ELS TABALUGUES I L’AVENTURA DEL JOC REGLAT!

Com ens explica David Bueno (2017), el joc amb normes ajuda els infants a aprendre a regular-se i a conviure millor amb els altres.

Hola, famílies, aquestes setmanes els Tabalugues hem estat fent jocs amb normes. Hem treballat el joc reglat i hem descobert que jugar no és només córrer i riure, també és escoltar i respectar.

Quan ens explicaven el joc, primer havíem d’estar en silenci i escoltar. A vegades teníem moltes ganes de començar i ens costava esperar, però ho hem anat fent cada vegada millor. Hem entès que si escoltem bé les normes, després el joc surt bé i tots ens ho passem millor.

Hem practicat el fet d’esperar del nostre torn. Hem après a no enfadar-nos si no guanyem. Entenem que si ens equivoquem no passa res, perquè ho podem tornar a provar. I quan un amic o amiga ho fa bé, l’hem aplaudit i ens hem posat contents per ell o per ella.

Amb aquests jocs hem treballat coses molt importants per a la nostra edat. Estem aprenent a controlar el nostre cos i les nostres emocions, perquè a vegades ens emocionem moltíssim. També estem aprenent a compartir espai, a respectar els companys i a entendre que formem part d’un grup. Tot això ens ajuda a preparar-nos per fer-nos grans, per tenir més paciència i per conviure millor amb els altres.

També hem après que si algú s’equivoca, l’hem d’ajudar. Que si algú està trist perquè ha perdut, li podem dir que no passa res. I que jugar és més divertit quan ens respectem.

Ara hem entès que les normes ens ajuden a jugar millor. Gràcies a això, cada vegada sabem fer-ho més bé tots junts.

Els Tabalugues estem aprenent que jugar amb normes és una manera d’aprendre a conviure, a entendre els altres i a créixer junts. I el millor de tot és que ho fem jugant i somrient.

DEL PAPER… AL NÚVOL!

Cualquiera que sea el camino que elijas, siempre hay alguien que dice que te equivocas. Siempre surgen dificultades que te tientan a pensar que tus detractores tienen razón. Trazar un mapa de acción y seguirlo hasta el final requiere mucho coraje.

 Ralph Waldo Emerson

Des de l’inici de l’any, el grup “S, de sherpes” ens estem proposant millorar la nostra capacitat memorística a partir de la pràctica sistemàtica de diferents tècniques. Hem partit de Catalunya i arribarem al món, descobrint els mapes polítics i físics. I com n’és de difícil memoritzar, quan hi estem perdent el costum!. Des de gener estem compartint estratègies de gimnàstica memorística per tal d’aprofitar al màxim les nostres capacitats, alhora que comprovem la necessitat de l’esforç personal.

Avui hem dedicat una estona a mirar de ben a prop l’atles i calcar-ne un mapa d’Europa amb paper vegetal. Hem parlat de les fronteres naturals i hem vist els límits entre Europa i Àsia. Junts hem pactat què entrarà la setmana vinent. 

Paral·lelament, i en digital, seguim aprofundint en la descoberta dels ODS. Fer una bona cerca, crear una taula, inserir imatges, centrar textos en les cel·les…

Ja ho veieu, del paper… al núvol!

QUAN LLEGIR ESDEVÉ UNA TASCA MATEMÀTICA

Defensa el teu dret a pensar: fins i tot pensar de manera errònia és millor que no pensar.

Hipàtia d’Alexandria

Amb aquesta documentació, compartim amb vosaltres una tasca de vida d’aula, que ens està donant l’oportunitat de fer moltes connexions entre coneixements que, tradicionalment, l’escola i la societat veuen com a oposats. Estem parlant de les lletres i dels números.

La classificació tradicional entre “ser de lletres” o “ser de ciències” ha arrelat profundament en l’imaginari social i educatiu. Sovint es presenta com una manera natural de descriure aptituds i preferències de l’alumnat. Tanmateix, aquesta dicotomia simplifica excessivament la complexitat del coneixement i pot limitar les expectatives educatives. Especialment en l’etapa de Primària, on l’objectiu fonamental és el desenvolupament integral de l’infant, aquesta divisió resulta pedagògicament contraproduent. I és que les matemàtiques emergeixen com una disciplina amb un poder transversal essencial per comprendre el món i articular el conjunt del currículum.

