TREBALL COOPERATIU?

L’aprenentatge cooperatiu (AC) no és només un mètode o un recurs especialment útil per aprendre millor els continguts escolars, sinó que és, en si mateix, un contingut curricular més que l’alumnat ha d’aprendre i que, per tant, cal començar aquests procés el més aviat possible.  A primer   hem començat a fer servir diferents ESTRATÈGIES   per a iniciar  aquests procés que és llarg i no fàcil.

El treball cooperatiu és la suma de la col·laboració i l’ajuda. Cada alumne aprèn si és capaç d’aprendre ell/a i ajudar a la resta a aprendre.

Les estratègies / estructures cooperatives senzilles, que portem a terme són les següents:

Lectura compartida. Un membre de l’equip llegeix el primer paràgraf. El següent haurà d’explicar què ha entès i els altres dos confirmar que allò que explica s’ajusta al que ha llegit. Es continua la rotació.

Llapis al mig. Cadascú haurà de llegir en veu alta un dels exercicis i entre tots i totes parlar de la solució. Un cop tinguin acordada la solució cadascú el farà de forma individual. Mentre es delibera, els llapis han d’estar al mig. Un cop feta la primera activitat, es tornen a col·locar els llapis al mig i es fa la següent activitat.

Rols: Portaveu: pregunta els dubtes i parla en nom del grup. Moderador/a: controla el to de veu i ajuda a solucionar els conflictes. Secretari /a: escriu les  respostes, decisions o solucions i pren nota dels acords.  Coordinador/a: Guarda les feines i els treballs, prepara el material i organitza la feina del grup.