Oferta educativa

Centre de doble línia que ofereix educació des de P3 fins a P5 a infantil, dues línies de 1r a 6è de primària i dues línies també de 1r ESO a 4t d’ESO progressivament.

1. Estructura de democràcia participativa: A la nostra escola pretenem que tothom se senti reconegut i amb sentiment de pertinença, per això, totes les festes són obertes perquè volem compartir els èxits educatius i els moments importants dels vostres fills i filles. Però no només les festes, sinó també el nostre camí diari; les famílies col·laboren en la construcció del coneixement entrant diàriament a l’escola i participen activament a diari en les propostes pedagògiques que es donen a les aules. Tenim constituïda una assemblea de delegats de pares i mares des de P3 fins a 6è, realitzem formacions vinculades amb l’educació dels nens i nenes i amb alguns aspectes de la pròpia formació dels adults. A més a més, disposem de comissions integrades per membres de tots els sectors per establir línies conjuntes d’actuació amb l’objectiu de desenvolupar al màxim les potencialitats dels nostres infants i ajudar-los a adquirir els coneixements i les habilitats que necessiten per viure a la societat d’avui.

2. Espais d’experimentació al pati: Amb la idea que els espais exteriors de l’escola són recursos educatius en potència, l’equip docent, conjuntament amb les famílies, l’alumnat i l’ajuntament, estem construint els espais exteriors de l’Escola Pepa Colomer per poder planificar i preveure accions i relacions que volem que passin: un espai articulat i variat que convidi a comportaments intel·ligents: exploracions, descobertes, intencions, trobades, col·laboracions, iniciatives, projectes, construccions… Volem un pati que traspuï la nostra manera de concebre i fer escola, com un mirall en el qual es reflecteixen la filosofia, els valors, les concepcions sobre l’ensenyar i l’aprendre del nostre centre (materials naturals que convidin a l’experimentació i al joc simbòlic).

3. Anglès des de P3: L’ensenyament de la llengua anglesa és un dels objectius de la nostra escola, essent una de les activitats escolars més exigents. La triple funcionalitat de la llengua com a instrument de comunicació, de representació i de socialització, afecta la globalitat de l’activitat que es fa a l’escola i, per aquest motiu, la planificació del seu tractament no es pot limitar a les àrees lingüístiques ni al professor especialista, ni a l’àmbit estrictament curricular. L’objectiu lingüístic de la nostra escola és aconseguir que al final de l’escolarització obligatòria tot l’alumnat tingui la capacitat d’emprar diferents llengües, en funció del context i dels seus interessos comunicatius. Això vol dir el ple domini del català, del castellà i un domini de l’anglès, juntament amb una actitud d’obertura i de respecte de la diversitat lingüística i cultural. Als cursos petits treballem la llengua anglesa oralment (rutines, hàbits i vocabulari bàsic) per anar incrementant el seu ús comunicatiu i la gramàtica.

4. Pla TAC: Essent conscients del canvi que hem d’assumir com a docents, i com a centre, davant el nou paradigma basat en la tecnologia en el qual estem immersos en una societat digital orientada a la creació i el desenvolupament del coneixement, considerem les TACs com un instrument molt valuós al servei de la comunitat educativa amb la finalitat que tothom pugui crear, accedir, utilitzar i compartir informació i coneixement, contribuint així a superar les desigualtats i a garantir l’èxit escolar. L’escola disposa d’un projecte que va més enllà d’ensenyar l’alumnat a utilitzar les TICs; pretén enfrontar-los amb el repte d’aprendre amb les TICs.

Disposar d’aula d’informàtica i PDIs a totes les aules ens permet el desenvolupament de les tecnologies per a l’aprenentatge i el coneixement per a la integració de les tecnologies en els processos d’ensenyament-aprenentatge del nostre alumnat. Es manifesta en aspectes com la utilització d’estratègies tecnològiques per a la millora dels resultats educatius: canons i PDIs a les aules per a desenvolupar els projectes o ús dels ordinadors portàtils, i amb la intenció d’anar avançant en l’assoliment d’una escola amb maduresa tecnològica.

