FAMÍLIA I ESCOLA: “JUNTES PODEM ARRIBAR MÉS LLUNY”

A la nostra escola intentem donar molt de valor a la relació amb les famílies per tal de treballar de manera coordinada en el desenvolupament i benestar dels infants. Espais propers, reflexius i respectuosos on la construcció del vincle és essencial per poder caminar junts per arribar més lluny.

És per aquest motiu que, a part dels informes, existeixen diversos espais per compartir informacions en relació amb l’infant i la seva tribu. A principi de curs, fem una breu entrevista amb la família enfocada en el seu infant a través d’una sèrie de preguntes que l’equip de mestres hem preparat. D’altra banda, al llarg del curs fem una trobada, com a mínim, per parlar de l’evolució i el seguiment de l’infant. En el cas de la comunitat de grans, en algunes d’aquestes trobades, també participa el propi infant. I, al final de curs, ens tornem a reunir amb la família per fer entrega de l’últim informe i poder compartir el més significatiu.

Amb relació a les reunions de Tribu, a l’escola Sant Llàtzer, en fem dues: una a principi de curs i una altra de seguiment cap al febrer, les quals preparem amb molta il·lusió.

La reunió de tribu d’inici de curs consisteix en la presentació o retrobada de totes les famílies a través d’una dinàmica de grup, l’exposició de diverses informacions organitzatives i la posada en comú d’aspectes pedagògics. A més a més, al final sempre es convida a les famílies a participar en una activitat creativa que deixarà petjada a l’aula i que els infants es trobaran l’endemà com un gran regal.

D’altra banda, la reunió de tribu de seguiment, té el mateix esquema que la primera, però posa el focus principal en algun aspecte pedagògic concret que considerem d’interès per les famílies. Aquest tema pot sorgir de diverses maneres: a partir d’un qüestionari, una proposta per part d’alguna família, un neguit o, a vegades, són els propis infants els que acorden de què hauria de tractar la reunió, segons allò que consideren que volen saber els seus pares o mares.

Tanmateix, les entrades i sortides de l’escola també són bons moments de contacte entre famílies i mestres/escola, que es poden aprofitar per compartir informacions breus d’última hora. I també l’aplicació ClassDojo, que afavoreix la comunicació i el fet de conèixer alguns dels moments més destacats que passen a l’aula al llarg de la setmana.

Per tot això, aquests espais per compartir tenen els següents objectius:

• Fomentar una bona relació família/escola, posant al centre l’infant.
  • Afavorir la cohesió i el vincle entre les famílies d’una mateixa tribu.
  • Compartir amb les famílies el projecte educatiu del centre.
  • Mantenir una relació propera amb la tutora o tutor.
  • Millorar la informació i la comunicació entre escola i famílies.
  • Fomentar la convivència i el bon clima escolar.
  • Corresponsabilitzar l’escola i la família en el desenvolupament personal, social i acadèmic dels infants.

Per acabar, cal destacar que nombroses recerques mostren que els infants tenen una millor evolució en els aprenentatges quan els pares i mares estan vinculats a l’escola i coneixen i comparteixen la feina que s’hi fa. Això demostra que cal una educació que permeti posar al centre les necessitats de l’infant i treballar de manera conjunta família i escola.

Gràcies famílies, per la vostra complicitat, implicació i confiança.

“Junts podem arribar més lluny”

Escola Sant Llàtzer