Pugem a l’escenari!

Cada setmana, la Comunitat de Mitjans, puja a l’escenari per a escenificar obres, diàlegs i relats plens d’històries que ens endinsen en el món del teatre i la dramatització. A aquestes edats hi ha la necessitat de representar el món a partir del joc i, per això, aprofitem per a fer-ho a través del llenguatge oral i corporal. El teatre a l’escola és un mitjà d’expressió que permet comunicar tot allò que necessitem, en aquest cas, en llengua castellana. 

Des de l’escola, entenem que el teatre és una de les activitats més completes i formatives que podem oferir als infants, ja que ens aporta diferents beneficis que ens ajuden a construir, a poc a poc, la pròpia personalitat. Aquests beneficis són el desenvolupament de l’expressió oral i corporal a partir del codi verbal i escrit en castellà i a través del moviment i la gestualització, el tractament de les emocions amb el joc dramàtic, l’aprenentatge cooperatiu amb la participació de tots els infants i el respecte dels diferents ritmes de treball i creativitat, base fonamental en la creació i disseny de situacions i escenes que conviden a potenciar la imaginació i l’enginy. El teatre ens ajuda a perfeccionar el llenguatge i l’expressió amb creacions que parteixen dels interessos dels infants per a reforçar la motivació i provocar situacions i problemàtiques molt properes a les seves vides i al seu context. L’objectiu, a la fi, és preparar als xiquets i xiquetes per a ser capaços d’expressar-se, comunicar-se, dialogar, trobar solucions, crear i enfrontar-se a un món que es troba en constant canvi.

Però… com és una sessió de teatro? Què fem?

Una de les propostes més interessants i de les que més ens agraden dins de les sessions és la de crear una història inventada des de zero. Sempre tenim clar que, aquesta història, serà representada per grups a l’escenari davant la mirada atenta dels companys i companyes que, en acabar, ens donen un feedback útil, amable i concret amb l’objectiu de millorar la nostra feina.

 

Per a començar, sabem que les històries parteixen d’una estructura clara que ens ajuda a ordenar les idees i a trobar un fil conductor. Per això, primer busquem una problemàtica a partir de la qual es va construint una part inicial, un nus que s’anirà desfent a mesura que l’obra va avançant i un final o desenllaç. Per a triar aquesta problemàtica i construir una estructura clara, cada infant aporta la seva idea, escolta les de la resta i dialoga per trobar un propòsit comú. Aquest treball en equip és quasi dels més importants i requereix que el grup mantingui una escolta activa, amb respecte i consideració en tot moment. Una vegada la història té una base sòlida, arriba tot un treball de construcció de personatges on s’utilitza el joc dramàtic i el roleplaying per a posar-se en la pell de diferents personalitats i caràcters. És aquí quan el discurs i el diàleg prenen protagonisme i on s’engendren frases que van ordenant-se per a donar-li sentit a l’obra i al que es vol explicar i comunicar. Finalment, les disfresses, les teles, els complements i els decorats fan que els assajos siguin molt més dinàmics perquè ajuden a endinsar-se, encara més, en l’argument i en el guió. Quan arriba este punt, és el moment de passar a la representació davant del públic. Com veieu, tot i que hi ha un producte final, el més important és el procés, el treball durant les sessions cap a un objectiu i un projecte comú. Totes les sessions es contemplem com a propostes didàctiques que treballen les habilitats comunicatives potenciant, sobretot, l’expressió oral en castellà i corporal a través del propi cos. A Mitjans no entenem el teatro si no és per a jugar, inventar, idear, expressar, comunicar i viure l’experiència gaudint. 

Comunitat de Mitjans

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>