En primer lloc, la distinció entre lletres i ciències transmet la idea que existeixen capacitats fixes i excloents. Aquesta visió pot generar creences limitadores, com ara “no serveixo per a les matemàtiques” o “soc més de llengua que de números”, que condicionen l’autoestima acadèmica i el rendiment escolar. A Primària, etapa clau en la construcció de l’autoconcepte, aquestes etiquetes són molt limitadores.  L’educació obligatòria hauria de garantir una formació global que integri diferents formes de pensament.

En aquest marc, les matemàtiques són una eina per interpretar la realitat, aprenent a analitzar dades, comprendre proporcions, mesurar magnituds, establir relacions i formular hipòtesis. Aquestes habilitats són indispensables per entendre fenòmens naturals, socials i econòmics. La lectura crítica de gràfics, l’anàlisi d’estadístiques o la interpretació d’escales cartogràfiques en són exemples clars. 

A més, el pensament matemàtic desenvolupa competències cognitives d’alt nivell, com el raonament lògic, la resolució de problemes i la capacitat d’abstracció. Aquestes habilitats no són exclusives de l’àrea matemàtica, sinó que es transfereixen a altres àmbits del currículum. En llengua, per exemple, la comprensió d’un problema requereix interpretació textual i estructuració del discurs. En ciències naturals, l’experimentació implica mesura i recollida sistemàtica de dades. En educació artística, conceptes com la simetria o la proporció connecten directament amb la geometria. Per tant, les matemàtiques actuen com un eix vertebrador que articula aprenentatges diversos.

A la nostra escola busquem contextos reals on poder mobilitzar coneixements i resoldre reptes significatius, amb l’ús d’un pensament cada vegada més flexible i crític. Superar aquesta falsa oposició implica generar una mirada on s’integri sabers, que potenciï totes les competències i que promogui una mirada global i crítica de la realitat.

Aquesta setmana hem continuat el treball de lectura matemàtica al voltant d’un text periodístic. El tema de fons era la vaga de mestres, però això era només una oportunitat per posar-nos les ulleres matemàtiques. Primera feina a fer: llegir i entendre el text. Segona parada: marcar amb el florescent les idees matemàtiques que trobem al llarg de la lectura. Tercer pas: compartim el nombre de referències trobades (han anat de 3 a 48). Quart moment: fer una llista de les troballes. Cinquè pas: preparar etiquetes de colors per poder classificar les idees amb algun criteri. I aquí estem. Per taules estem decidint què va a cada color i per què. De maneres de classificar n’hi haurà moltes, però caldrà ser coherent i tenir clar el rerefons de l’opció escollida. Seguirem barrinant i decidint la setmana vinent.

QUAN LA ROCA ES CONVERTEIX EN LLENÇ

“El veritable signe de la intel·ligència no és el coneixement, sinó la imaginació.” — Albert Einstein

En la nostra última sortida al bosc, vam recollir diversos elements naturals amb un repte molt especial: crear les nostres pròpies eines per pintar art rupestre, tal com ho feien els nostres avantpassats.

Uns dies després, va arribar el moment de posar-nos mans a l’obra. A l’aula, vam començar organitzant-nos en grups per facilitar la gestió del material i afavorir el treball cooperatiu. Primer vam observar atentament tots els elements recollits: branques, fulles, pells vegetals i altres materials del bosc. Aquesta primera fase d’observació i anàlisi ens va permetre pensar quins recursos podrien ser útils i de quina manera els podríem transformar.

Seguidament, vam dibuixar les nostres idees, imaginant com serien els pinzells que voliem construir. Aquest moment de planificació és molt valuós, ja que fomenta la capacitat de representació, la creativitat i el pensament previ abans d’actuar.

