Recreem la cambra funerària de Tutankamon a Les Vinyes!

El segon trimestre passat, els alumnes de 1r d’ESO dins del projecte d’àmbit SAE (Social-Artístic-Expressió) van viatjar fins a l’Antic Egipte.

Aquest projecte partía d’un encàrrec del Departament d’Egiptologia d’una Universitat internacional que va sorprendre molt els alumnes; i és que davant del deteriorament de la cambra funerària de Tutankamon que aquesta Universitat està estudiant a la vall dels Reis (Luxor, Egipte), ens demanaven si en un dels nostres projectes podíem recrear la cambra funerària, ja que els seria de gran ajuda una primera experimentació al nostre institut-escola per tal que els seus alumnes veiéssin amb quines dificultats ens podríem trobar i així no cometre els mateixos errors. També perquè, a partir de les nostres idees, les desenvoluparien fins a recrear la cambra funerària a nivell universitari.

Així doncs, amb aquest objectiu entre mans, es va organitzar el procés de treball en tres fases, de manera que els alumnes haurien d’adoptar el paper d’historiadors, restauradors i arqueòlegs.

Exposicions orals
Construcció de coneixement

Abans de res, i per poder recrear la cambra funerària de Tutankamon amb sentit, havien de conèixer el context històric i informar-se de totes les temàtiques de l’Antic Egipte que estarien representades a la cambra. Així que en aquesta primera fase de construcció de coneixement i sota el rol d’historiadors, els alumnes es van dividir en 10 Grups Base de 3 integrants cadascun. Cada grup havia d’investigar sobre una de les 10 temàtiques diferents (història, estructura social, economia, religió, vida quotidiana, vida/mort/ tombes, procés de momificació, escriptura/escribes, riu Nil i el faraó Tutankamon), per finalment exposar-les davant de la resta de companys i entre tots tenir un major coneixement de l’Antic Egipte.

Una vegada contextualitzada la cambra funerària, ja podien iniciar la segona fase del projecte i emprendre el paper de restauradors. Cada Grup Base va dissenyar una zona concreta de les parets de la cambra, on s’havia d’incloure un text (en jeroglífic) i una il·lustració (d’estil artístic egipci) que representés la seva temàtica estudiada anteriorment. Aquest disseny era una part importantíssima del procés de treball ja que els murals finals que anirien a les parets de la cambra havien de ser una representació fidedigna a escala natural (1:1) d’aquest disseny.

Primers dissenys

Crítica i revisió

Al llarg d’aquesta fase hi havia una crítica i revisió entre els diferents Grups Base dels primers dissenys per millorar-ne els definitius. Com es pot veure a les fotos anteriors, alguns dissenys calia millorar-los força i d’altres tenien molta qualitat.

Alguns exemples dels dissenys definitius

Grup d’Experts

Paral·lelament, en aquesta segona fase, un component de cada Grup Base va assumir el rol d’expert de dissenyador de la cambra. Els 10 experts resultants es reunien amb l’objectiu de prendre decisions per tal d’aconseguir realisme i unitat de criteri a la cambra i homogeneïtat i continuïtat entre els dissenys dels diversos murals temàtics. Per exemple quina mesura havia de tenir cada mural i cada jeroglífic, la posició de les imatges dins dels murals, el tipus de pintura i quins colors utilitzar, què havia de contenir la cambra a part dels murals, etc.

Aquest fet comportava una crítica i revisió i un diàleg constant dels dissenys i de la cambra entre els Grups Base i el Grup d’Experts.

Procés creació murals

Procés creació cambra

Després de diverses discussions, crítiques, revisions i una vegada arribats a un acord sobre les mesures, posicions, textos i imatges dels murals i el que havia de contenir la cambra, finalment la cambra funerària estava acabada!

Cambra 1rA
Cambra 1rB
Cambra 1rC

Posteriorment a l’estrès final i utilitzant hores de pati per poder arribar a temps al dia de la presentació, els alumnes, sota el rol d’arqueòlegs, van iniciar l’última part del projecte. Aquesta consistía en una visita guiada de 10 minuts per la cambra funerària que cada Grup Base havia de preparar per l’alumnat de 2n de Primària de Les Vinyes, els quals el primer trimestre també van treballar l’Antic Egipte, com a “Viatgers en el temps” que són.

Visita cambra

Els petits estaven dividits en 10 grupets, un per a cada Grup Base, i a part de poder fer preguntes sobre la cambra, van ser els encarregats d’avaluar la visita a través d’una rúbrica creada a tal efecte i treballada per la seva tutora a les seves classes. Els alumnes de 1r d’ESO, vestits d’arqueòlegs per donar més realisme, també van preparar alguns enigmes que els petits havien de resoldre i alguna sorpresa més durant les visites.

Foto final 1rA
Foto final 1rB
Foto final 1rC

Finalment, us deixem amb un recull d’imatges de les tres classes de 1r: del procés de treball, de les cambres, els dissenys i els murals temàtics i de les visites guiades a l’alumnat de 2n de primària. Felicitats a tots/es per aquest projecte, alumnat de 1r d’ESO i de 2n de primària! Un agraïment molt especial a la Rebeca Jiménez i a la Núria Masoliver pel suport i la confiança en aquest projecte! Aprendre importa!

FLICKR – 1rA

FLICKR – 1rB