EL CONSELL D’INFANTS

L’escola Sant Llàtzer es defineix com una escola participativa, respectuosa i activa. Una escola activa pel que fa a les metodologies. Unes metodologies que permetin donar resposta als reptes de la societat actual les quals afavoreixen aprenentatges significatius, vivencials, des de la manipulació… Respectuosa amb els processos de vida, amb les necessitats autèntiques dels infants i amb la diversitat. Per últim, participativa, on tothom té cabuda, les veus són escoltades i totes les persones caminem juntes per seguir construint l’escola de totes i per a totes.

Per a l’escola Sant Llàtzer i els adults que hi estem dia a dia, els infants són els veritables protagonistes del procés d’ensenyament-aprenentatge, és per això que la seva participació és present en molts moments del dia a dia a l’escola. L’escola busca acompanyar infants crítics, capaços de reflexionar i prendre decisions d’acord amb els seus pensaments i el benestar comú, capaços també d’expressar aquestes opinions des del respecte per acabar construint decisions que contemplen diferents punts de vista. Partint d’aquesta idea, neix el que anomenem el Consell d’infants. És un projecte inspirat amb el pedagog Francesco Tonucci, el qual ha promogut iniciatives de participació dels infants i els seus drets. Ell va idear «La ciutat dels infants», un projecte estructurat sobre dos eixos molt concrets: aconseguir lʼautonomia dels infants i reivindicar la participació política infantil.

El Consell d’Infants és un moment en el qual els infants de l’escola poden exercir el seu dret, com a protagonistes que són, a reflexionar, expressar la seva opinió, debatre i prendre decisions. És un moment esperat pels infants, ja que viuen en primera persona l’experiència de ser escoltats, de poder expressar les seves opinions i de la responsabilitat posterior a compartir el que s’ha parlat. Cada tribu escull des de l’inici de curs dos persones delegades, les quals són escollides pels propis companys i companyes de la tribu. Per dur a terme aquest procés, en rotllana es reflexiona sobre la importància del paper que han de desenvolupar, les habilitats que ha de tenir la persona i les responsabilitats que ha de fer-se càrrec. Un cop fetes les votacions, les persones tutores de cada tribu informen la persona responsable del Consell d’infants.

El Consell d’infants acostuma a tenir una periodicitat trimestral, però aquesta es pot modificar segons necessitats d’escola, de mestres o d’infants. Per dur-lo a terme, es fa una convocatòria en què cada tribu rep un correu electrònic que especifica els temes a tractar. Aquests temes poden ser recollida de propostes per a una festa de l’escola, recollida de necessitats dels infants per a l’espai àgora, necessitats d’escola generals… La tribu llegeix el correu de manera conjunta i, posteriorment, en rotllana i/o assemblea es parlen els temes i es prenen decisions de tribu. Aquestes decisions les hauran de compartir les persones delegades el dia del Consell d’infants amb la resta de delegats i delegades. Aquestes decisions i anotacions de tribu s’anoten a la llibreta específica del Consell.

El dia de la convocatòria, es reuneixen tots els infants delegats i una persona de l’equip directiu. Cada representant comparteix els acords de tribu i la persona responsable recull les diferents opinions per tal de poder prendre decisions amb el Consell de mestres (Consell format per l’equip directiu i les persones coordinadores de cada comunitat) o bé en aquell mateix moment. Durant el Consell, els infants prenen nota dels acords i aspectes esmentats per tal de poder traspassar la informació a la tribu. Si, en canvi, els acords es prenen en Consell de mestres, un cop preses les decisions, es comparteixen mitjançant el correu electrònic o bé ho fan les mateixes persones tutores.

Aquests moments no solament esdevenen importants pel fet que es respecten els drets dels infants sinó que també és una manera de fer-los saber que ells són importants i tenen el dret de tindre una escola que contempli la seva opinió. Alhora, és un gran aprenentatge, ja que els infants es comprometen en projectes col·lectius i ens demostren, una vegada més, que ells són el motor de transformació social. Tal com ens indica l’actual Vector Ciutadania democràtica i consciència global.