El dia 8 de Març hem celebrat a l’escola el dia de la dona.
Una mostra del que hem treballat són aquests articles dels més petits i petites de Primària:
Aquest trimestre els nens i nenes de la classe dels Ocells estem fent un projecte de les muntanyes. Aprofitant aquest tema, la Berta H. va portar el conte “Cuentos de buenas noches para niñas rebeldes” d’on hem llegit dues històries actuals.
La primera d’elles és la de les “cholitas escaladoras”, un grup de dones indígenes de Bolívia que escalen muntanyes amb els seus vestits tradicionals. El 2019 van aconseguir pujar el cim més alt d’Amèrica, l’Aconcagua (6.960 m.). Els seus inicis com a escaladores no van ser fàcils ja que van ser criticades per escaladors i guies de muntanya pel fet de ser dones.
La segona història és la de la Poorna Malavath, una nena de l’Índia que amb 13 anys va fer realitat el seu somni i es va convertir en la noia més jove del món en escalar l’Everest (8.848 m.): “Volia demostrar que les noies podem fer qualsevol cosa”.
D’altra banda, el León ens ha portat un llibre molt bonic, “Un conte propi”, que també és un recopilatori de contes. Un d’ells explica la vida de la Concepción Arenal, que va viure en una època on les dones del nostre país no podien estudiar a la universitat. Ella va aconseguir estudiar Dret disfressada d’home, fet que ens ha sobtat força perquè actualment les noies del nostre país tenen la mateixa oportunitat d’estudiar que els nois.
Gràcies a totes aquestes dones i moltes més, anem avançant en els drets i la igualtat entre els homes i les dones. Com veieu, totes aquestes històries reals parlen de dones que han lluitat molt per aconseguir els seus somnis.
A la classe de les Àligues hem estat parlant del significat del dia de la dona. Han sorgit molts coneixements, preguntes i reflexions sobre el tema que volem compartir:
Hi ha coses que han canviat:
- Fa 100 anys les dones no podien votar.
- Hi havia feines que només podies fer si eres un home.
- Moltes escoles eren només de nens o de nenes.
- També hi havia escoles, com la nostra, on els nens i les nenes anaven a classe separats, no estaven junts com ara.
Altres haurien de canviar:
- Encara hi ha persones que diuen que hi ha joguines que són per nenes i coses que t’ han d’ agradar si ets un nen.
- Hi ha escoles on porten uniforme i totes les nenes s’ han de posar faldilla.
- Hi ha lavabos que són d’ homes i de dones i no pots entrar a l’ altre encara que estigui buit i al teu hi hagi cua. Han de fer lavabos que siguin per tots.
- Les dones esportistes han de tenir el mateix valor que els homes. Sembla que hi ha poques perquè es parla molt poc. Per què no fan cartes o cromos on també surtin elles?
Nosaltres pensem que..
- Els colors, les joguines, les motxilles, els llibres… no són ni de nens ni de nenes. ·
- Has de portar la roba i els cabells com t’ agradin (llargs, curts, recollits…)
- Pots fer l’ esport o l’ activitat que prefereixis: patinar, ballar, jugar a bàsquet, etc.
- Els nens i les nenes es poden disfressar del que vulguin. No importa el que diguin els altres.
- Els nens i les nenes ho podem fer tot: IGUALTAT!