Treball per projectes

L’aprenentatge basat en projectes és un mètode de treball globalitzador que pretén tornar el protagonisme a l’alumnat, fent-lo responsable del seu propi aprenentatge. Els ajuda a pensar en ells i elles mateixes, a investigar i a aprendre dels seus errors i dels seus encerts.

El treball per projectes, no parteix de l’acumulació de continguts. Tot allò que es vagi aprenent ha de ser fruit de la memòria comprensiva, i per tant l’alumnat anirà incorporant nous continguts tot relacionant-los amb aquells que ja havia anat adquirint anteriorment, per fer-los així novament significatius. Es dona més importància al procés que va realitzant cada un d’ells per anar adquirint els diferents coneixements que no al resultat final.

Avantatges de treballar per projectes:

1. Fomenta l’autonomiadels infants. Aprenen a ser competents i resoldre els reptes que se’ls plantegen.
  2. Els infants són actius en el seu procés d’aprenentatge. S’impliquen en el que estan treballant i són ells els que guien el seu propi aprenentatge.
  3. Afavoreix l’aprenentatge significatiu. Els infants van encaixant els continguts formant una xarxa de coneixements.
  4. Propicia el treball interdisciplinari, ja que permet adquirir coneixements de les diferents àrees educatives.
  5. Permetatendre la diversitat que ens trobem a les aules: flexibilitat en el ritme de treball, en les metodologies, els continguts…
  6. Utilitza les noves tecnologies. Fent recerca milloren molt  la seva competència digital.
  7. Propicia un ambient d’aula en el qual estreballen valors molt importants com el respecte, la tolerància, la solidaritat i el treball en equip.
  8. Mestres i infants treballen conjuntamentformant un equip per resoldre els reptes que se’ls van plantejant. Milloren capacitats com la resolució de problemes i l’organització de les tasques.
  9. Afavoreix l’aprenentatge cooperatiu. Es dona molta importància al treball en grup i a la col·laboració, ja que és en aquestes situacions d’aprenentatge on els infants poden aprendre els uns dels altres.
  10. Els infants estan motivats,ja que aquesta metodologia dona l’oportunitat que ells mateixos escullin què volen treballar i què els interessa. Això fa que tot el que aprenen tingui un significat per a ells.
  11. Permet que els infants connectin amb la realitat, més enllà dels llibres de text o de les classes magistrals. Els preparen per a la vida real.
  12. L’infant aprèn a pensar, cercar informació i investigar. No a memoritzar i adquirir de forma mecànica uns continguts determinats.
  13. Potencia habilitats socialscom saber estar, saber esperar, saber escoltar, saber debatre, saber relacionar-se amb els altres
  14. Afavoreix laconfiança i l’autoestima dels infants. Els nins/es se senten orgullosos en veure que han superat un repte.
  15. Exerciten el mètode científic,ja que fan hipòtesis, les contrasten i finalment n’extreuen les conclusions.

Com a centre es faran tres projectes per nivell que comportaran canvis en els horaris escolars afectant unes hores setmanals de diferents àrees: CI 5 sessions/setmana, CM i CS 3 sessions / setmana. Dins d’aquests projectes hi haurà el projecte interdisciplinari que tindrà unes característiques pròpies.