Uns grans admiradors dels cavalls

Gil Gorchs i Odette Rios

ROBERT DÍEZ – FERRADOR

Robert Díez, fill de Prats de Lluçanès i resident a Perafita, és un gran ferrador de cavalls. Es va iniciar en el món dels cavalls als 17 anys, quan estava fent batxillerat època en la qual va escollir com a treball de recerca  el tema dels ferradors de cavalls, que cada vegada l’entusiasmava més, fins al punt que va plantejar-se si estudiar veterinària o encaminar el seu futur cap al món dels ferradors de cavalls. Finalment va decidir-se per aquest últim en saber la nota del TR: un 9,5.

Així doncs, va escollir l’Escola de Ferradors de Barcelona com a centre de formació, una escola de gran renom a l’època. Va rebre formació de la mà de Martí Sala, que en aquell moment ferrava els cavalls d’en Ramon Serrat a Olost, on ell de petit anava a muntar a cavall, i va ser ell que va ajudar-lo a apuntarse en aquesta escola, a ser un gran estudiant i un gran treballador. També va aprendre molt de Mònica Soler, ferradora formada a Anglaterra.

La feina de ferrador l’ha portat a desplaçar-se molt: durant 14 anys va ser el ferrador de la Guàrdia Urbana de Barcelona, i va estar ferrant molts cavalls de salt i de doma. Mica en mica va poder anar afegint clients que realment sempre li han estat molt bons. També es desplaça sovint a Dubai, França i Qatar.

A banda d’aquestes importants tasques, també es dedica a formar joves ferradors, per tal que aprenguin la seva feina de manera impecable i esdevinguin molts bons professionals. Díez afegeix que, en aquesta feina cal tenir un físic bo, ja que cal controlar molt bé la força dels cavalls, ja que sovint, en ferrar-los, es posen nerviosos i poden lesionar el ferrador; cal tenir present que tots els cavalls són dfierents i, per tant, la feina no és fàcil.

Actualment, Díez està aconseguint un gran objectiu que és convertir Vilaltella -casa seva- en un centre d’alt rendiment de cavalls, on continua fent de ferrador i, a més,  disposi de cavalls per entrenar.

Per acabar, Díez recorda encara avui la seva etapa formativa a Barcelona: “Vaig passar una infància molt maca a una escola de Barcelona, amb grans amistats.I moments molt macos tallant els cascos del burrus, ferrant cavalls perxerons i anant de festa, i, a sopar amb els companys. Va ser una molt bona etapa de la meva vida.”

JÚLIA MONTAGNÉ – CORREDORA DE CAVALLS

Júlia Montagné una gran corredora de cavalls, que va començar en tot aquest món als 12 anys, amb ponis. El que més li agrada de la seva professió és entrenar, cuidar, trobar el millor de cada cavall  i competir-hi. Ella entrena set hores al dia, menys el diumenge, que n’entrena dues, i el que més li motiva és llevar-se cada dia al matí, i veure tots els cavalls esperant-la perquè els posi menjar, amb les vistes de la muntanya. Per poder-se dedicar a això, va haver d’estudiar el Baccalauréat francès i científic, i després va fer un BTS ACSE,  a França, que és una llicència d’agricultura per aprendre a gestionar empreses agrícoles.

Sobre els entrenaments dels cavalls, ens ha explicat que els entrena en diferents pistes de muntanya o sorra, per galopar, i cada cavall necessita un entrenament personal, depenent de la seva edat i el seu nivell. També ens ha explicat que els cavalls que li agraden més muntar són el Batanga de Beders, perquè és el primer que la va fer somiar i guanyar carreres i Ranjy Vilaltella, perquè el va criar a casa, i es seu.

Sobre els països on ha competit, ens ha explicat que els llunyans on ha anat han estat Xile (Santiago de Xile), Aràbia saudita (Al Ula) i els Emirats Àrabs (Dubai).

Sobre els premis que ha guanyat, ha estat campiona de França amb l’AMIN B, i tres anys seguits primera del rànquing mundial.

Finalment, ens va explicar una anècdota que diu “Aquest any he corregut a Al ula, amb un cavall nostre, l’Elmer de Bozouls. Va ser una experiència increïble, perquè vaig estar corrent enmig d’un desert magnífic, al mig de la naturalesa i ple camells, i a més a més el cavall va acabar primer europeu (15/200)