XIP XAP, TOTS A L’AIGUA

Aquest dilluns, el grup de petits de l’escola ha començat l’activitat de natació al Complex aquàtic de Vilafranca. Els nens i nenes d’infantil 3 anys s’han estrenat amb moltes ganes i la resta de companys, la classe de les Màquines de cosir i les Bombetes, ja hi han anat com a experts en la descoberta del medi aquàtic. A partir d’ara i fins a final de curs, cada dilluns al matí el dedicaran al treball inicial de la natació. A Les Vinyes, considerem que la descoberta d’aquest esport és beneficiosa per a la salut dels nostres infants i pel seu treball psicomotriu i d’educació física, en el cas dels grans, per això forma part del nostre projecte educatiu des de fa dècades.

Al llarg de les set sessions, cada grup, segons la seva maduresa a l’aigua, realitzarà amb l’acompanyament de les monitores un seguit d’activitats enfocades a la familiarització amb el medi, la respiració, la consolidació de destreses i també amb l’adquisició progressiva de confiança. Quan aquesta confiança està força consolidada, ja els permetrà descobrir, en un futur, la propulsió pel medi aquàtic, que s’anirà treballant més a nivell tècnic al llarg dels anys de la pràctica a dins de l’aigua.

L’activitat de natació a l’educació infantil s’inicia amb la manipulació de materials i amb el joc en un entorn segur, ja que els més petits toquen de peus a terra en els diferents espais de les piscines. A poc a poc, aniran practicant les diferents propostes, augmentant el seu nivell de dificultat: esquitxar, xipollejar, caminar i gatejar a dins de l’aigua, submergir el cap, fer servir els xurros, etc. Cal assenyalar, que, als infants, no se’ls pressiona per realitzar cap pràctica. Les professionals que sempre han acompanyat els més menuts de l’escola coneixen bé quin és el camí perquè cada persona, incloses les més reticents, pugui sentir-se còmode i, tard o d’hora, feliç quan està fent la sessió.

Anar a la piscina és tota una aventura i també és un treball important d’autonomia que no hem de deixar de banda. A la sessió a l’aigua se li sumen un seguit d’hàbits i de treball individual que els ajuda a créixer i a practicar una colla d’habilitats motrius: desvestir-se, vestir-se, eixugar-se, gestionar les seves pertinences… També els cal practicar habilitats socials: relacionar-se en un entorn fora de l’escola, seguir noves normes, saber on són els límits a l’hora de fer les diferents activitats proposades… Per tot això, i perquè no podem perdre cap oportunitat per fomentar qualsevol pràctica esportiva, confiem poder realitzar l’activitat de piscina molts anys més. Fer esport és fer salut.