Ambient d’investigació

L’ambient d’investigació és un espai on es fomenta el plaer sensorial, l’experimentació, l’observació, la manipulació i el descobriment. Els nens i nenes es fan preguntes i formulen hipòtesis, sent així l’inici del pensament científic. Es posen en pràctica diferents habilitats com: classificar, ordenar, relacionar, analitzar… Tot això, a través de material de l’entorn proper i diferents estris i objectes per establir relacions que desencadenaran en noves experiències i interrogants que portaran cap a nous aprenentatges.

Espai més sensorial, manipular, experimentar, de provar i veure que pausa, causa i efecte. En el sentit que la informació arribi a través dels sentits.

OBJECTIUS:

  • Observar i identificar diferents elements de l’entorn.
  • Observar i reconèixer diferents qualitats en objectes i/o materials (color, mida, forma, textura…), tot fent comparacions, ordenacions, classificacions i establint relacions entre ells.
  • Experimentar accions que provoquen canvis en els objectes i materials, tot fent anticipacions i identificant els resultats.
  • Fer ús d’instruments d’observació com lupes, balances…
  • Mostrar iniciativa i curiositat per la descoberta i per fer-se preguntes.
  • Aprendre a verbalitzar allò observat i experimentat.
  • Participar de forma activa en la proposta.
  • Gaudir de les diferents activitats i/o jocs.
  • Tenir cura del material i col·laborar en l’ordre i neteja de l’ambient.

CONTINGUTS:

  • Elements de l’entorn proper.
  • Qualitats de diferents elements i /o materials (forma, textura, flotabilitat, colors, mida, plasticitat…).
  • Mètode científic (hipòtesis, experimentació i conclusions).
  • Habilitats com: classificar, ordenar, comparar…
  • Canvis en els materials i/o objectes quan s’actua sobre ells. 
  • Expressió i comunicació de processos experimentats.
  • Curiositat i iniciativa per la descoberta.

DIFERENTS ESPAIS DINS DE L’AMBIENT:

  • Taula experimentació: sorra de la platja, arròs tenyit…
  • Taula gran amb safates experimentació: diferents elements i materials propers als infants com: sal, llenties, escuma d’afaitar, fulles, mongetes de diferents colors, imants, sorra màgica, blat de moro, plantes aromàtiques, material per fer bombolles… Estris: morters, pinces, culleres, cullerots, oueres, diferents recipients…, per fer transvasaments, posar i treure, colar, passar per l’embut, separar materials…

Aquests dos últims tenen l’objectiu de conèixer com són els diferents materials (líquid, sòlid, canvien de textura al afegir aigua, fràgil, elàstic, …)

  • Zona d’aigua exterior i interior: aigua amb diferents recipients per fer transvasaments, aigua de diferents colors amb pipetes i xeringues, pescar diferents elements de dins l’aigua, flotació…
  • Activitats per treballar propietats de la matèria: 

. Balances, treball de la massa: diferents materials i elements propers als infants per pesar, fer hipòtesis i comparar, com: pedres, pinyes, taps, petxines, taps de suro…

. Magnetisme

. Moviment i velocitat

  • Minimon i documentació, relacionada amb la natura (fruits de tardor, el bosc, plantes…), i amb animals (animals dels bosc, animals del pol nord…).
  • Zona d’observació amb lupes: elements propers als infants, com ara: fruits i fruites representatius a cada estació de l’any, elements naturals (pedres, petxines, pinyes, branques…), imatges d’animals d’hivern, insectes…