5. Projecte lector: Les biblioteques de petits i grans lectors i les biblioteques que disposem a les aules del nostre centre són un recurs educatiu de gran valor ja que proporcionen llibres de lectura i consulta, aporten espais adients per gaudir de la lectura, consultar o fer treballs, permeten afegir les externalitats en forma d’hàbits de consum cultural i esdevenen espais de socialització qualificats i d’accés al maneig d’informació.

El nostre projecte incorpora la possibilitat de llegir a l’hora del pati (llibres de lectura al pati), 30 minuts de lectura individual diària després del pati (tota l’escola llegeix), les maletes lectores que van durant una setmana sencera a les cases, propostes de lectura en diversos moments, programa LECXIT (amb voluntaris), visites a la biblioteca, propostes des de l’arxiu municipal, conte contes…

6. Material socialitzat: L’objectiu principal és intervenir amb un programa, potenciar i/o optimitzar els materials i vetllar per l’estalvi energètic i de materials, per tal de transmetre valors de conscienciació medi ambientals. Dins d’aquests valors, veiem necessària la conservació dels mateixos. També afavoreix l’estalvi econòmic de les famílies i l’equitat entre tot el nostre alumnat, amb independència del nivell socio-econòmic familiar.

7. Sortides pedagògiques com a eix dels aprenentatges contextualitzats: A l’escola els infants han d’anar desenvolupant aquelles capacitats que els farà possible viure relacions afectives segures amb si mateixos i amb els altres; conèixer i interpretar l’entorn; anar adquirint uns instruments d’aprenentatge i un grau d’autonomia que els permetrà anar formant part d’una societat multiculturalment organitzada i interculturalment viscuda. Aprendre és construir nous significats de la realitat que ens envolta; així doncs, la vinculació amb l’entorn és la que permet:

    – Enriquir els propis coneixements prèviament adquirits.

    – Aplicar els coneixements a les noves situacions cada vegada més complexes.

8. Colònies anuals: A l’escola fem colònies anuals perquè fomenten l’autonomia personal, l’autoconeixement i la manifestació de tots els vessants de la personalitat dels infants; donen a conèixer els valors del territori, promovent la identitat cultural dels infants i el sentit d’arrelament; són una eina educativa que posa a disponibilitat dels mestres un espai on promoure la curiositat innata dels infants, la descoberta naturalística i l’aproximació científica, experimental i vivencial als principals ecosistemes naturals del territori català, reforçant totes les àrees curriculars del treball a l’aula i ambientalitzant el projecte educatiu del centre; afavoreixen la cohesió del grup, el treball cooperatiu dels infants i tanmateix consolida el treball en equip dels Mestres; i perquè és una experiència única, emocionant i extraordinàriament significativa en el desenvolupament dels infants, i deixar-la de fer comporta perdre una part del nostre patrimoni i robar un petit tros de la història vital de cadascun dels infants.

9. Projecte transdisciplinari: A l’escola realitzem un projecte transdisciplinar on tot l’alumnat participa i s’interrelacionen totes les matèries amb l’objectiu d’adquirir les competències bàsiques. Parteix d’un tema, problema o centre d’interès negociat amb l’alumnat. Fa protagonista l’alumnat en la construcció del propi coneixement perquè focalitza el desig de saber coses noves, la formulació de preguntes, la reflexió sobre el propi saber, la recerca de nous coneixements i la reflexió sobre el propi procés d’aprenentatge. Dóna gran rellevància al treball cooperatiu. S’elaboren preguntes o hipòtesis, es prenen decisions sobre el repartiment de tasques i es posa en comú el resultat de les tasques individuals i s’elabora col·lectivament el resultat. Incentiva processos d’investigació que suposen cercar, seleccionar i interpretar informació a través de fonts diverses, formular nous dubtes i noves preguntes i establir relacions amb altres problemes. Es transfereixen estratègies per aprendre: es representa el procés de construcció de coneixement, s’avalua el que s’ha après i com s’ha après. S’activa la comunicació, el diàleg i la discussió en petit i gran grup per construir coneixement de forma compartida i a més permet abordar aspectes transversals com la identitat, l’equitat, el gènere, la solidaritat…, aspectes fonamentals per viure i conviure en societat.

Durant el curs passat hem somiat el pati que volem, l’escola que ens agrada i el seu nom, hem dissenyat el nostre logo… Aquest curs continuarem somiant al voltant de l’escola i també treballarem la figura de Pepa Colomer que dóna nom definitiu a la nostra escola. 

