EL LLENGUATGE DELS MENUTS

EL LLENGUATGE DELS NOSTRES MENUTS

Des de ben petits els infants busquen la manera de comunicar-se amb el seu entorn i els altres. Primer només ho poden fer a través del plor, després van apareixent les mirades i, a poc a poc, els gestos. Però elles i ells, des que són a la panxa de la mare senten la seva veu i els sons del seu entorn. Quan neixen, els adults ens comuniquem amb ells amb el llenguatge corporal de les carícies, les abraçades, els petons… i també la nostra dolça veu. Els infants, de manera natural a través de la imitació i per comunicar-se, comencen a emetre els seus primers sons. Sons als quals van afegint repeticions, que, de mica en mica, formen les primeres paraules. Amb el temps i amb el contacte amb un entorn lingüístic ric, els infants van evolucionant en la parla fent combinacions de paraules per expressar-se, alhora que van ampliant el seu vocabulari.

Perquè els nostres infants tinguin un bon desenvolupament del llenguatge oral cal des de casa i des de l’escola oferir-los models correctes que siguin rics en estructures i vocabulari. A l’escola en el seu dia a dia, el llenguatge oral és la seva primera eina per comunicar-se amb els altres, així com per estructurar el seu pensament. El llenguatge oral sorgeix, de manera espontània amb l’aparició del joc  i la interacció entre els infants i amb els adults. A més, des de l’escola oferim diverses dinàmiques per potenciar el seu ús, com són:

ROTLLANES: són l’eix vertebrador de la vida de tribu. Gran part dels moments de la vida l’escola passen per les rotllanes en què totes i tots poden expressar les nostres vivències, desitjos, preocupacions, sabers…

CAIXA DEL CAP DE SETMANA: és una activitat en què el protagonista explica a la resta les seves vivències en aquests dies que no ens hem vist.

MALETA VERDA: els infants exposen, a la resta de la tribu, quines accions realitzen a casa seva per cuidar el planeta.

MALETA VIATGERA: una vegada a la setmana, un dels infants de la tribu prepara un conte a casa amb la seva família. Uns dies després el conten a la resta de companys de l’aula.

Aquestes són dinàmiques per treballar la parla explícitament, però de forma implícita el llenguatge també apareix en altres moments, com amb l’aliança o l’escola natura que ens permeten la construcció de coneixements de manera conjunta a partir de descobertes fetes pels mateixos infants. Amb el treball conjunt de tots i totes pretenem que l’infant sigui capaç d’expressar els seus pensaments, coneixements, sentiments i vivències.