Diari de mobilitat: Dia 3- Media Literacy Day

 

 

 

Today, Wednesday, April 24, was the day dedicated to some of the events of the “Media Literacy” conference.

Avui, dimecres 24 d’abril ha estat el dia dedicat a algun dels actes de les jornades “Media Literacy”.

Early in the morning we attended the “Fakeless” exhibition at the Goethe Institut. Its director, Mr. Árpád-Andreas Sölter welcomed us and gave us five cents of the goals of cooperation of the Goethe Institutes around the world with the countries where they are located.

A primera hora del matí hem assistit a l’exposició “Fakeless” al Goethe Institut. El seu director, el Sr. Árpád-Andreas Sölter ens ha donat la benvinguda i ens ha fet cinc cèntims dels l’objectius de cooperació dels Goethe Institutes de tot el món amb els països on estan ubicats.

Then the person in charge of the exhibition explained to us the different spaces in which it is structured, what we find in each one and, very kindly, she provided us with material in English to be able to follow it carefully, as well as the tablets necessary for scan QR codes.

A continuació la responsable de l’exposició ens ha explicat els diferents espais en què està estructurada, què hi trobem en cada un i, molt amablement, ens ha proporcionat material en anglès per poder seguir-la amb atenció, així com les tauletes necessàries per escanejar els codis QR.

This is an exhibition related to fake news (deep fake vs synthetic media), internet security, the need to use secure passwords and the evidence of the amount of hours we spend on screens.

Aquesta és una exposició relacionada amb les notícies fake (deep fake vs synthetic media), la seguretat a internet, la necessitat d’usar contrasenyes segures i l’evidència de la quantitat d’hores que dediquem a les pantalles.

The exhibition is fully interactive and by scanning QR codes you can access small contests, challenges, bingos…

L’exposició és totalment interactiva i mitjançant l’escaneig de codis QR s’accedeix a petits concursos, reptes, bingos…

We found the section that deals with the need to verify and contrast the facts we find on the web to be particularly interesting. Under the title “Building immunity, trusting facts”, this section makes us participate in a contest to find out the veracity of news related to internationally famous people from all fields. Another curiosity that has caught our attention has been the ease of finding out passwords based on the information we upload to the networks.

Ens ha resultat especialment interessant l’apartat que tracta la necessitat de verificar i contrastar els fets que trobem a la xarxa. Sota el títol “Building immunity, trusting facts”, aquest apartat ens fa participar en un concurs per esbrinar la veracitat de notícies relacionades amb gent internacionalment famosa de tots els camps. Una altra curiositat que ens ha cridat l’atenció ha estat la facilitat d’esbrinar contrasenyes a partir de la informació que pengem a les xarxes.

In a more informative section we receive information on how our brain reacts to misinformation.

En un apartat més divulgatiu rebem informació de com el nostre cervell reacciona a la desinformació.

All exhibition materials will be available to the general public until the end of May at the following address: fakeless.org

Tots els materials de l’exposició estaran a l’abans del públic general fins a finals de maig a la següent adreça: fakeless.org

It is highly recommended to visit the page and participate in one of its tests and/or games. Apart from making us reflect on the skills and dangers we must keep in mind when we enter this world of “fake news”, it can give us ideas for working with students.

És força recomanable visitar la pàgina i participar en alguna de les seves proves i/o jocs. A banda de fer-nos reflexionar sobre les habilitats i els perills que hem de tenir presents quan entrem en aquest món de les “fake news”, ens pot donar idees per treballar amb l’alumnat.

After finishing the visit to the exhibition we took the tram towards the Central Square of Zagreb.

Després d’acabar la visitat a l’exposició hem agafar el tramvia direcció la a Plaça Central de Zagreb.

Once we arrived at Ban Jelačić Square, Sanja welcomed us under a light rain. We walked quickly through the streets of the center among trams, pedestrians and distracted tourists. In a few minutes we arrived at a rather solemn school. We noticed that everything was new and they explained to us that it had been renovated due to the damage suffered in the last earthquake.

Un cop hem arribat a Ban Jelačić Square, la Sanja ens ha rebut sota un fi plugim. Hem caminat amb celeritat pels carrers del centre entre tramvies, vianants i turistes distrets. En pocs minuts hem arribat a una escola força solemne. Ens hem fixat en el fet que tot era nou i ens han explicat que havia estat reformada degut a les afectacions patides en el darrer terratrèmol.

The librarian received us and took us to a 2nd grade classroom. It was a rather spacious classroom, with large windows and well equipped. The session was led by Margareta, it was in Croatian but Sanja translated the information for us. He started the class by introducing the objective of the session: that they be able to identify the different types of films (animated, experimental, documentary…). Three shorts made by primary school students were presented that dealt with autumn, a teacher’s hobbies and what a summer without parents would be like. He connected with the students by asking questions related to the themes of each short. He asked a lot of questions and the students got involved with great interest. After viewing the three shorts, Margaret took the opportunity to explain what they focused on to distinguish each type of film. He remarked on the importance of focusing on images, sounds, the use of text, the interview format for documentaries and how important it is to create a good story that captivates the viewer. Curiously, the short that the whole class liked the most was the one about the holidays without parents.

Ens ha rebut l’encarregat de la biblioteca i ens ha acompanyat a una aula de 2n. Era una aula força espaiosa, amb grans finestrals i ben equipada. La sessió la dirigia la Margareta, ha estat en croat però la Sanja ens ha traduït la informació. Ha iniciat la classe introduint l’objectiu de la sessió: que siguin capaços d’identificar els diferents tipus de films (animat, experimental, documental…). S’han presentat tres curts realitzats per alumnes de primària que tractaven sobre la tardor, les aficions d’una professora i com seria un estiu sense pares. Ha connectat amb l’alumnat fent preguntes relacionades amb els temes de cada curt. Feia moltes preguntes i els i les alumnes s’han implicat molt interessats. Un cop visionats els tres curts la Margaret ha aprofitat per explicar en què s’han fixat per distingir cada tipus de film. Ha remarcat la importància de fixar-se en les imatges, els sons, l’ús de text, el format d’entrevista pels documentals i com d’important és crear una bon relat que captivi l’espectador. Curiosament el curt que més ha agradat a tota la classe ha estat el de les vacances sense pares.