10. Projecte ARMIF: L’escola s’ha incorporat a un projecte de recerca per a la millora i la innovació del model formatiu de la doble titulació universitària en educació infantil i educació primària de la Facultat de Formació del Professorat de la UB. Aquesta proposta pretén el desenvolupament i l’avaluació d’estratègies que afavoreixen el treball per competències, la integració de tecnologies digitals i l’avaluació formativa en els estudiants de magisteri (futurs docents). La participació de la nostra escola com a centre pilot ens permetrà gaudir d’alumnat en pràctiques (recursos humans) que ens ajudarà a implementar el projecte educatiu del centre, així mateix, podrem incidir en aquells aspectes que l’escola, com a institució educativa, considera bàsic en la formació inicial del professorat.

11. Pla Català de l’Esport: L’escola forma part del Pla Català de l’Esport a l’escola, essent la finalitat la de posar a l’abast de tots els alumnes la pràctica d’activitats físiques i esportives, i aprofitar el gran potencial d’aquestes activitats per contribuir a la formació personal i cívica dels nostres infants. Més concretament, podem destacar els objectius següents:

Incrementar la participació en activitats físiques i esportives en horari no lectiu de l’alumnat, amb una incidència especial en el col·lectiu de noies.

Aprofitar el gran potencial educatiu i formatiu de les activitats físiques i esportives, cercant la participació per damunt de la competitivitat.

Potenciar la funció integradora i de cohesió social de l’esport escolar, facilitant l’accés de tots els nens i nenes a la pràctica esportiva escolar, i en especial dels nouvinguts.

Contribuir mitjançant la pràctica esportiva a la formació en valors com la tolerància, el respecte als altres i a les regles, la confiança en un mateix, l’esforç de superació, l’autocrítica, l’autonomia, la capacitat de decisió, l’autogestió, la cooperació, el treball en equip, entre d’altres.

Fomentar la pràctica regular d’activitats físiques i esportives i l’adquisició d’hàbits saludables que contribueixin a un millor benestar.

Durant aquest curs escolar, es vetllarà per fer possible el desenvolupament del programa, d’acord amb els objectius del nou projecte educatiu del centre, establint una col·laboració directa amb el consell esportiu de la comarca i amb l’Ajuntament corresponent per portar a terme actuacions coordinades envers l’Esport a l’Escola.

12. Projecte artístic: L’Escola Pepa Colomer és un centre públic singular, donat que és un dels pocs a nivell de tota Catalunya que oferta, dins l’horari lectiu, la música, la dansa i les arts plàstiques, visuals i escèniques com a pilar fonamental en la formació integral de les persones. Així, esdevé un espai de referència adreçat no només al seu alumnat, sinó també als infants de la ciutat, amb un projecte artístic comú entre el propi centre i l’Escola de Música del municipi. Una escola oberta que ofereix un punt de trobada social, artístic i cultural i que dóna suport a la producció d’espectacles i productes culturals de qualitat. 


Dins l’horari lectiu, el nostre alumnat gaudeix dels “ambients artístics”. Totes les aules es converteixen en espais d’aprenentatge i de relació on, a partir de diferents propostes artístiques, els nens i les nenes aprenen a valorar les manifestacions culturals i a saber crear amb paraules, amb el propi cos, amb tota mena de materials, suports i eines tecnològiques, tant individualment com col·lectivament. Apreciar el fet cultural en general, i el fet artístic en particular, porta implícit disposar d’aquells coneixements que permeten accedir a les diferents manifestacions, com també a les capacitats cognitives, perceptives i comunicatives, la sensibilitat i el sentit estètic. És per això que volem que els nens i nenes de la nostra escola tinguin la possibilitat de passar pels diferents ambients i tallers que els proposem, perquè puguin actuar, manipular, inventar i crear a partir de diverses propostes que s’aniran trobant en aquests espais. 

 

L’activitat manipulativa, l’experimentació i la reflexió permeten que els nens i nenes interioritzin els aprenentatges i adquireixin nous coneixements. La música, la dansa, l’expressió corporal, les arts escèniques, el llenguatge plàstic, entre d’altres continguts, seran el motor impulsor del procés d’aprendre a aprendre. Aquest treball dins l’horari lectiu queda complementat i perfectament harmonitzat amb el projecte artístic que es va iniciar, el setembre del 2014, entre l’Escola de Música i l’Escola Pepa Colomer.

