ELS LLENGUATGES A L’ESCOLA

Els infants tenen infinitat de maneres d’expressar-se, comunicar i pensar. Cada infant és únic i amb les seves potencialitats serà capaç de descobrir i de conèixer a si mateix, als altres i al món que l’envolta. Els adults, que els acompanyem durant el seu desenvolupament, hem de trobar totes les opcions per poder acollir els seus diferents pensaments, processos i accions.

Des de l’escola vetllem perquè els infants tinguin un ambient ric, preparat i creatiu, oferint oportunitats i situacions reals que inclouen múltiples llenguatges amb què poden expressar-se. De manera natural, al nostre entorn, aquests diferents llenguatges ens envolten i uns es relacionen amb els altres. No estan compartimentats ni separats. Tots ballen junts i s’entrellacen. Així també és l’escola, i així és com pensem que els infants han d’interactuar amb ells, teixint xarxes entre uns i altres; aprenent de manera natural que tots estan connectats i que tots són vàlids.

El llenguatge oral és un dels que primer venen a la nostra ment quan pensem en llenguatges. L’infant aprèn a parlar parlant i interaccionant amb els altres. Aquesta és la via essencial del procés de desenvolupament de la llengua oral, trobar espais reals perquè l’infant vulgui i pugui expressar-se, i que la comprensió i la interpretació del missatge li permeti participar en les diferents situacions del dia a dia. Les interaccions dels infants estan carregades de converses espontànies on uns aprenen dels altres i les converses a les rotllanes formen part de la nostra quotidianitat. (Per aprofundir més https://agora.xtec.cat/escsantllatzer/general/moments-de-rotllana/).

El llenguatge matemàtic ens permet conèixer el món que ens envolta. No són només els números. Les matemàtiques ens ajuden a conèixer les formes, les qualitats dels objectes, la seva situació espacial… Ens permet ordenar, classificar, enumerar… Aquestes estan presents en molts llocs i moments i sovint sorgeixen de manera espontània moltes situacions en què estem posant en joc el nostre pensament matemàtic. Aquests moments es complementen amb provocacions on mitjançant el joc, els infants poden enfrontar-se a petits reptes que els ajuden a conèixer i posar en pràctica aquest llenguatge.

El llenguatge musical segueix un procés similar al d’una llengua i s’adquireix des de les vivències i el coneixement que rebem a partir del so que ens envolta. Jugar amb la pròpia veu, el propi cos, els sons, el silenci i experimentar amb instruments són propostes que fan possible endinsar-se en un llenguatge molt estimulant i beneficiós que forma part de la nostra vida. La música permet estructurar el pensament dels infants per a analitzar la realitat i ser conscients del seu entorn sonor. Des de l’escola, és fonamental fer aquesta descoberta de la música de forma natural a través de l’escolta activa, l’experimentació i l’emoció.

Les propostes que afavoreixen el llenguatge plàstic, ofereixen als infants experiències riques i diverses amb una àmplia gamma d’activitats que inclouen tota mena de manifestacions artístiques, tècniques i habilitats plàstiques (dibuixar, pintar, modelar, construir…) Podent així gaudir i expressar emocions pròpies, sensacions, vivències o fantasies d’una manera lúdica i íntima, aprenent a respectar l’obra dels altres i deixar-se anar sense la necessitat de ser exposat ni jutjat.

El llenguatge corporal, a través del respecte al moviment lliure, potencia les habilitats comunicatives, artístiques, espacials, temporals, interpersonals i intrapersonals de l’infant i li permeten anar prenent consciència del propi cos i dels seus sentiments i emocions, i expressar el que pensa, el que vol i el que sent. De la mateixa manera, les sensacions que percebem manipulant, explorant o observant diferents materials ens ajuden a entendre les característiques d’aquests; semblances i diferències… Els infants necessiten omplir, buidar, colar… per descobrir el comportament dels diferents materials… Mitjançant l’experimentació l’infant també comprova per ell mateix els efectes de la seva actuació i coneix el món que l’envolta.

El llenguatge gràfic apareix des d’edats ben primerenques. Els infants sempre mostren curiositat per tot allò que deixa marca en una superfície. Primer són gargots i després ja passen a representar certes coses. Cada vegada tenen més habilitats i això els permet poder plasmar en un suport tot allò que els passa per dins. Els símbols també són una mena de dibuixos socials. Les lletres, els números apareixen també en aquesta etapa perquè estan en el nostre dia a dia. Aquestes primeres aproximacions al llenguatge escrit es donen de diferents maneres: a través de petites propostes que conviden a conèixer i jugar amb les lletres i les paraules (rimes, jocs a les rotllanes, petites històries…) Altres vegades, neixen del seu desig de comunicar-se amb els altres mitjançant cartes, dibuixos; i d’altres, endinsant-se en el món dels llibres. Però hem de tenir molt clar que l’adquisició del codi escrit no és un objectiu que s’ha d’assolir en aquesta etapa.

Aquests són alguns dels llenguatges que es poden trobar quotidianament a la nostra escola. No vol dir que siguin els únics ni els més importants. Com hem dit al principi, qualsevol manifestació de la individualitat dels infants és acollida i intentem vetllar perquè tothom pugui “dir” la seva utilitzant aquells llenguatges amb els quals tingui més sintonia.