Amb els esbossos a la mà, vam iniciar la fase de fabricació dels pinzells. Ben aviat vam descobrir que algunes tasques no eren fàcils de fer individualment. Fer nusos per lligar fulles o pells a les branques, per exemple, requeria coordinació i ajuda mútua. De manera natural, va sorgir la col·laboració entre companys i companyes, demostrant que el treball en equip és una eina clau per superar reptes i avançar plegats.

Mentrestant, un altre grup tenia una missió igualment important: preparar els pigments naturals que ens servirien per pintar. Van començar analitzant els materials que havíem recollit al bosc per descobrir si podien transformar-se en color. Amb paciència, els van picar i triturar fins a obtenir pols, tot experimentant amb diferents textures i tonalitats. Durant aquest procés també van descobrir que no tots els materials eren útils, i alguns es van haver de descartar. Aquesta observació forma part d’un aprenentatge molt significatiu: provar, equivocar-se, revisar i tornar a intentar-ho és essencial en qualsevol procés d’investigació.

Així, vam acabar la jornada amb els pinzells artesanals i els pigments naturals preparats per a la següent etapa del projecte.

Aquest dimecres al matí vam tornar al bosc, a una zona amb roques que havíem localitzat prèviament. Allà, en grups, vam poder experimentar de primera mà què significa pintar sobre la roca, tal com feien les comunitats prehistòriques.

Va ser un moment d’autèntica descoberta: vam comprovar si les eines funcionaven, si els pigments eren adequats i com reaccionaven sobre la superfície de la roca. Alguns, fins i tot, es van atrevir a pintar directament amb les mans, reproduint gestos que connecten amb la manera d’expressar-se dels nostres avantpassats.

Sens dubte, una matinal molt enriquidora, plena de descobertes i aprenentatges compartits.

PESEM, COMPAREM I ESTIMEM: DESCOBRIM LA MASSA AMB LES PILES

“El coneixement es construeix a partir de l’acció.”

Jean Piaget

Al grup L de Lapó hem estat treballant les unitats de mesura, de la massa i el pes, a partir d’una fitxa que ens ha ajudat a entendre bé aquests conceptes . Hem descobert que, tot i que sovint diem “pesar”, en realitat moltes vegades estem parlant de la massa, i que no és exactament el mateix.

A través de la fitxa, hem après què és la massa, com es mesura i quines unitats utilitzem segons el que volem pesar. També hem vist la diferència amb el pes i com aquest depèn de la gravetat. A més, hem practicat amb canvis d’unitats i hem pensat quines són les més adequades en cada cas.

Però no ens hem quedat només amb el paper. Després, hem portat aquest aprenentatge a la pràctica utilitzant les piles que tenim a l’escola. Amb balances, tant digitals com manuals, hem pogut pesar diferents quantitats i fer aproximacions del seu pes.

Hem jugat a estimar quant podien pesar abans de mesurar-les i després ho hem comprovat. Això ens ha ajudat a millorar la nostra capacitat d’aproximació i a entendre millor les unitats de mesura. També hem comparat resultats i hem vist com petites diferències poden ser importants segons l’instrument que utilitzem.

Aquest treball ens ha permès aprendre d’una manera més vivencial i significativa, connectant la teoria amb situacions reals. A poc a poc, anem construint una millor comprensió de les matemàtiques a partir de l’experimentació i el joc.

Llegir, compartir i descobrir-nos

‘’ La lectura és una porta oberta a la imaginació’’- Josep Vallverdú 

Aquest mes de febrer, els Tintins han compartit les lectures que han estat fent a l’aula. Un espai senzill, però molt significatiu, que ens ha permès seguir gaudint de la lectura i portar-la a les converses del nostre dia a dia.

Compartir llibres amb companys i companyes ens ajuda a conèixer-nos millor: descobrir què ens agrada, si ens emocionen les aventures, si preferim històries divertides o misterioses, i què és allò que valorem en un llibre.

En aquestes converses hem descobert noves afinitats i gustos semblants que potser en altres situacions no hauríem trobat. Hem sabut escoltar els gustos dels altres i identificar què compartim en comú. També hem entès que és igual d’important preguntar-nos per què un llibre no ens agrada, perquè això ens ajuda a construir el nostre criteri lector i a trobar, a poc a poc, el nostre estil.

