Construïm les taules

Durant el primer i segon trimestre, els nens i nenes de la classe de segon van fer algunes investigacions a l’aula sobre alguns conceptes que estàvem treballant i vam veure que ens hagués estat molt útil saber les taules de multiplicar.

Hem començat el tercer trimestre i com tots sabeu, ens anem acostant cada cop més a continguts propis de Cicle Mitjà, com són les taules de multiplicar. A Cicle Inicial el treball del comptatge i descomposició de nombres és prioritari, i els alumnes comencen a solucionar problemes de suma emprant el comptatge: saber comptar els elements d’un conjunt. Quan han de saber quants elements hi ha entre dos conjunts compten els elements del primer i continuen amb el segon. Això seria la idea de la suma.

La diferència entre la suma i la multiplicació està en què quan es multiplica no comptem elements, sinó que el què volem saber és els elements totals d’un nombre de grups que tenen el mateix nombre d’elements. Això implica dominar unes  habilitats diferents a les lligades a la suma, és el què s’anomena comptatge rítmic, és a dir, saber comptar de 2 en 2, de 3 en 3,…

Per posar en pràctica tot això, el que vam fer va ser mirar una sèrie de làmines o diapositives projectades que mostraven als alumnes una situació durant pocs segons i després desapareixien. Implicava una activitat mental diferent, en la que treballàvem la idea de comptar grups de X elements. Per exemple, 4 daus que tots mostraven el 2. Això obligava a l’alumne a imaginar-se “4 vegades el 2” i d’aquesta manera anaven interioritzant el concepte de multiplicació sense adonar-se’n.

Per tant, l’objectiu de l’activitat va ser començar el concepte de multiplicació, entés com una manera de comptar grups d’elements. I posar en evidència les estratègies de comptatge d’elements que han treballat al llarg del curs. Per tal que poguessin verbalitzar les diferents maneres d’arribar a la solució els hi vam preguntar: Com ho saps?, què has pensat per saber-ho?, i qui ho ha pensat d’una altra manera?

Un cop visualitzades les diapositives o làmines en el projector del 2 i del 5, ho vam vivenciar. Nosaltres formàvem part d’aquest elements. Aquesta activitat va ajudar a entendre millor el concepte de la multiplicació a aquells alumnes amb més dificultats perquè va ser molt més vivencial per ells.

Finalment, tota la classe de segon ja érem uns experts!!! I vam construir la nostra taula del 2.