AMBIENT DEL BOSC DE LES LLETRES
Ambient on es potencia el llenguatge oral i escrit, perseguint el plaer per la lectura, l’escriptura i la dramatització de contes. Lloc on els infants poden experimentar amb les diferents situacions comunicatives i els diferents aspectes que el llenguatge els ofereix.
En aquest ambient els nens i les nenes tenen un primer contacte amb el món del grafisme i les lletres on es treballa la lectoescriptura d’una forma dinàmica , manipulativa, vivèncial i lúdica.
OBJECTIUS:
- Potenciar el desenvolupament de la competència comunicativa oral i escrita.
- Potenciar la millora del vocabulari i l’estructura de la frase.
- Adquirir les habilitats necessàries per dur a terme un procés de lectura significatiu.
- Anar assolint el coneixement del sistema de codificació del llenguatge escrit: Escriptura.
- Iniciar-se en el coneixement del sistema de descodificació del llenguatge escrit: Lectura.
- Proporcionar un espai que afavoreixi un entorn tranquil, agradable i segur per desenvolupar el llenguatge oral, la lectura i l’escriptura.
- Crear un vincle afectiu mestra/alumne-a i alumne-a/alumne-a.
- Respectar el material de l’ambient (jocs, contes, titelles…).
CONTINGUTS:
- Escolta i comprensió de narracions, contes, llegendes, poesies, endevinalles i dites, tradicionals i contemporànies, com a font de plaer i d’aprenentatge.
- Els instruments: llapis, retoladors i tampons, per produir missatges escrits o gràfics.
- Usos socials de la lectura i l’escriptura: materials de l’entorn, com etiquetes, cartells, llibres i revistes, en suport de paper que contenen text escrit.
- Llengua oral per evocar i relatar fets, per expressar i comunicar idees, desigs i sentiments.
- Relació entre el text oral i l’escrit. Ús d’estratègies per aproximar-se a la lectura, com són ara identificació de paraules significatives i usuals, ús del context i de la forma de l’escrit, reconeixement de lletres, ús de les il·lustracions, gràfics i altres imatges que acompanyen els textos.
- Iniciativa i interès per produir textos escrits en contextos significatius.
- Tipologia de textos: contes, relats, receptes, cartes…
- Correspondència so-grafia, segmentació sil·làbica, amb ús de vocabulari específic per referir-se a alguns dels seus elements bàsics: paraula, lletra, so, títol.
- Valoració i respecte per les produccions orals, gràfiques i escrites pròpies i dels companys i companyes.
DIFERENTS ESPAIS DINS DE L’AMBIENT:
- Zona titelles: titelles, titellaire, daus per inventar històries,
- Zona de biblioteca de contes i revistes: diferent tipologia de contes, revistes, disposa d’un espai de relaxació amb una catifa i coixins.
- Zona de la taula i les estores de les lletres: Es disposa de material pensat per desenvolupar la motricitat fina, per iniciar-se en la pre-lectura i pre-escriptura, tals com elaborar cartes, inventar-se contes, fer lletres amb plastilina, pals, traç de lletres. També, s’ofereixen propostes per desenvolupar la consciència fonològica: relacionar so-grafia, rimes, pràxies, sons inicials i finals…