Comunitat de grans

La comunitat de grans està formada pels infants de 4t, 5è i 6è de Primària, les mestres i les seves famílies.  Formar part d’una tribu ajuda els infants a crear una identitat de grup, a sentir-se cohesionat amb els seus iguals i a treballar les emocions viscudes des d’un sentiment de pertinença i seguretat. Dins una tribu ens cuidem, ens respectem i ens escoltem.

Com a la resta de comunitats, iniciem el dia amb una rotllana. Cada grup d’infants es troba amb el seu tutor o tutora per començar el nou dia. En aquestes rotllanes s’estableixen converses amb diferents finalitats, però un objectiu primordial és recordar que som un grup i que ens hem de cuidar i que entre tots anem construint un camí. Altres finalitats d’aquesta rotllana són recordar allò que hem estat fent, organitzar el dia, presentar noves propostes, opinant sobre temes sorgits del dia a dia… sempre respectant les diferents opinions, fent ús d’un diàleg adequat  i donant estratègies per fomentar la participació de tots els membres, així com una escolta activa.

El tutor o tutora és el referent del grup, qui vetlla per atendre les necessitats de grup i les necessitats individuals dels diferents infants, necessitats emocionals i necessitats d’aprenentatge. Acompanya els diferents plans personals d’aquests, oferint recursos, propostes, orientacions, feedbacks… per tal d’aconseguir que tots i cada un dels infants progressin cap a l’assoliment de les competències de l’etapa i fer-los conscients del procés. Vetlla per les necessitats educatives que poden haver al grup i realitza les adaptacions oportunes sempre des d’una visió inclusiva. Coordina el reforç d’altres mestres al grup per tal de fer real la personalització d’aquests processos, sobretot per aquells infants amb més dificultats. El tutor o tutora també es fa càrrec de coordinar amb les famílies aquest procés d’aprenentatge compartit dels seus fills i filles.

Dins de les diferents franges del dia trobem diverses propostes pedagògiques i organitzatives: tallers, aliances, escola natura, caixes de recerca i espais d’aprenentatge i vida de tribu.

• Tallers: els tallers són franges del dia en què els infants aprenen d’una manera més sistemàtica aquells continguts que els són necessaris per a l’assoliment de les competències bàsiques. Els diferents àmbits queden de manifest en aquests. Els tallers de la Comunitat de Grans són: “Passport”, “Workshop”, “Tirem milles”, “Embolica que fa fort” , “Musiqueja’t”, “Movem el cos” i “Cine”. Tot i la fragmentació per àmbits en aquests moments i el treball sistemàtic de certs continguts sempre que es pot els diferents continguts es plantegen dins de situacions significatives, funcionals i globalitzades per als infants.
  • Aliances: els infants esdevenen els protagonistes del seu propi itinerari d’aprenentatge, es coordinen amb les persones de referència de l’Aliança proposada, per tal de co-crear, investigar, descobrir i portar a terme el projecte conjunt dissenyat, aprofitant els recursos i els espais de la nostra ciutat. Així doncs, la ciutat esdevé un context educatiu pels infants i per l’escola, tot afavorint propostes globalitzades i contextualitzades, on tot el procés de planificació, organització i realització del projecte passa a ser un espai d’aprenentatge competencial i vivencial amb la finalitat de construir experiències educatives innovadores.
  • Escola natura: és amb el contacte amb la natura que possibilitarem un aprenentatge directe del món que ens envolta, a partir de la descoberta, l’observació i la interacció, tant lliure com guiada. Entenem la natura com una eina pedagògica que ens permet despertar tots els sentits dels infants, creant vincles i més consciència de les nostres accions envers el medi.
    Aquestes sortides a la natura ens permetran explorar el nostre entorn natural i aprendre dels recursos que ens ofereix. Un matí a la setmana es destina a escola natura. En aquestes sessions es fomenta l’aprenentatge cooperatiu i el treball científic.
  • Caixes de recerca i espais d’aprenentatge: durant aquestes sessions, l’infant esdevé el veritable protagonista, escollint les propostes segons els seus interessos i motivacions i gaudint de temps i llibertat per construir el seu propi aprenentatge. Amb la companyia d’infants d’altres edats, gaudeix de múltiples mirades que l’ajuden a desenvolupar la seva autoestima i iniciativa personal. El mestre esdevé observador, guia i mediador i és qui dissenya els espais, els materials i els reptes per tal que l’infant aprengui per ell mateix a partir de l’investigació, assaig, prova, error, reflexió, raonament i verbalització dels seus processos. En les sessions d’espais els continguts es treballen de manera integrada, no fragmentats per àrees de coneixement, i es relacionen amb contextos reals o problemes quotidians.
  • Vida de tribu: en aquest espai es porten a terme projectes de grup, dinàmiques per establir uns  bons vincles i crear un clima agradable d’aprenentatge. També s’ofereixen oportunitats per poder identificar i potenciar les fortaleses de cada uns dels infants de la tribu  i es deixa un espai per acompanyar als infants en el seu diari d’aprenentatge com a eina de reflexió personal sobre els seus processos d’aprenentatge.

En totes aquestes franges es té en compte moments d’aprenentatge cooperatiu oferint estratègies organitzatives, dinàmiques  i moments d’avaluació, autoavaluació i coavaluació per tal que esdevingui una cooperació significativa i real. Aquesta esdevé un recurs per a atendre a la diversitat de les tribus, per a fomentar aquesta inclusió real i també per a aprendre a cooperar com un contingut transversal del currículum.