A més, ens hem proposat nous reptes lectors: atrevir-nos amb llibres diferents dels que havíem llegit fins ara i veure com ens sentim en aquestes noves aventures. Perquè créixer com a lector també vol dir sortir de la zona de confort.

Hem descobert que ens agrada recomanar llibres a les persones que estimem, dedicar una estona a pensar quin llibre pot encaixar millor amb cadascú. I, alhora, ens encanta que ens en recomanin a nosaltres. Llegir no és només una activitat individual: és també una manera de connectar amb els altres.

Després de conèixer els llibres de tots, comencem la lectura del mes de març amb moltes ganes i motivació, disposats a continuar descobrint i compartint històries i aventures plegats.

Del món a l’aula: descobrim els ODS i el nostre paper

“Pensa globalment, actua localment.”  Patrick Geddes

Al grup L de Lapó hem descobert els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) a partir d’una presentació que ens ha ajudat a entendre què són i per a què serveixen. Hem vist que són grans objectius plantejats pels governs per millorar el món, però sobretot hem intentat fer un pas més: entendre què signifiquen per a nosaltres.

A partir dels exemples que apareixien a la presentació , hem anat reflexionant i pensant noves accions que podem fer en el nostre dia a dia. Aquest treball ens ha permès veure que, tot i que els ODS són globals, també tenen molt a veure amb les petites decisions que prenem cada dia.

Un dels vincles més clars que hem trobat ha estat amb el concurs Apilo XII. Recollint piles usades, hem entès que estem contribuint a un ús més responsable de l’energia i, per tant, estem treballant directament en l’ODS 7.

També hem parlat de la importància de les accions individuals. Cadascun de nosaltres pot fer petites aportacions, però quan les sumem, el seu impacte creix molt. Aquesta idea ens ha ajudat a prendre consciència que tots podem formar part del canvi.

Aquest treball ens ha fet veure que els ODS no són només objectius llunyans, sinó que també són una oportunitat per actuar des del nostre entorn més proper i començar a construir, entre tots, un món millor.

DEL CARRER A L’ESCOLA: EL BATEC DELS GEGANTS

“Tot allò que es transmet amb estima perdura.”

Carme Junyent (lingüista anoienca)

Recentment hem viscut una experiència molt especial: els gegants de Vilanova del Camí han vingut al gimnàs de Marta Mata.

Hem pogut conèixer de prop l’Odín, la Fultiva, el Paquillo i el Quimet, i també les persones que els donen vida: en Lluís, en Joan Carles, l’Íngrid i la Roser, els seus portadors.

Primer els hem vist arribar peça a peça, descobrint com es munten i com es preparen abans de sortir a ballar. Ha estat sorprenent veure que darrere d’aquelles figures tan altes i imponents hi ha estructura, equilibri, esforç i molta estima per la tradició.

Veure’ls tan a prop, tocar els vestits, observar els caps i entendre com es mouen ens ha ajudat a sentir que la cultura popular no és només una festa que mirem des de fora, sinó una tradició viva que forma part del nostre poble.

Els Patufets havíem preparat preguntes. Amb molta paciència i entusiasme, ens han anat responent totes les qüestions i ens han explicat anècdotes, curiositats i detalls que no sabíem. Ara ja entenem millor què significa portar un gegant i tota la feina que hi ha darrere de cada cercavila. També els hem explicat el nostre projecte de fer uns gegantets nous, comptem amb la seva ajuda.

Ha estat una trobada plena d’emoció, respecte i orgull pel nostre patrimoni.

Gràcies, Odín, Fultiva, Paquillo i Quimet.
Gràcies, Lluís, Joan Carles, Íngrid i Roser, per compartir amb nosaltres el vostre temps i la vostra passió.

Seguim aprenent i estimant la cultura del nostre entorn.

A partir d’aquesta activitat els Patufets investiguen una tradició cultural del seu entorn (els gegants), fan preguntes i construeixen coneixement a partir de l’experiència directa.

