ESPAIS: MATEMÀTIQUES i FILOSOFIA A P5!

El dia a dia dels nens i les nenes està ple de situacions matemàtiques que han de resoldre de forma funcional: comptar quants papers necessitem en fer una activitat i repartir-los, comptar quan dies
falten perquè arribi el seu aniversari… A l’escola la matemàtica està present en moltes situacions diàries i a l’hora, la posem en pràctica de forma més específica en els espais i en els racons de matemàtiques.

Aquest trimestre, a l’espai matemàtic, hem treballat sobretot la robòtica i les regletes. Ens hem centrat en la preparació de la robòtica fiançant conceptes que ja vam iniciar a P4 sobre lògica i pre-robòtica. Hem vivenciat amb el propi cos la programació, fent les matemàtiques de manera vivencial, per tal d’arribar posteriorment a l’abstracció de processos matemàtics: hem fet circuits amb el nostre cos (donant consignes i fent camins per arribar a aconseguir un objectiu/tresor) tot fent servir un vocabulari que ens va introduint en el món de la robòtica i en l’ús de les “bee bots”. Durant el segon trimestre, ens iniciarem en l’ús dels bee bots (petits robots abella programables) amb els que de forma lúdica farem ús del llenguatge de les direccions, la lateralitat, conceptes espai temporals…

També, en aquestes sessions d’espais matemàtics, hem fet propostes específiques amb les regletes: hem continuat amb la manipulació lliure, hem fet escales, hem jugat a treure un reglet i descobrir quina

faltava, i, entre tots/es, ens hem iniciat en relacionar el color de la regleta amb el número que correspon.

Tanmateix, a la part final de les sessions d’espai matemàtic, hem organitzat diferents racons amb propostes variades per posar en pràctica diferents continguts matemàtics: lògica, numeració i comptatge, formes geomètriques, colors….

Aquí teniu algunes fotografies de  l’espai matemàtic d’aquest trimestre P5A: Superherois i Superheroïnes i P5B: Cuques de Llum

A l’hora dels espais portem a terme diferents àrees, però una d’elles és la de comunicació i llenguatges a través del projecte de Filosofia 3/18 a l’aula.

Aquest trimestre, a l’Espai de Filosofia, ens reunim en mig grup classe en rotllana de cadires, amb el caliu de l’espelma i amb la presència de la fada Filo. Així és com comença la sessió, creant un espai íntim on reflexionar i comunicar allò que sentim des del cor, ja que això permet actuar des de l’essència de cadascú.

Les sessions de Filosofia pretenen donar veu a tots els infants, escoltar els diferents punts de vista que té cadascú, atendre les necessitats que puguin anar sorgint i identificar-les, arribar a acords, entendre o fer visible que les pròpies accions poden afectar els altres, sentir-se no només part del problema sinó també de la solució i entendre que vivim en un món ple de diversitat i opinions, que cal escoltar i reflexionar.

És sorprenent la capacitat que tenen les nenes i els nens per poder posar-se en situació de pensar i dialogar sobre temes que els toquen molt de prop i d’altres que són més nous per a ells/es. Aquest primer trimestre hem treballat dues temàtiques essencials en la vida: l’amistat i l’amor.

Les sessions comencen sempre amb un imput motivacional: una pregunta, una imatge, un visionat, una escena, un objecte… A partir d’aquí es desenvolupa una conversa i un diàleg interessantíssim sobre els coneixements, els sentiments o les emocions que es desperten a cadascú d’ells i d’elles sobre la temàtica plantejada. Han sorgit converses amb punts de vista diversos, idees que complementaven altres idees, maneres de veure l’amistat i l’amor diferent… Han compartit situacions que han viscut, situacions que coneixien d’algú estimat i sobretot ho han fet amb tot el respecte i amb tota l’empatia cap als altres iguals. Aquestes converses queden recollides com a part de les sessions i les podreu llegir cada final de trimestre a les carpetes d’aprenentatge dels vostres fills i filles.

En finalitzar la sessió, compartim com ens sentim. Aquestes primeres sessions els infants s’han expressat a través de dues imatges -mar en calma i mar mogut-Els permet posar paraules en com se senten “aquí i ara” i sobretot, com han viscut la sessió.

Aquí teniu algunes fotografies de  l’espai de filosofia d’aquest primer trimestre: Superherois i Superheroïnes   i  Cuques de Llum.