Ambient del Bosc de les lletres

AMBIENT DEL BOSC DE LES LLETRES

Ambient on es potencia el llenguatge oral i escrit, perseguint el plaer per la lectura, l’escriptura i la dramatització de contes. Lloc on els infants poden experimentar amb les diferents situacions comunicatives i els diferents aspectes que el llenguatge els ofereix.

En aquest ambient els nens i les nenes tenen un primer contacte amb el món del grafisme i  les lletres  on es treballa la lectoescriptura d’una forma dinàmica , manipulativa, vivèncial i lúdica. 

OBJECTIUS:

  • Potenciar el desenvolupament de la competència comunicativa oral i escrita.
  • Potenciar la millora del vocabulari i l’estructura de la frase.
  • Adquirir les habilitats necessàries per dur a terme un procés de lectura significatiu.
  • Anar assolint el coneixement del sistema de codificació del llenguatge escrit: Escriptura.
  • Iniciar-se en el coneixement del sistema de descodificació del llenguatge escrit: Lectura.
  • Proporcionar un espai que afavoreixi un entorn  tranquil, agradable i segur per desenvolupar  el llenguatge oral, la lectura i l’escriptura.
  • Crear un vincle afectiu mestra/alumne-a i alumne-a/alumne-a.
  • Respectar el material de l’ambient (jocs, contes, titelles…).

CONTINGUTS:

  • Escolta i comprensió de narracions, contes,  llegendes, poesies, endevinalles i dites, tradicionals i contemporànies, com a font de plaer i d’aprenentatge.
  • Els instruments: llapis, retoladors i tampons, per produir missatges escrits o gràfics.
  • Usos socials de la lectura i l’escriptura: materials de l’entorn, com etiquetes, cartells, llibres i revistes, en suport de paper que contenen text escrit.
  • Llengua oral per evocar i relatar fets, per expressar i comunicar idees, desigs i sentiments.
  • Relació entre el text oral i l’escrit. Ús d’estratègies per aproximar-se a la lectura, com són ara identificació de paraules significatives i usuals, ús del context i de la forma de l’escrit, reconeixement de lletres, ús de les il·lustracions, gràfics i altres imatges que acompanyen els textos. 
  • Iniciativa i interès per produir textos escrits en contextos significatius.
  • Tipologia de textos: contes, relats, receptes, cartes…
  • Correspondència so-grafia, segmentació sil·làbica, amb ús de vocabulari específic per referir-se a alguns dels seus elements bàsics: paraula, lletra, so, títol.
  • Valoració i respecte per les produccions orals, gràfiques i escrites pròpies i dels companys i companyes.

DIFERENTS ESPAIS DINS DE L’AMBIENT:

  • Zona titelles: titelles, titellaire, daus per inventar històries, 
  • Zona de biblioteca de  contes i revistes: diferent tipologia de contes, revistes, disposa d’un espai de relaxació amb una catifa i coixins.
  • Zona de la taula i les estores de les lletres: Es disposa de material pensat per desenvolupar la motricitat fina, per iniciar-se en la pre-lectura i pre-escriptura, tals com elaborar cartes, inventar-se contes, fer lletres amb plastilina, pals, traç de lletres. També, s’ofereixen  propostes per desenvolupar  la consciència fonològica: relacionar so-grafia, rimes, pràxies, sons inicials i finals…