APRENENTATGE SOBRE RODES

“La curiositat és el motor de l’aprenentatge.” — Ken Robinson

Ens ha visitat el Juanma amb la seva moto CUSTOM. Segurament, us preguntareu qui és el Juanma i què és una moto Custom?

El Juan Manuel és un treballador de la brigada de L’ajuntament de Vilanova del Camí. De vegades, li toca venir a fer alguna reparació a l’Escola Marta Mata o a portar-nos sorra pel sorral del pati. Fa uns dies, anava pel passadís de la Comunitat de Petits i va veure el nostre mapa d’idees. Resulta que li encanten les motos i en té una de ben gran. A més a més, pertany a una associació motera: Els LEÓNIDAS.

Ens ha portat la seva moto i ens ha explicat que una moto custom és la motocicleta personalitzada o modificada, sigui pel fabricant o pel seu propietari, per a ajustar-se a gustos i preferències úniques, diferenciant-se de la resta de motos. Això vol dir que cada motocicleta custom és única, totes són diferents.

El Juanma, per exemple, li ha afegit a la seva uns serrells llargs als manillars, també ha canviat els pedals per unes plataformes amples, més còmodes. A més a més, ha instal·lat pantalles per protegir-se del fred i unes alforges a banda i banda. Ens ha ensenyat què porta a les alforges: una farmaciola per si es fa mal, uns guants d’estiu, un esprai per si se li punxa una roda, dos impermeables, malles per afegir motxilles i estris per netejar la moto.

Després ens ha explicat com funciona la seva associació motera, els Leónidas. És una agrupació ben organitzada, amb diferents càrrecs: president, secretari, tresorer, cap de ruta i mestre d’armes (que és el que fa de mediador davant d’un conflicte entre socis o amb altres associacions). El Juanma és el cap de ruta, que és l’encarregat de gestionar les sortides que fan, planificar els horaris i l’ordre de circulació. Les motos circulen en zig-zag, en parelles però amb distància, hem d’investigar què significa.

Finalment, se’ns ha ocorregut preguntar què pesa la seva custom i la nostra sorpresa ha estat que és un número encara més gran que el pes de la moto del Jonathan, dos-cents vint-i-nou. També hem de pensar com s’escriu aquest número tan gran.

Hem gaudit molt d’aquesta nova visita, gràcies Juanma!

Podeu veure totes les fotografies al web de l’escola.

I TÚ, COM TRAVESSES?

Divendres passat vam rebre la visita de la Cristina policia per fer una sessió d’educació viària. Durant aquesta trobada vam recordar i aprofundir en un concepte que ja havíem treballat quan érem Rovellons: l’autoprotecció. Així, vam reflexionar sobre el fet que, tot i que existeixen normes de circulació, no tothom les compleix; per això és tan important no confiar-nos i actuar sempre amb prudència.

Vam recordar que, com a vianants, hem de caminar per la vorera, mantenint-nos a una distància prudent de la calçada. També com cal travessar el carrer correctament i la norma general de fer-ho sempre per un pas de vianants. Seguidament, ens vam plantejar que faríem en el cas que no n’hi hagués; i vam aprendre que calia situar-nos a la vora de la carretera sense envair-la amb el cos, mirar primer cap a la banda d’on poden venir els vehicles i, si la via és de doble direcció, mirar també cap a l’altra banda; insistint en no deixar de mirar mentre creuem.

Un altre aspecte que vam treballar va ser la manera de travessar: lleugerament en diagonal i sempre orientant-nos cap a la banda on no circulen vehicles, com una forma d’anticipar-nos i augmentar la nostra seguretat. Hem parlat també de petits gestos que poden marcar la diferència, com no inclinar massa el cos cap a la calçada per mirar, ja que podríem topar amb el retrovisor d’un vehicle que passi a prop, o caminar sempre una mica més cap a l’interior de la vorera.

Després de la conversa i les explicacions, vam sortir al carrer per posar en pràctica tot allò que havíem après. Ens vam desplaçar fins al pas de vianants proper a l’escola i vam practicar com creuar, d’un en un.