ESPAIS

La nostra escola és una escola activa, participativa i respectuosa. Partint d’aquests eixos i per tal d’afavorir al màxim la participació i l’activitat dels infants, a la vegada que respectem els diferents ritmes de desenvolupament; a la comunitat de menuts dediquem les tardes a fer sessions d’espais.
Entenem els espais com una forma d’organitzar els materials i l’aula per tal que els infants esdevinguin constructors i protagonistes del seu propi aprenentatge. El paper de l’adult es basa, en un primer moment, en organitzar tots els elements per tal d’afavorir i propiciar l’aprenentatge. Durant les sessions d’espais l’adult esdevé guia i acompanyant del procés d’aprenentatge de cada infant. Per distribuir aquests espais es tenen en compte les diferents intel·ligències, tot incidint en el desenvolupament de les diferents capacitats que marca el currículum d’Educació Infantil.
Per tant, en aquestes sessions els infants escullen lliurement les propostes que volen realitzar, basant-se en els seus interessos i motivacions. Les sessions els permeten gaudir de temps i llibertat per observar, experimentar, relacionar-se, jugar segons les seves necessitats. Els infants en entrar a l’espai es troben una aula plena de propostes que ens permeten tenir presents tots els llenguatges amb els quals es poden comunicar amb la realitat i interpretar-la.
Les propostes sempre són flexibles i no tenen un producte final definit. Sent cada infant qui decideix quan inicia o acaba la seva activitat i quin és el resultat de la seva interacció amb els diferents materials i elements, així com amb els altres infants. Així, junt amb la interacció amb els altres infants, els petits esdevenen constructors del seu aprenentatge, a més d’afavorir la seva iniciativa personal i autonomia.
Els infants a l’aula troben:
-Propostes artístiques, on poden deixar anar la seva creativitat a través de diferents materials i tècniques.

-Propostes d’experimentació, que permeten als infants descobrir qualitats dels elements del seu entorn a partir de les interaccions amb aquests, així com apropar-los al seu entorn a través dels llibres de coneixement que les acompanyen i que els fascinen.

-Propostes de joc simbòlic, que permeten als infants poden conèixer-se a si mateixos, reinterpretar la realitat i aprendre a relacionar-se entre ells mentre es diverteixen i deixen sorgir un riu d’emocions.

-Propostes de llenguatge escrit, amb les que descobreixen relacions entre el codi oral i escrit i on també descobreixen la importància i funcionalitat d’aquest codi.

-Propostes de construccions, en què els infants poden fer i desfer per crear els seus petits mons i interpretar la realitat.

-Propostes matemàtiques, que pretenen apropar-los aquest codi a partir del joc i de la manipulació.

I, els seus protagonistes, què en diuen?

“Els espais són una cosa que fem per la tarda i hi ha unes propostes i podem anar a jugar al que vulguis. Hi ha caniques, plastilina, cuineta, per a jugar amb els animals i escriure”

“Els espais són una cosa que fem a la tarda que juguem i ens ho passem bé fins que venen els pares. Juguem al veterinari, fem animals amb fang… A les rotllanes podem escoltar als altres que diuen coses interessants del que ha passat a la sessió”

“Als espais tenim diverses activitats per a jugar i són molt divertides i van canviant”

“Nosaltres per a començar fem una rotllana i podem fer moltes coses i així ens divertim i podem fer coses per regalar al papa o a la mama i així és com fem espais”