Tutor Lector

El projecte Tutor/a lector consisteix en compartir un espai en el qual els nens i les nenes més grans de l’escola (alumnat de sisè i cinquè)) fan lectura amb els petits de Primària (alumnat de primer i de segon). Amb aquest projecte s’intenta que tant uns com els altres visquin una experiència d’aprenentatge lector, en el qual els nens i les nenes de cicle superior curs facin de tutors lectors i ajudin a aprendre a llegir als infants de primer i de segon i que aquesta activitat sigui engrescadora i el més motivadora possible per tal que se’ls hi encomani el plaer de llegir.

OBJECTIUS DEL PROJECTE TUTOR/A LECTOR

El projecte Tutor lector es proposa aquests objectius:

• Millorar el nivell lector dels alumnes de primer.
  • Establir relacions comunicatives en llengua catalana entre els alumnes de cicle inicial amb els de cicle superior.
  • Relacionar-se i implicar-se amb alumnes més petits per tal de facilitar la integració dels alumnes a l’entorn de l’escola.
  • Permetre una atenció més individualitzada en la llengua.
  • Facilitar la llengua catalana com a llengua vehicular entre l’alumnat.
  • Motivar el gust per la lectura.
  • Reforçar el vocabulari i la pròpia parla i poder ampliar-lo.
  • Desenvolupar la imaginació, la creativitat i la fantasia.
  • Gaudir dels contes i dels diferents tipus de textos que hi ha al nostre abast.
  • Establir i respectar el compromís d’ajuda i cooperació entre alumnes de diferents cicles.

L’ACTIVITAT PAS A PAS

Al llarg del primer trimestre els tutors/es de 5è i els de 1r es reuniran per tal de preparar l’activitat, així com els de sisè amb els de segon per la feina de continuïtat i dur-la a terme. Es distribueixen les parelles formades per un nen/a de cinquè i un/a nen/a de primer (intentarà que siguin parelles nen-nena,) tenint en compte aspectes com ara el nivell d’aprenentatge, la personalitat, les motivacions, entre altres.
En un primer moment, seran els/les mestres de Cicle inicial els qui decidiran i pautaran quin tipus de contes s’explicaran als menuts: variats, tradicionals, d’argument senzill, amb imatges…

Els alumnes de cinquè aniran aprenent a preparar les activitats de comprensió lectora que hauran de fer al seu tutoritzat, tant a nivell oral com escrit.
El mes de novembre cal fer aquest primer pas i explicar als més grans la importància del compromís que adquireixen i de la responsabilitat que això suposa respecte els més petits.
Durant l’activitat no només es llegirà, sinó que també els tutors/es faran preguntes de comprensió o qualsevol altra activitat relacionada amb les habilitats lingüístiques, depenent de les necessitats del seu fillol/fillola. En el cas que aquest/a no domini encara les habilitats de descodificació, el/la mestre/a proporcionarà un material més senzill per tal que el nen/a pugui seguir sense dificultats (abecedari de fonemes tal com el tenen a classe de primer, imatges…) i el document per ser un bon tutor/a lector.

TEMPORITZACIÓ

Al llarg del mes de setembre i octubre es preparà a l’alumnat per iniciar el treball amb el nen/a tutoritzat
i es recolliran textos, contes,… per a llegir, de tal manera que quedin recollits en un capsa tots aquells llibres i/o material que es farà servir per a l’activitat.
A partir de la meïtat del 1r trimestre, es començarà l’apadrinament distribuïnt els grups de la manera següent:

Cinquè A i B aniran a llegir amb els nens i nenes de primer A i B, de la mateixa manera els de sisè A i B aniran amb els de segon A i B. Aquesta activitats es fara duran mitja hora un cop per setmana al llarg de curs ( tenint en compte de comptem sempre amb un mestre més a part dels quatre tutors per repartir els alumnes en cinc espais).
Aquesta activitat es farà setmanalment a la mitja hora de lectura diària i durarà fins el mes de juny.

ESPAIS

Les parelles treballen en cinc espais: les classes de primer i les classes de cinquè, biblioteca- les classes de sisè i de segon i la biblioteca.
Els grans tindran cura dels petits des del començament de l’activitat fins al final: els aniran a buscar i els hi tornaran en el cas que hagin treballat en altres espais que no són l’aula ordinària.
Els ambients s’intentarà que siguin el més adequats possibles per poder llegir amb tranquil•litat.
Si en un moment determinat un alumne  no tinguès el seu nen /a tutoritzat o a l’inrevés s’enviarà a un altre grup per si el necessiten.