CREANT LÍNIA D’ESCOLA: “Els Espais d’aprenentatge a la Comunitat de Grans”

“Espais d’aprenentatge, Espais que emocionen, Espais que ens fan grans”

Són molts els projectes d’escola que donen un sentit i força a la nostra línia pedagògica.

Projectes que els infants inicien des de ben petits i que poc a poc van ampliant i profunditzant  a mesura que es van fent grans.

Aquest curs l’equip docent de la Comunitat de Grans ha ampliat i ha donat continuïtat a una de les franges del dia que realitzen a la resta de comunitats de l’escola, els Espais d’Aprenentatge.

Els Espais d’Aprenentatge són una estratègia metodològica i organitzativa en què l’equip docent prepara diferents propostes per tal que els infants experimentin, manipulin, observin, es generin preguntes, puguin trobar respostes… Aquestes propostes són presentades a partir de diferents estímuls que afavoreixen captar l’interès dels infants i descobrir aquest món que ens envolta. En el moment d’organitzar els espais i les seves propostes tenim molt present posar una mirada amable vers aquests. Cuidem els petits detalls com ho faríem a casa nostra. Busquem un ambient on els infants es sentin còmodes, on hi hagi tranquil·litat, on la riquesa dels estímuls afavoreixi processos d’aprenentatge.

A la Comunitat de Grans aquest curs tenim tres espais d’aprenentatge relacionats amb noms de dones rellevants per a la història de la humanitat. Posem aquests referents per reivindicar la igualtat de gènere en un món on encara predominen els referents masculins. Aquest missatge afavoreix fer un pas més cap a aquesta igualtat per la qual hem de vetllar des de l’escola.

Els noms d’aquests espais i el tipus de propostes que trobem en aquests són:

  • Espai Frida Kahlo, on trobem propostes relacionades amb el món artístic i de fusteria.
  • Espai Malala Yousafzai, on hi ha propostes vinculades amb l’àmbit de Coneixement del Medi.
  • Espai Ada Lovelace, on els infants tenen l’oportunitat de descobrir el món de la tecnologia i de construcció.

Tres tardes a la setmana les diferents tribus de la Comunitats de Grans tenen l’oportunitat d’explorar aquests espais. Cada setmana es vinculen a un d’ells i de manera rotatòria van passant per tots. 

Els infants escullen quines són aquelles propostes que volen realitzar seguint el seu Pla Personal on anoten allò que han fet i les seves reflexions. També tenen l’oportunitat d’agrupar-se segons les seves necessitats del moment; podent realitzar activitats de manera individual, en parella o en petit grup. El diàleg calmat i reflexiu és un dels objectius que es pretén aconseguir durant el transcurs d’aquestes sessions. Aquests Plans Personals dels que parlem, permeten als infants de la Comunitat de Grans poder responsabilitzar-se sobre allò que han fet i que han de fer. Els ajuden a prendre consciència del temps i de la seva autogestió; afavoreixen la presa de decisions i els processos de reflexió; els donen l’oportunitat de marcar-se objectius de millora i els ajuden a adonar-se de les seves potencialitats i d’aquelles necessitats que encara han de cobrir amb les ajudes i recursos que tenen al seu abast.

La figura de l’adult observador, acompanyant, provocador d’aprenentatge, provocador de reflexió…, sempre es realitza sota una mirada respectuosa cap a l’infant.

Aquest adult i el seu paper són una peça clau  en el desenvolupament d’aquests processos d’aprenentatge que cobren vida durant les sessions d’Espais d’Aprenentatge. Sessions esperades amb emoció per tots i cada un dels infants i com ja sabem, sense emoció no hi ha aprenentatge.

 

1 comentari

  1. Aitor Sese (Mayte)

    Un projecte molt enriquidor, ja que coneixen tots els espais, i experimenten emocions i potencials que ells mateixos es descobreixen. Uns, agradaran més que uns altres, però com en tots els àmbits de la vida.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>