Conèixer el municipi a través de la geolocalització. Potenciant les Aliances Magnet

A la classe de 3r, va sorgir el neguit que va fer engegar el nostre projecte “D’on venen els noms dels nostres carrers?“, donat que els nens i nenes que viuen al barri de La Guàrdia viuen a carrers amb noms de ciutats o pobles, mentre que als altres barris això no passa. Això ens ha portat a fer un estudi del nostre municipi i a dur a terme diferents accions.

Primerament, ens vam posar en contacte amb persones de l’Ajuntament, que, des de l’arxiu històric, ens van informar de les nostres preguntes i dubtes. També hem fet un estudi dels voltants de l’escola, i tots hem coincidit que el nostre barri conté moltes barreres arquitectòniques i manca de senyals.

Això, com a inici, ja ens ha permés aprofundir en el coneixement del municipi, aprenent a situar-nos i orientant-nos en el mapa del nostre poble i fent una cerca informativa per situar geogràficament les ciutats que donen nom als nostres carrers, així com els seus trets característics. També hem après a analitzar situacions que comporten risc viari, proposant-ne solucions.

 

 

 

 

 

 

Vam investigar i hem vist que hi ha un joc que es diu “Geocaching“, on es troben una espècie de tresors per qualsevol part del món. Nosaltres hem creat un joc de localització per dins l’edifici de l’escola, fent nosaltres les indicacions, per tal d’entendre què és el que fa un GPS automàticament quan ens indica. Hem posat a prova als companys de 5è, que han cercat els “catxés” o “Tresors” i els ha agradat molt. Ens ha servit per veure si hem comès errades i modificar-les, per poder-ho fer extensiu a la resta de l’escola. Per fer-ho, hem posat en pràctica els nostres coneixements matemàtics sobre mesura, orientació al mapa de l’escola… així com l’elaboració d’un text instructiu fent referència a les coordenades per qui volguès seguir el joc.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Com la nostra idea és poder amagar tresors pels carrers del poble per tal de poder conèixer més el municipi, vam pensar cercar una persona experta en el tema. Tenim la sort de ser escola Magnet amb la UPC de Castelldefels com a partner. Vam contactar i ràpidament ens va visitar la professora  Dolors Royo de la UPC, experta en realitat augmentada i geolocalització. Vam exposar el que volíem fer i ella ens va mostrar en quin grau ens pot ajudar. Durant la seva visita ens va ensenyar conceptes com: latitud i longitud. I vam aprendre com geolocalitzar qualsevol lloc del món, trobant les seves coordenades a través de Google maps. Una posada en joc de la competència matemàtica a l’hora de treballar, que ens és i serà necessaria en aquest procés.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vam acordar fer plegats una aplicació per donar a conèixer Sant Vicenç dels Horts i fer que qui la faci servir pugui aprendre coses sobre llocs concrets del municipi a través de la geolocalització i escaneig d’imatges. I per què no poder trobar algun tresor a cada punt a mode de Geocaching.

Això ens permetrà aprendre molt sobre els elements del nostre patrimoni natural i cultural, fent anàlisi de l’entorn més proper valorant la seva riquesa i donant-la a conèixer. Un bon moment també per generar textos expositius, però amb un sentit per la necessitat d’aquesta pràctica.

Per decidir quins seran els punts d’interès, hem decidit fer enquestes a persones conegudes i desconegudes per poder veure quins són els llocs més concorreguts, estimats i valorats de la nostra vil·la. Hem vist la importància que té el fet de tenir una bona exposició oral per poder-se comunicar i explicar allò que estem fent a les persones enquestades. El bolcatge de dades permetrà treballar en coneixements d’estadística per arribar al consens dels llocs que formaran part de l’aplicació.

 

 

 

 

 

 

També hem fotografiat els carrers del nostre barri, cercant aspectes interessants, aprofitant-ho per poder presentar les fotografies al concurs municipal Francesc Siñol. Aquestes fotografies deixen palès que hem fet un anàlisi dels elements naturals i humanitzats de l’entorn, per poder establir comparacions entre els paisatges del nostre barri. Sense tampoc oblidar la part artística que ha suposat com a aprenentatge per a nosaltres el haver de trobar l’enfocament, la llum correcta, edició de les imatges…

 

 

 

 

 

 

Ens hem reuinit amb l’alcalde de Sant Vicenç dels Horts, Miguel Comino. Prèviament a l’escola hem après el que era una entrevista, hem practicat i buscat models, i hem generat una comuna per poder-la realitzar durant la nostra visita a l’Ajuntament. Li hem fet saber coses que es podrien millorar del nostre entorn, així com també li hem fet la proposta de poder fer extensiva l’aplicació a la resta del municipi quan estigui finalitzada. Li ha semblat una gran idea!

La visita a l’Ajuntament, ens ha permès conèixer i valorar el funcionament bàsic d’aquesta institució municipal i així com tenir coneixement dels mecanismes democràtics de participació.

 

 

 

 

 

 

Cal dir que aquest projecte ens està permetent navegar dins d’un gran ventall d’aprenentatges i coneixements que, de ben segur, anirà creixent. El projecte està donant peu a que es puguin treballar totes les competències. Per a nosaltres, dins d’aquest projecte, prenen molta importàcia les competències vinculades a conviure i habitar el món, ja que els infants es troben en un constant coneixement i interacció amb el món físic, així com amb la vessant social i ciutadana.

El projecte necessita que els infants estiguin constantment treballant per ser competents de manera comunicativa, ja parlem d’allò artístic i cultural que forma part del nostre entorn, com de la lingüística i audiovisual, que ens ajudaran a encaminar les nostres tasques i a poder dur a terme la nostra aplicació.

El tractament de la informació, sent persones competents digitalment, és quelcom bàsic per al desenvolupament de les diferents tasques, tant les realitzades com les que continuarem realitzant.

Al cap i a la fi, aquesta manera de treballar ens està ensenyant una cosa molt important com és apendre a aprendre i que les nenes i nens acabin amb una autonomia i iniciativa personal que els hi serveixi tant al projecte com en el seu dia a dia de la seva pròpia vida.

Seguirem treballant en portar-ho a terme. El que està clar és que gràcies al contacte amb la UPC Llobregat, les Aliances Magnet donen el seu fruit.

 

LA CLASSE DE 3r

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>