Tenim l’objectiu clar de fomentar la recerca i el pensament artístic amb un marcat compromís, amb la creació i la representació a través de diferents llenguatges (música, dansa, arts escèniques, arts plàstiques i arts visuals) i és, en aquest sentit, que visualitzem el projecte a partir de 2 eixos principals:

1. Suport a la creació en els nous llenguatges del moviment i de creació escènica en interacció amb altres disciplines i llenguatges (música, dansa i moviment).

2. Aproximació a l’art i a la creació amb espais en els quals es relacionin art i cultura, creant vincles entre centres per acostar la música, la dansa i les arts en general a tots els públics i en tots els àmbits.

Seguint a Piet Mondrian, pintor abstracte del segle XIX, “L’art no està fet per a ningú, i és, al mateix temps, per a tothom” i amb aquesta idea, l’Escola Pepa Colomer va iniciar el seu camí artístic… un projecte amb el qual JUNTS APRENEM A APRENDRE, CREANT I REPRESENTANT.

13. Projecte Lecxit: És un programa que té per objectiu incrementar l’èxit educatiu dels infants a través del treball per la millora de la seva comprensió lectora. Es treballa de forma lúdica i amena gràcies al voluntariat que acompanya els infants en la lectura amb una tutoria individual per setmana. També és clau perquè des de la nostra escola hem creat ponts pedagògics amb les persones voluntàries, coordinant les accions i compartint el material de suport per incentivar la lectura. Aquest curs escolar continuarem ampliant l’oferta.

14. Projecte SAÓ: L’escola participa de dos projectes de l’Associació SAÓ-PRAT. Aquests programes tenen la finalitat de donar suport i millorar els processos d’integració i èxit escolar dels infants. Es pretén millorar els aprenentatges, els hàbits d’estudi, els resultats acadèmics i l’autonomia en l’aprenentatge i incrementar les expectatives davant les seves possibilitats, davant ells mateixos, la família i els docents dels centres escolars.

Els destinataris són infants que responen a la següent tipologia en funció de les seves necessitats (no necessàriament han de complir amb totes les característiques). En el nostre centre, aquest curs continuarem amb les següents iniciatives:

  • Migdia i/o tardes: de dilluns a dijous de 13 a 14 hores i/o de 17 a 18 hores per a alumnes amb necessitats socials o de compensatòria. Participaran d’aquest programa 10 nens de 4t, 5è i 6è (2 grups).
  • Tardes: 3 tardes a la setmana de 17 a 18 hores per a alumnes de 4t amb retard acadèmic/curricular significatiu, amb pocs hàbits d’estudi i dificultats d’organització i de la gestió de la tasca escolar, i amb dificultats en les competències instrumentals bàsiques.

15.  Centre Formador: Donem continuïtat al projecte de centre formador per seguir treballant en l’acolliment d’alumnes de pràctiques de les facultats de formació del professorat de Catalunya amb la intenció de poder contribuir en la formació del professorat novell.

16. Projecte Escoles Verdes: L’Escola Pepa Colomer mantindrà la seva participació en el projecte d’Escoles Verdes ja que implica una filosofia de vida, una manera de veure el món i una forma d’actuar, en la qual l’equip docent actual, hi creu. Aquest curs continuem el projecte amb el compromís i la coresponsabilitat de tots els membres del claustre i de la comunitat educativa en general. A més a més, treballem l’hàbit d’una alimentació saludable a través de la participació activa en el Projecte “Fruites i verdures a les escoles” de la Conselleria d’Agricultura de la Generalitat, aportant fruita o verdura de proximitat i de temporada, de manera gratuïta, una setmana al mes als nostres alumnes esmorzen fruita. 

