Escolta’m. (Projecte de Convivència)

Des del curs 2011-12 la nostra escola participa en el projecte Escolta’m que assessora i coordina l’ ICE (Institut de ciències de l’ educació) de la Universitat de Barcelona.

Inicialment el van començar els nivells de 4rt a 6è, el 12-13 s’ hi ha incorporat 3r i el 13-14 2n. La idea ésimplementar-ho de forma gradual i quetota la comunitat educativa se’n senti partícip. Per aquest motiu el claustre va rebre una formació inicial que ha anat tenint continuïtat durant el cursos següents en sessions de seguiment i monogràfics sobre temes puntuals.

El projecte proposa personalitzar l’escola amb un pla d’intervenció educativa que estableixi una vinculació educativa positiva entre el tutor i l’alumne, i que proporcioni a tot l’alumnat factors promotors que els reconeguin i els acompanyin en el seu creixement, per anar aconseguint cotes de seguretat personal que els ajudin a desenvolupar-se de manera integral i satisfactòria. Si observem les tertúlies d’opinió dels mitjans de comunicació, podrem copsar com n’és, de difícil, escoltar. Sovint els diàlegs es converteixen en monòlegs o en paraules entrellaçades i ningú no escolta.

L’escola pot ser un lloc per aprendre a escoltar i a dialogar. La tutoria personalitzada construeix nous entorns que permeten espais d’escolta per gaudir dels alumnes, i acceptar la incertesa que produeix una conversa oberta i espontània.

Els objectius generals del projecte pretenen:

• Aprofitar els treballs teòrics i de metodologia fets en l’àmbit de les perspectives participatives, i desenvolupar un canvi de mirada respecte a les tasques tutorials per millorar les accions que s’hi duen a terme.
  • Implementar als centres educatius una acció tutorial amb un format més íntim i acollidor, que ajudi a crear vincles afectius positius i resilients entre tutor i alumne.
  • Planificar temps i espais de conversa en petit grup per dur a terme la tutoria personalitzada.
  • Oferir un treball reflexiu en profunditat sobre la pràctica tutorial amb els tutors des de la mateixa comunitat educativa.

Com ho fem al Ferran i Clua ?

En la configuració de l’horari del tutor/a té espai de ¾ d’hora a la setmana per estar amb tres alumnes i fer-los partícips del projecte. Cada cicle sempre es troba en el mateix lloc. Es pretén que sigui acollidor i tranquil. El tutor, de forma rotativa (es tracta que hi passin tots), està amb l’alumnat del curs tot portant a la pràctica el que abans hem explicat. Mentre el tutor i l’ alumnat fa el projecte la resta està amb un altre mestre fent classe que no afecta al que és l’aprenentatge de les assignatures. A final de curs tant els mestres com l’ alumnat fan una valoració que està resultant força positiva.