CAIXES DE RECERCA: PETITS PROJECTES PER A GRANS APRENENTATGES

A la comunitat de grans, un dels eixos principals a partir dels quals estructurem el currículum del centre és l’organització de sessions de caixes de recerca.

Les caixes són PETITS PROJECTES d’investigació i recerca en els quals els infants aprenen en petit grup. A partir d’una pregunta o repte i tot un conjunt de recursos i materials, es presenta un itinerari per descobrir, de manera autònoma, el que hi ha al seu voltant.

Durant aquestes sessions, l’infant esdevé el veritable protagonista, escollint les caixes segons els seus interessos i motivacions i gaudint de temps i llibertat per construir el seu propi aprenentatge. Com que el treball es realitza dins la comunitat de grans, es formen grups d’infants de diferents edats i amb diferents habilitats i qualitats, afavorint l’heterogeneïtat dels grups i l’aprenentatge mutu. D’aquesta manera, gaudeixen de múltiples mirades que els ajuden a desenvolupar la seva iniciativa personal i aportar les seves capacitats per contribuir al bé comú de l’equip. L’adult esdevé observador, acompanyant i suport per a la gestió dels grups de treball. A més, com a membre de l’equip de docents de la comunitat, és qui dissenya les caixes i en fa les revisions necessàries.

Per tant, el principal OBJECTIU  de les caixes de recerca és que els infants participin activament en el seu propi procés d’aprenentatge, en la presa de decisions en equip i en l’elaboració d’un projecte de grup on hi entri en joc la creativitat.

Pel que fa les TEMÀTIQUES de les caixes, en tenim de molt variades, des de temes socials, històrics o culturals i passant per temes d’actualitat, tecnològics o de territori, entre d’altres.

Pel que fa a l’AVALUACIÓ, les caixes de recerca tenen una visió polièdrica, on l’infant, el grup i l’adult tenen una mirada compartida. L’autoavaluació envers l’esforç, la coavaluació per a l’aprenentatge i la revisió reflexiva adult- infant ens serveix per millorar el camí vers l’autonomia, l’autocrítica i la presa de consciència del propi procés evolutiu.

Creiem que és important que els infants puguin recollir les EVIDÈNCIES del seu treball perquè posen en valor el seu esforç i plasmen una part del treball cognitiu i l’aprenentatge personal que han fet al llarg de tota la caixa. Per això, tenen el seu propi PLA DE TREBALL on recullen el llistat de caixes que han realitzat, els propòsits per al següent trimestre, les evidències recollides i les avaluacions, tant individuals com en equip.

 

1 comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>