Visita al Museu d’Arqueologia de Catalunya. 1r ESO

El dia 17 d’abril de 2018 els alumnes de 1r d’ESO van efectuar una visita al Museu d’Arqueologia de Catalunya. La visita, organitzada pel Departament de Ciències Socials de l’Institut, tenia com a objectiu posar en contacte l’alumnat amb la prehistòria en un marc diferent al de les aules de l’Institut.

Es va optar per una Visita dinamitzada que duia per títol “Com vam començar. Un viatge per la prehistòria”. Consistia en una visita guiada, acompanyats d’una monitora per les sales més importants dedicades a la prehistòria. Possiblement el més interessant era el carretó didàctic amb rèpliques d’objectes per tocar i manipular (cranis, eines emmanegades…).

Es va aprofundir en les societats caçadores-recol·lectores del paleolític i es van descobrir aspectes sobre algunes de les activitats que s’hi feien: la cacera, la fabricació d’eines, les pintures i les societats de pagesos i pastors. També es va fer referència als canvis que es van produir en el neolític, l’adopció de l’agricultura, la ramaderia i els canvis tecnològics que els va suposar aquesta nova economia.

En concret, es van identificar les principals característiques dels homínids, assenyalant les diferents etapes de l’evolució humana. Es van analitzar les diferents formes d’adaptació al medi de les comunitats del paleolític i del neolític. Es van situar els esdeveniments més destacables en un marc cronològic. Es van deduir les formes de vida quotidiana en els diferents períodes de la prehistòria i es van associar els avenços tecnològics amb els esdeveniments que els motiven. I finalment, es va reflexionar sobre la situació estratègica dels assentaments humans i la cerca de recursos.

Museu Arqueologia 1r ESO 2018