17. Projecte SORELL: Aquest projecte de socialització de llibres ens ajuda a potenciar els nostres ideals i fer palesos de forma real en l’alumnat i les seves famílies actuacions que ajudin a aconseguir-ho. Tenint en compte que un dels trets d’identitat del nostre Projecte Educatiu de Centre és el plurilingüisme i que s’integra l’aprenentatge de l’anglès des que entren a l’escola, en les nostres propostes lectores d’aquest projecte es preveuen llibres de lectura en llengua catalana, castellana i anglesa. Així mateix, incorporem llibres que incideixen en el treball dels valors com ara la no discriminació per raons de sexe, ètnia o religió, la gestió de les emocions davant la por o la mort d’un ésser estimat, etc. Recullen situacions esdevingudes en la vida quotidiana i incorporen temàtiques properes i interessants per als alumnes, per tal d’ajudar-los a créixer permetent una catarsi que els acompanyi en la comprensió de situacions que succeeixen al seu voltant o, simplement, els assegura estones de diversió amb el llibre com a protagonista i tants acompanyants com s’hi vulguin afegir. Durant aquest curs volem ampliar els fons bibliogràfics amb la incorporació de clàssics de lectura fàcil per a realitzar tertúlies literàries dialògiques, tant amb alumnes com amb famílies. Donarem continuïtat als somnis lectors (maletes lectores), reposant els llibres deteriorats i ampliant l’oferta de llibres de lectura. 

18. Formació en famílies: donarem continuïtat al projecte de “famílies a punt” de la Universitat Autònoma de Barcelona i a altres formacions puntuals amb persones expertes en les temàtiques sol·licitades; així mateix, pretenem donar continuïtat al projecte “Connecta jove” de l’Ajuntament  del Prat de Llobregat i la Fundació Catalana de l’Esplai amb tres grups (inicial, bàsic i avançat amb possibilitat de certificat MOS i ACTIC) i a les tertúlies literàries i pedagògiques amb les famílies, fent-les partícips de les dinàmiques pròpies del centre.

19. Serveis a la comunitat: El curs 2014-15 vàrem signar un conveni amb els Jutjats del Prat de Llobregat per disposar de persones, amb un perfil determinat per a realitzar treballs de manteniment, ordenació i organització de materials didàctics. Durant aquest curs 2016-17 continuarem amb aquesta vinculació ja que és un aprenentatge servei de gran qualitat en el qual es beneficia l’escola així com les persones que participen d’ell.

20. Metodologies actives i l’alumne com a protagonista dels seus aprenentatges: En el nostre centre educatiu hem adoptat uns aspectes metodològics, a tenir en compte pel professorat, i que són facilitadors del procés d’adquisició de les competències bàsiques:

  • Prioritzar les seqüències didàctiques, per així encadenar les diferents tasques i activitats d’una unitat didàctica, com a peça clau en l’adquisició de les competències bàsiques ja que “permet posar l’accent en aquells aprenentatges que es consideren imprescindibles, des d’un plantejament integrador i orientat a l’aplicació dels sabers adquirits”
  • Potenciar les relacions interactives entre professorat i alumnat i entre l’alumnat: aspecte que fomenta la metacognició i l’autonomia de l’alumnat.
  • Modificar l’organització social de l’aula, els continguts, els espais, els materials i els temps: “el treball en les àrees i matèries del currículum per contribuir al desenvolupament de les competències bàsiques s’ha de complementar amb diverses mesures organitzatives i funcionals, imprescindibles per al seu desenvolupament “.
  • Implementar els mètodes més apropiats per a l’assoliment de les CB (els centres d’interès, els projectes, la investigació del medi i els treballs globals). Tots aquests mètodes presenten, en essència, aspectes comuns des del punt de vista de l’adquisició i desenvolupament de les Competències Bàsiques com són la pràctica col·laborativa, l’ensenyament recíproc o l’ensenyament entre iguals, l’aprenentatge en equips cooperatius o els projectes cooperatius. Prioritzar tasques que suposin processos de pensament crític en els alumnes, així com l’aplicació de coneixements adquirits: resulta interessant la proposta de situacions-problema sobre què centrar el treball d’aula.
  • Potenciar la metodologia investigadora per part de l’alumnat, així com el tractament de la informació des dels diferents recursos amb què compta l’alumnat. El currículum dissenyat pels professors/es parteix de la cultura experiencial de l’alumnat i està orientat a la creació d’un espai de coneixement compartit, és a dir, que integri els interessos i experiències dels alumnes i asseguri que, en el desenvolupament pràctic, es crea un ambient d’aprenentatge que fomenta la reconstrucció dels continguts. Prioritzem la generació de tasques variades, rellevants per a la vida, adequades als objectius que es desitgen i que propiciïn l’adquisició del màxim nombre de competències.