Trets d’identitat

La línia que segueix el centre neix d’uns trets d’identitat que ens caracteritzen i, així mateix, ens diferencien com a institució escolar i que són els següents:

1. ESCOLA RESPECTUOSA AMB EL RITME DE MADURACIÓ I DESENVOLUPAMENT

L’educació és el procés d’ensenyament i aprenentatge d’una persona. En l’educació intervenen la institució educativa i els educadors que hem de formar des de l’escolta afectuosa i des de l’acompanyament respectuós per tal de contribuir a la socialització i als aprenentatges dels infants.

A l’Escola Pepa Colomer veiem els infants com a éssers proveïts d’enormes potencialitats, cadascun amb unes necessitats i un ritme de desenvolupament diferents i que nosaltres respectem profundament.

2. ESCOLA VINCULADA AMB L’ENTORN

El centre educatiu Pepa Colomer està especialment vinculat amb l’entorn immediat. És un objectiu primordial proporcionar vivències, per tal que els alumnes coneguin i gaudeixin de l’entorn que els envolta i per aquest motiu s’aprofiten les ofertes culturals i naturals que el municipi ofereix i, fins i tot, se’n generen de noves. Aprofitem aquestes sortides per a fomentar la incorporació d’actituds de respecte vers l’entorn. La nostra comunitat s’implica en tots els projectes del territori, ja que pensem que és la millor manera d’integrar tots els membres de la comunitat en l’entorn proper.

3. ESCOLA POTENCIADORA DE CIUTADANS CRÍTICS I PARTICIPATIUS

Des de l’escola es propicia una gestió democràtica, solidària i afavoridora de la cohesió social amb vivències motivadores: generacions d’escenaris en què les relacions personals, la cooperació i la responsabilitat constitueixen l’eix de la trama educativa.

En una societat complexa i amb gran volum d’informació al nostres abast, sobrevinguda amb la revolució tecnològica, necessitem saber seleccionar aquesta informació i analitzar-la críticament. Saber pensar i tenir criteri a l’hora d’escollir què fer.

Per això, des de l’Escola Pepa Colomer tenim en compte aquest entorn cada vegada més sobreestimulat i treballem per projectes, tenim delegats des de 1r fins a 6è constituïts en assemblea que prenen decisions sobre l’escola, treballem cooperativament amb diàleg igualitari per a construir significats…

4. ESCOLA INCLUSIVA

Ens mostrem com una escola per a tothom amb un ensenyament personalitzat, que s’ajusta a les característiques personals de cadascú. Potenciem l’autonomia dels alumnes amb una estructuració cooperativa que permet que els infants s’ajudin mútuament a aprendre respectant la seves necessitats i interessos. Des de l’escola vetllem per a que s’estableixin dinàmiques inclusives i que afavoreixin un procés d’ensenyament-aprenentatge adequat a les capacitats de cada infant.

Els aprenentatges es configuren a partir de les interaccions amb els altres; per això, quantes més interaccions fem i més variades són, més aprenem.

La nostra escola s’esdevé una microsocietat en la qual convivim amb molts i variats contextos culturals, socials i familiars. Els nostres infants juguen, riuen, parlen, aprenen junts i, també, aprenen els uns dels altres. A l’Escola Pepa Colomer, conscients d’aquesta realitat tan rica, gestionem l’educació de manera inclusiva i en cooperació amb tota la comunitat bastint ponts i teixint xarxes d’interaccions per aconseguir aprenentatges per avui i per demà.

5. ESCOLA PROMOTORA DE LA CULTURA I ELS LLENGUATGES ARTÍSTICS (música, dansa, teatre i arts plàstiques)

L’Escola Pepa Colomer, com a centre amb un projecte singular en Llenguatges Artístics, integra la Música, la Dansa, el Teatre i les Arts Plàstiques (música-moviment-paraula-transformació) dins l’horari lectiu i fem servir les Arts com a vehicle d’expressió, creació i gaudi, contribuint a la millora dels resultats acadèmics de l’alumnat.

Oferim un entramat de propostes d’alta qualitat en la qual s’integra un projecte artístic: ambients artístics en els quals les arts escèniques i les arts plàstiques es conjuguen per a millorar la competència comunicativa lingüística i audiovisual, la competència artística i cultural, la competència digital, la competència matemàtica, la competència d’autonomia i iniciativa personal, la competència en el coneixement i la interacció amb el món físic i la competència social i ciutadana.

A part de l’equip docent, professionals vinculats amb projectes externs, dins la programació curricular de l’Àrea Artística, ajuden a impregnar d’Art l’escola: projecte Sudansa (un pintor i un ballarí), projecte escultures en dansa (ballarines de l’Institut del Teatre), programa MUS-E (ballarins internacionals), Entrecordes (professors de l’escola municipal de música ens ensenyen a tocar el contrabaix i el violí), Musicomàtics (assessorament de professors de la UAB per treballar conjuntament música i matemàtiques). Tot això perfectament harmonitzat en un eix transversal que aquest curs és “Aixequem el vol!” per celebrar i conèixer la figura de Pepa Colomer que des d’aquest estiu dóna nom a la nostra escola.

6. ESCOLA PARTICIPATIVA, FAMILIAR I PROPERA

Entenem l’educació com un repte per a tots, una responsabilitat compartida entre tots els membres de la comunitat educativa, en tant en quant, vivim conjuntament una acció educativa i treballem per un mateix projecte educatiu. Els diferents agents que en formen part (pares, alumnes, personal no docent, mestres, direcció,…) se’n senten partícips, se senten identificats amb el projecte, implicats en la construcció activa i real del projecte educatiu de l’escola. Generem múltiples escenaris de participació dels quals tothom hi participa activament: la idiosincràsia de la nostra comunitat fa que el contacte diari amb les famílies sigui una dinàmica viva, d’interacció activa i fluida que beneficia a tots els membres per la proximitat i la confiança dipositada per les dues parts. Són moltes les activitats que realitzem, al llarg del curs, en família, perquè creiem que la implicació per part de les dues parts és un factor fonamental en l’èxit educatiu de l’alumnat.

7. ESCOLA VERDA

Duem a terme accions per fer possible i progressar envers el desenvolupament sostenible. Des de l’escola fomentem el respecte per la conservació del patrimoni col·lectiu, incloent l’educació ambiental en el projecte educatiu de centre. Considerem necessari sensibilitzar l’alumnat envers una societat sostenible i, és objecte prioritari, l’adopció d’estratègies per millorar la relació del centre amb el medi ambient. Promovem projectes per conscienciar tota la comunitat educativa sobre les diferents problemàtiques mediambientals actuals.

El material és socialitzat, els dimecres és el dia de la fruita, rebem fruita un cop al mes del projecte del ministeri d’agricultura “a l’escola mengem fruita”, el paper de wàter és reciclat, tenim un projecte d’hort escolar, reciclem tots els residus, participem del projecte d’estalvi energètic…

8. ESCOLA TRANSPARENT

Una de les idees bàsiques de la nostra proposta metodològica és donar a conèixer a les famílies i a l’entorn proper el que fem a l’escola, convidant a tothom a participar-hi. Aquesta metodologia és desconeguda per moltes famílies i en un primer moment va causar inquietuds i molts dubtes. Una de les tasques més importants és informar i argumentar el que fem. Comunicar a les famílies què fem a l’aula implica: portar a casa els materials per donar a conèixer la vida d’aula, portar a casa els materials per donar a conèixer les nostres històries, portar a casa les carpetes d’aprenentatge a final de trimestre , programar reunions informatives sobre la metodologia, fer exposicions de projectes muntades pels alumnes, convidar les famílies a les aules a partir d’una activitat sistematitzada a cada nivell, jornades de portes obertes per poder visitar l’escola i veure als passadissos la vida que transmetem, pàgina web de centre i blocs de totes les aules, convidar les famílies a participar de manera activa en la vida diària de l’escola…

9. ESCOLA QUE GESTIONA LES EMOCIONS

Les emocions que se’ns desperten davant les diferents situacions són informació molt valuosa sobre el que està succeint en el nostre entorn i sobre com estem vivint tot el que passa. Les emocions, a més de ser la base de les decisions, poden condicionar aspectes de molta importància en el progrés personal, professional o social de la nostra vida. Per això, des de la nostra escola potenciem el desenvolupament d’una bona intel·ligència emocional tenint molt present que, generalment, a la nostra societat no ens ensenyen a gestionar les emocions. Des de les aules fem un esforç per trencar aquesta inèrcia social educant les competències emocionals: ser conscients de les nostres emocions i aprendre a regular-les, tenir una bona autoestima, saber ser empàtics i saber gestionar les nostres relacions. Des del centre treballem en la construcció d’una vinculació emocional amb l’alumnat que l’aporti seguretat i l’ajudi a aconseguir l’èxit educatiu.

10. ESCOLA QUE POTENCIA  APRENENTATGES FUNCIONALS I CONTEXTUALITZATS

Totes les persones tenim una imatge de com som que en gran part ens ve donada per les experiències que vivim. Aquesta imatge és la que ens guia per a relacionar-nos amb els altres i amb l’entorn.

Els infants tenen necessitat de trobar sentit a allò que fan i es fan a si mateixos mentre descobreixen el món que els envolta. Des de la nostra escola pretenem entendre la manera de pensar, de fer, de preguntar, de teoritzar i de desitjar del nostre alumnat amb l’objectiu de connectar amb els seus interessos i inquietuds per així desencadenar processos d’indagació i d’aprenentatge.

Per tal de despertar la seva curiositat i que es plantegin reptes personals:

– Dissenyem situacions múltiples, variades i motivadores.
– Partim de la vida real, de les necessitats i dels interessos dels alumnes (treball per projectes).
– Respectem el temps individual, però també treballem amb una metodologia d’aprenentatge cooperatiu amb repartiment de responsabilitats dins dels grups (encarregats de material, coordinació, portaveu i secretari).
– Dissenyem les normes d’aula i d’escola fent-nos corresponsables del seu compliment.
– Fomentem la presa de decisions i la responsabilitat de la mateixa.
– Potenciem la formulació d’hipòtesis, l’experimentació, la recerca i la constant descoberta.
– Animem a la cerca i la gestió d’informació a través dels llibres de text, la xarxa telemàtica… per a saber més.
– Cultivem la imaginació i la creativitat.
– Acollim amb interès tot l’imprevisible i incert.
– Afavorim l’aprofundiment, les matisacions i la cerca de camins diversos i de diferents solucions.