L’ESCOLA PEPA COLOMER EN CONSTANT INNOVACIÓ PEDAGÒGICA

El context actual es representa amb un entorn cada vegada més complex i canviant on la tecnologia assoleix un protagonisme creixent. Un medi on els fluxos de tota mena han assolit una importància global en el bell mig d’una societat intercultural, en un món globalitzat. El segle XXI ens ha portat una societat de contrastos amb importants desigualtats en un nou ordre mundial marcat per profunds riscos, locals i globals, i un context de crisi ecològica planetària.

A l’Escola Pepa Colomer creiem que el desenvolupament de l’interès i de les competències, a la vegada, exigeix una petita “revolució cultural” per a passar d’una lògica de l’ensenyament a una lògica de la capacitació basada en un postulat simple: les competències es creen enfront a situacions que són complexes des del principi, sense renunciar a un ensenyament organitzat, per una banda, ni a la necessària provocació de motivació per aprendre, per una altra; i aquesta fita s’aconsegueix provocant situacions d’aprenentatge en les quals l’alumne/a aprengui a fer allò que no sap fer, fent-ho (Meirieu, 1996).

La línia pedagògica del nostre centre educatiu s’estructura a partir de la creació d’ambients d’aprenentatge estimulants que garanteixin l’assoliment d’uns objectius bàsics per assolir l’equitat i evitar desajustaments socials profunds, que promoguin l’autonomia i l’autoaprenentatge dels alumnes, que prioritzin l’aprenentatge funcional i continu enfront l’estrictament acadèmic i que es basin en l’acció.

És sota aquest paradigma pedagògic que ens hem proposat el viatge a través de metodologies actives com l’aprenentatge cooperatiu, els projectes de treball i el mètode científic.

En aquesta línia, formem part de projectes innovadors que ens faciliten estar permanentment formats per poder garantir la qualitat educativa:

• Conèixer i emprar el coneixement existent sobre com aprenen les persones, i actualitzar-lo.
  • Comprendre el què i el perquè del propòsit educatiu competencial i de com el mesurem.

Aprendre a aprendre no ha estat mai tan important com ho és avui dia que ens trobem en un entorn que creix tan ràpid que, fins i tot, ens paralitza.

Els docents tenim una tasca cabdal en aquesta societat ja que tenim la gran responsabilitat de liderar un aprenentatge significatiu i funcional, i que duri tota la vida. Cal desenvolupar competències per a la vida, pràctiques educatives fonamentades en el saber, pràctiques avaluatives orientades a mesurar el ventall de competències, i una organització escolar autònoma al servei de l’aprenentatge, oberta i permeable a l’entorn, i amb capacitat per revisar i actualitzar la pròpia acció educativa.

Participem en tres projectes que ens guien en aquest camí de la innovació:

• Programa Escola Nova 21

logo-escola-nova-21

• Xarxa de Competències Bàsiques

logo-xarxa-cbs

• Projecte ECCEO del Fòrum Europeu.

logo-feaec

Aquests projectes pedagògics, d’alta qualitat, ens ajuden a contribuir en el desenvolupament de persones competents preparades pel món actual: el nostre alumnat!