajudar als nostres fills a ser menys vulnerables? Aquestes quatre “potes” són molt importants:

• El paper dels pares/mares com a model és determinant. El paper dels pares és un factor de protecció molt important, sovint no és igual el que fem i el que diem, és més important el que fem.
  • Com parlar amb els fills: la comunicació. La millor eina per promoure estils de vida saludables és la bona comunicació.

Aprendre a escoltar realment els nostres fills, escoltar atentament i activament.

Fomentar el diàleg és molt important per la formació dels nostres fills. Transmetre valors, conèixer com pensa, estar en contacte amb les seves inquietuds.

Posar nom a un sentiment ajuda molt.20151124_191016.jpg

Identificar que el que et diuen és una cosa i el que els hi passa és una altra.

Quan hi ha temes que ens superen hem de demanar ajuda.

• Els límits i les normes. Normes familiars clares i estables. Establir límits clars, criteris lògics, comprensibles i negociables.
  • Ser coherents amb aquests límits, ajudar a mesurar les consequències dels propis actes.

Relacionar responsabilitat i llibertat a l’hora de pactar normes.

És un factor protector molt important les habilitats paternes en control, supervisió i solució de problemes.

Gestió de conflictes: com els gestionem?

Els grups d’amics: espai de sociabilitizació. Els pares i mares podem tenir un paper molt important.

Lectura recomanada: “Com hem de parlar perquè els fills escoltin i com hem d’escoltar perquè els fills parlen”. Adele Faber- Elaine Mazlish.

Les mateixes autores tenen un llibre sobre adolescents.

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *