L’acció tutorial comprèn el conjunt d’accions educatives que, en col·laboració amb les famílies, contribueixen a assolir les competències personals, emocionals i socials de l’alumne que són necessàries per poder desenvolupar el seu projecte personal i acadèmic.
S’exerceix de forma compartida per part de tot el professorat en tant que l’activitat docent implica, a més de la dinamització dels ensenyaments propis de l’àrea, el seguiment i l’orientació del procés d’aprenentatge dels alumnes i l’adaptació dels ensenyaments a la diversitat de necessitats educatives que presenten.
Els objectius generals que guien la nostra acció tutorial són:
En relació a l’alumnat
– Fer el seguiment personalitzat del procés d’ensenyament aprenentatge de l’alumnat.
– Facilitar una integració plena tant en el centre com en el grup classe, tot desenvolupant un sentiment de pertinença, confiança i respecte.
– Dinamitzar el grup classe tot afavorint un clima de respecte mutu, comunicació i cooperació que possibiliti l’adquisició d’actituds de respecte i tolerància.
– Potenciar el desenvolupament harmònic i integral de l’alumnat tant a nivell físic, psíquic, com emocional i en valors que el permeti comportar-se socialment amb maduresa i autonomia.
– Afavorir l’adquisició i el domini de les tècniques d’estudi que facilitin el seu procés d’aprenentatge i la participació en el seu procés d’autoavaluació.
– Participar en la detecció de problemes de l’alumnat, el seu diagnòstic i l’aplicació de mesures a adoptar.
– Conèixer les aptituds, motivacions i interessos de l’alumnat a fi d’informar-los i orientar-los més eficaçment en el seu procés d’aprenentatge i en els moments de prendre decisions davant les diferents opcions educatives i professionals.
A l’escola un cop per setmana realitzem sessions de tutoria on es proposen activitats referents a diferents àmbits:
- Dinàmica de grups.
- Autoestima i autoconeixement.
- Emocions, valors i sentiments.
- Cohesió de grup.
En relació a les famílies
– Informar les famílies del funcionament del centre i del grup (aspectes pedagògics, metodològics, organitzatius, etc.).
– Establir una bona aliança amb les famílies.
– Fer de pont entre el centre i les famílies mantenint una relació fluïda, de respecte mutu i de col·laboració conjunta.
– Col·laborar amb les famílies (assessorar-les i orientar-les) en tots els aspectes que afecten l’educació dels seus fills, ocupant el lloc que el correspon.
– Informar-les de l’evolució del procés d’aprenentatge i integració al centre dels seus fills i filles a partir de la informació que li transmetin la resta de professorat de l’equip docent.