Dani Vilalta rep el premi Argo de ciències pel seu treball sobre el barrinador del Gerani

En Dani Vilalta, alumne de segon Batxillerat, de l’Institut Castell del Quer, ha estat guardonat amb el primer premi en la modalitat de Ciències dels Premis Argó que atorga la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), juntament amb l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE), als millors treballs de recerca presentats. El treball d’en Dani Vilalta analitza quin tractament, d’entre cinc, presenta la millor relació eficàcia/preu per fer front a la plaga del barrinador del gerani, una espècie invasora que pot provocar la mort d’aquesta planta.

Quin és el tema del teu treball?  El meu treball de recerca es centra en l’estudi, tant a nivell teòric com a nivell pràctic, de la papallona del gerani, que és una papallona provinent de l’Àfrica sud-oriental que mata als geranis domèstics. En el meu  treball també s’estudia els diferents tractaments contra el barrinador a nivell d’eficiència i el seu preu.

Per què vas triar aquest tema ?  Vaig triar aquest tema perquè tenia curiositat de saber més sobre la vida d’aquesta petita papallona que ja feia temps que veia volant pels voltats dels meus geranis i fent que mica en mica es morissin.

Com vas desenvolupar-lo? Explica’ns una mica com el vas plantejar.   El treball consta de dos grans blocs. La part teòrica, que m’ajuda a saber més sobre el barrinador; i també hi ha la part pràctica, que en aquest cas vaig plantejar un experiment amb 42 geranis repartits amb 6 grups per tal de mirar quin tractament és el més eficaç, quin és millor tractament en relació eficiència/preu i veure “in situ” el cicle vital del barrinador del gerani.  Així amb la combinació de les dos parts, he pogut complir els meus objectius i he pogut veure si les meves hipòtesis plantejades inicialment són certes o no.

Què t’ha aportat aquest treball? Aquest treball m’ha aportat moltes coses tant acadèmicament, com personalment. Però vull remarcar que m’ha servit per entendre que les coses que hom fa s’han de fer amb ganes i sobretot, s’han de fer bé.

La Universitat autònoma de Barcelona t’ha atorgat un premi ARGO, en què consisteix aquest reconeixement?  Aquest premi consisteix en premiar els millors treballs de recerca que s’han presentat aquest curs. Com diuen els jutges del premi, allà només es premia l’excel·lència de l’excel·lència. En el cas del primer premi, s’atorga una beca pel primer any a la UAB i una tablet.

Quin consell donaries a l’alumnat de 1r de Batxillerat que enguany han de fer el seu TR? Encara que sembli que tens temps perquè és estiu, no deixis el TR pel final de l’estiu. Aprofiteu ara que no teniu feina. No us heu de conformar amb poca cosa, si hi ha quelcom que es pot fer millor, s’intenta que quedi millor que com estava abans. Així el TR acabarà sent un molt bon TR. Sobretot és important estar amb contacte i fer molt cas dels consells del tutor o tutora. En el meu cas, gràcies als molt bons consells de l’Isabel, el TR va acabar sent el treball que va guanyar el premi ARGÓ. Així que feu cas als tutors que en saben molt.