Treball per ambients

El treball per ambients és una proposta centrada en diferents espais on els nostres alumnes poden realitzar de manera simultània activitats de tipus cognitiu, manipulatiu i simbòlic.

Molts estudis han demostrat que qualsevol capacitat es desenvolupa millor amb el joc. A partir d’aquesta afirmació podem considerar que el joc és el millor mitjà educatiu per afavorir l’aprenentatge i el coneixement. Està demostrat que allò que el nen aprèn a través d’un joc es transfereix a altres conductes

Els ambients són diferents espais d’aprenentatge, de relació i comunicació on a partir de diferents propostes els infants poden actuar, observar, experimentar, construir, inventar, imaginar, compartir, relacionar-se, emocionar-se…i interactuar amb els altres.

Aquest plantejament de treball  respon a la necessitat que mostren els infants de jugar i relacionar-se. És una manera de poder donar resposta als interessos i necessitats dels infants i respectar els diferents ritmes d’aprenentatge.

Els infants disposen d’un temps d’experiència activa, construïda per l’adult, però reconstruïda per ells mateixos, on nens i nenes es reuneixen per explorar diverses possibilitats de joc i dels materials.

Els ambients segueixen el model socioconstructivista, el qual parteix d’un aprenentatge significatiu per part de l’alumne, que té en compte els seus coneixements previs i en el qual destaca la gran importància que té la relació amb els companys/es.

AMBIENT D’EXPERIMENTACIÓ

Es plantejaran diferents propostes per anar treballant:

  • Safates de manipulació amb sèmola, farina, arròs… i amb estris per potenciar el transvasament (pots, coladors, embuts, culleres… de diferents mides).
  • Agrupacions amb materials naturals: pedretes, petxines, pinyes…
  • Construcció de minimons amb materials naturals i animals.
  • Experimentació del pes de diferents materials amb balances

AMBIENT SIMBÒLIC

Botigueta: Els clients podran anar a comprar al botiguer/a i demanar, pagar i emportar-se allò que necessiti. El client haurà de pagar amb euros, per tan s’inicia la compra-venda de productes i moltes operacions matemàtiques. “La Botigueta” està abastida amb tot tipus de productes amb el seu preu corresponent, fins i tot les ofertes del dia.

Cuineta-restaurant: Hi haurà un altre espai on es podrà cuinar i servir al restaurant. Aquest ambient ens possibilitarà iniciar-nos a l’escriptura, adquirir formes de salutacions bàsiques i pautes de comportament  i respecte per viure en societat. També serà el moment de jugar a  jocs de taula amb els companys/es i passar una bona estona, on els client i els cambrers tindran clarament definits els seus rols.

AMBIENT DE CONSTRUCCIONS

Serà un espai on poder explorar, crear, manipular, experimentar, construir… amb diferents tipus de material: fustes, legos i playmobils. El material estarà classificat per temàtiques (ninos, animals, eines, peces, nins, fustes naturals…) ;

AMBIENT ARTÍSTIC

Es presentaran diferents propostes creatives perquè puguin escollir o anar passant per diferents manera d’expressar la seva creativitat:

  • Un espai de pintura lliure on ells siguin prou autònoms per escollir els colors, per fer barreges o per escollir els diferents estris (pinzells, dits, esponges…)
  • Un espai més manipulatiu amb plantilles, tampons, papers i tisores, colors i retoladors, cintes adhesives de diferents de colors…

AMBIENT TECNOLÒGIC

Aquest espai constarà d’una pissarra digital, un espai amb ordinadors, un altre amb tablets i un altre amb mouse o beebots. La intenció és que puguin ser autònoms i autosuficients en les diferents tècniques tecnològiques. Poden compartir i els més grans ajudar als més petits.

AMBIENT LLUM I OMBRES

Taula de llum, llanternes, retroprojector…En aquest ambient hi trobaran diferents materials on la foscor serà protagonista, sempre amb uns punts de llum com serà un retroprojector, una taula de llum, caixes fosques, lots…. o un racó on hi haurà instal·lada una llum freda on els infants podran jugar amb objectes i materials fosforescents on podran crear, comparar…tot un món màgic que ajudarà a no tenir por a la foscor sinó tot al contrari, a gaudir d’ella.

AMBIENT DE TEATRE i REPRESENTACIÓ

Un espai a on els nens i les nenes poden transformar la seva pròpia identitat i convertir-se en diferents personatges per mitjà de les disfresses, barrets, màscares, collarets … maquillatge, titelles.

L’ambient de teatre i creativitat es fonamenta en diferents espais:

  • L’espai dedicat a les disfresses o ornaments a on trien lliurament com es poden vestir, què es volen posar amb la possibilitat d’observar al mirall aquest procés de transformació.
  • L’espai de maquillatge amb miralls petits i a on es podem maquillar ells mateixos.
  • Un espai de titelles amb teatre.
  • Un espai per fer representacions teatrals

AMBIENT DE VOLUM 

En aquest ambient es permet desenvolupar la creativitat. Els infants poden jugar a modelar, crear, inventar, pintar amb diferents materials i recursos artístics.

La proposta d’aquest ambient gira al voltant de quatre espais:

  • Fang: Es presenta el fang conjuntament amb altres materials diversos per potenciar les possibilitats creatives dels infants (pals de gelat, escuradents, pedres, neteja-pipes, xapes, taps, plomes ….)
  • Plastilina: Espai de modelatge amb plastilina i eines (motlles, tisores, corrons, …)
  • Retoladors tipus “Posca” per poder pintar elementes de la natura com pals o pedres
  • Material reciclat: Fer creacions lliurement amb materials reciclats que tenen al seu abast