L’ambient d’investigació és un espai on es fomenta el plaer sensorial, l’experimentació, l’observació, la manipulació i el descobriment. Els nens i nenes es fan preguntes i formulen hipòtesis, sent així l’inici del pensament científic. Es posen en pràctica diferents habilitats com: classificar, ordenar, relacionar, analitzar… Tot això, a través de material de l’entorn proper i diferents estris i objectes per establir relacions que desencadenaran en noves experiències i interrogants que portaran cap a nous aprenentatges.
Espai més sensorial, manipular, experimentar, de provar i veure que pausa, causa i efecte. En el sentit que la informació arribi a través dels sentits.
OBJECTIUS:
- Observar i identificar diferents elements de l’entorn.
- Observar i reconèixer diferents qualitats en objectes i/o materials (color, mida, forma, textura…), tot fent comparacions, ordenacions, classificacions i establint relacions entre ells.
- Experimentar accions que provoquen canvis en els objectes i materials, tot fent anticipacions i identificant els resultats.
- Fer ús d’instruments d’observació com lupes, balances…
- Mostrar iniciativa i curiositat per la descoberta i per fer-se preguntes.
- Aprendre a verbalitzar allò observat i experimentat.
- Participar de forma activa en la proposta.
- Gaudir de les diferents activitats i/o jocs.
- Tenir cura del material i col·laborar en l’ordre i neteja de l’ambient.
CONTINGUTS:
- Elements de l’entorn proper.
- Qualitats de diferents elements i /o materials (forma, textura, flotabilitat, colors, mida, plasticitat…).
- Mètode científic (hipòtesis, experimentació i conclusions).
- Habilitats com: classificar, ordenar, comparar…
- Canvis en els materials i/o objectes quan s’actua sobre ells.
- Expressió i comunicació de processos experimentats.
- Curiositat i iniciativa per la descoberta.
DIFERENTS ESPAIS DINS DE L’AMBIENT:
- Taula experimentació: sorra de la platja, arròs tenyit…
- Taula gran amb safates experimentació: diferents elements i materials propers als infants com: sal, llenties, escuma d’afaitar, fulles, mongetes de diferents colors, imants, sorra màgica, blat de moro, plantes aromàtiques, material per fer bombolles… Estris: morters, pinces, culleres, cullerots, oueres, diferents recipients…, per fer transvasaments, posar i treure, colar, passar per l’embut, separar materials…
Aquests dos últims tenen l’objectiu de conèixer com són els diferents materials (líquid, sòlid, canvien de textura al afegir aigua, fràgil, elàstic, …)
- Zona d’aigua exterior i interior: aigua amb diferents recipients per fer transvasaments, aigua de diferents colors amb pipetes i xeringues, pescar diferents elements de dins l’aigua, flotació…
- Activitats per treballar propietats de la matèria:
. Balances, treball de la massa: diferents materials i elements propers als infants per pesar, fer hipòtesis i comparar, com: pedres, pinyes, taps, petxines, taps de suro…
. Magnetisme
. Moviment i velocitat
- Minimon i documentació, relacionada amb la natura (fruits de tardor, el bosc, plantes…), i amb animals (animals dels bosc, animals del pol nord…).
- Zona d’observació amb lupes: elements propers als infants, com ara: fruits i fruites representatius a cada estació de l’any, elements naturals (pedres, petxines, pinyes, branques…), imatges d’animals d’hivern, insectes…