Job-Shadowing a Göteborg, Suècia

El passat mes d’abril va tenir lloc la segona estada d’observació dins del projecte Erasmus+ sobre COEDUCACIÓ, organitzat pel CRP-Eixample i amb la participació del nostre Institut-Escola i les escoles 9 Graons i Joan Miró.

Els representants de cada centre vàrem poder compartir amb els responsables de la part educativa de la ciutat de Göteborg bones pràctiques en coeducació.

La delegació sueca, dirigida per Marie Svensson, va preparar un programa molt complert d’observacions a centres de tipologia diversa.

En el meu cas, vaig poder observar dos centres ben diferents. D’una banda, Emmaskolan, el qual té una població escolar majoritàriament nouvinguda.

De l’altra, una escola amb un molt baix índex d’alumnat nouvingut, Nygårdsskolan. En ambdós centres, hi havia dotacions de recursos humans considerables, per la qual cosa, l’atenció personalitzada quedava garantida i els docents podien realitzar la seva tasca en un clima de treball cooperatiu i enriquidor.

El més impactant és la importància que es dona a la coeducació en el currículum oficial i en el projecte educatiu de cada centre a Suècia.

La coeducació es treballa des de la prevenció. D’aquesta manera en cursos del cicle inicial de Primària s’inicien diferents programes i accions amb els alumnes, com el que vàrem observar, anomenat MÄN – For an equal world without violence (mfj.se)

Finalment, caldria destacar d’aquest Job-Shadowing l’interès que hi havia per part dels organismes oficials educatius de la ciutat i dels equips directius i docents dels centres per a compartir i debatre aspectes de la nostra tasca educativa i com es gestionen en el nostre sistema educatiu. El periodista  Asbjörn Hanssen va ser testimoni d’aquests debats docents i els ha recollit en aquest article publicat al diari de la ciutat de Göteborg:

Lärarna på Nygårdsskolan utväxlar erfarenheter med Barcelona

Núria Vila Pladevall