Deures període de confinament pel COVID-19

Orientacions Departament Educació-centres-tancament-coronavirus

Orientacions per als centres educatius sobre activitats per als alumnes a causa del tancament pel coronavirus
Orientacions generals ​ Les activitats han de contribuir al desenvolupament de l’autonomia personal (gestió del temps, autoregulació, presa de decisions…) i ser significatives per a l’aprenentatge; poden consistir en la realització d’activitats d’observació i de contrast d’elements propers a la realitat de l’alumne, de cerca d’informació, d’indagació, de lectura, culturals, artístiques, lúdiques…, activitats alternatives a l’aprenentatge a l’aula que no és possible fer pel tancament dels centres.
Tot i que el treball habitual a classe, amb interacció entre alumnes i docents, és difícilment substituïble per un treball equivalent a casa, és recomanable una rutina diària evitant que siguin tasques repetitives, d’una durada excessiva o no contextualitzades, de manera que tinguin sentit per a l’infant i es respectin les seves necessitats de descans, el temps de lleure i la convivència familiar.
A continuació us proposem un recull de propostes referides a les diferents etapes educatives.

Orientacions d’educació infantil
Cal compaginar temps de joc autònom en què l’infant decideixi què vol fer i com, amb temps i activitats compartides amb l’adult.
Per al temps de joc autònom hem de posar a l’abast de l’infant materials diversos amb els quals pugui elaborar el seu joc: materials per fer construccions, objectes o robes que serveixin per disfressar-se, materials inespecífics (conquilles, bastons, peces de fusta, envasos…), titelles, ninos, cuinetes, contes, fulls, estris d’escriptura…
Pel que fa a les activitats compartides amb l’adult podem fer diferents propostes que ajuden al desenvolupament de les seves capacitats. Per exemple:
● Activitats de comunicació ○ Llegir contes, demanar als infants que ens els expliquin després, que els acabin de forma diferent…

○ Mirar contes del web de TV3: ​ Una mà de contes​ . ○ Realitzar un diari i anar-hi incorporant: les anècdotes del dia, retalls d’imatges, petites converses, dibuixos, retalls de paraules de catàlegs… ○ Triar una història o conte i representar-lo amb titelles o escenificant-lo. ○ Inventar històries, dibuixar-les, escriure què hi passa (com ho vulguin escriure).
● Activitats a l’exterior si és possible (patis, terrassa, jardí…): ○ Caminar, córrer, saltar, grimpar, fer equilibris… sempre que sigui possible.
● Activitats d’experimentació, en podeu trobar alguns exemples a: ○ ​ Manual de experimentos ○ ​ Dinamiks ○ ​ Aprenent amb les mans
● Jocs de taula: ○ Parxís, sudoku, trencaclosques, jocs de cartes, etc
● Activitats en entorns digitals: ○ Enregistrar un àudio o un vídeo amb un conte, una cançó o un relat amb l’infant com a protagonista, i escoltar-lo o veure’l. Comentar amb l’infant què poden fer diferent, com ho poden enriquir… ○ Instal·lar a la tauleta alguna de les apps referenciades al portal ​ Toolbox ​ … i acompanyar els infants en la tria de l’app, en el funcionament i durant el joc. ○ Realitzar els jocs que et proposa el web ​ Edu365
● Col.laborar en les tasques de la llar ○ Ajudar en la preparació del menjar: pelar fruita, preparar amanides, preparar el berenar… ○ Endreçar l’habitació ○ Parar taula i recollir-la ○ Plegar i classificar la roba…

Orientacions d’educació primària
Cal compaginar temps de lleure i de joc autònom en què els nens i les nenes decideixin què volen fer i com, amb temps i activitats compartides amb els adults.
Per al temps de lleure i de joc autònom hem de posar a l’abast dels els nens i les nenes recursos i materials diversos amb els quals puguin elaborar els seus jocs: materials per fer construccions, objectes o robes que serveixin per disfressar-se, materials inespecífics, titelles, ninos, cuinetes, contes, llibretes, pintures…
Pel que fa a les activitats compartides amb els adults es poden oferir diferents propostes enriquidores que afavoreixen els aprenentatges. Per exemple:
● Activitats de l’àmbit lingüístic: ○ Redactar un diari explicant que han fet, anècdotes del dia, retalls d’imatges, com s’han sentit… durant els dies que no han anat a l’escola. Pot ser un diari virtual amb enllaços, vídeos… ○ Escriure contes, històries, cançons, poemes… (en diferents idiomes). ○ Planificar i fer un còmic ○ Enregistrar un audio d’històries, contes, descripcions… ○ Enregistrar, amb material audiovisual, moments de la vida quotidiana i les explicacions, descripcions, argumentacions… que trobin adients ○ Escoltar audiollibres ○ Llegir contes, llibres, demanar als infants que ens els expliquin després, que els acabin de forma diferent, que canvïin algun personatge… ○ Visualitzar pel·lícules i altres programes com: ​ InfoK ​ , ​ Dinamiks ​ , ​ Manduka ​ , ​ Una mà de contes ​ , ​ Què, qui, com? Fish&Chips ​ i recollir en el diari idees o aspectes destacats. ○ Visitar ​ museus virtuals ​ i fer relats, dibuixos… de la visita. Buscar informació d’alguna obra que els hagi interessat. ○ Inventar representacions amb joguines, titelles, obres de teatre. ○ Pensar i planificar les vacances escollint llocs a visitar i itinerari a realitzar (google maps). ○ Preparar alguna entrevista d’opinió sobre algun tema del seu interès.
● Activitats de l’àmbit matemàtic: ○ ​ Gràfica de temperatures. ​ Recull sistemàtic de la temperatura que marca el termòmetre cada dia a una mateixa hora del dia durant dues o tres setmanes. En

acabar es pot fer una gràfica que reculli aquestes dades tot indicant la mitjana i explicar què s’hi observa. Si no es disposa de termòmetre es pot consultar la pàgina web del ​ Servei Meteorològic de Catalunya. ○ ​ Recull fotogràfic de formes geomètriques. ​ Àlbum fotogràfic que recull fotografies d’elements que podem observar, quotidians, indicant les principals formes geomètriques que hi trobem. ○ ​ Recollida de dades horàries. ​ Recull sistemàtic de dades horàries durant una setmana per a la realització d’una gràfica: temps de dormir, temps de jugar, temps de lectura, temps de veure la tele, etc. ○ ​ On és més barat? ​ Fer una llista de coses que voldríem comprar anotant el preu que té en diferents botigues online. Identificar quin és el preu més barat, el més car i la diferència de diners que ens podríem estalviar si compréssim el més barat. ○ ​ Quina oferta m’interessa? ​ Anotar les ofertes on no hi hagi indicat el percentatge de descompte (per exemple 3×2, segona unitat a meitat de preu, etc.). Intuïtivament decidir quina és la millor. Després calcular el percentatge de descompte que et fan en l’article comprat a cadascuna de les diferents ofertes i comprovar d’aquesta manera si la intuïció ha estat la correcta. ○ ​ Materials autocorrectius de Edu 365. ○ ​ Aprenent geometria.
● Activitats de l’àmbit de coneixement del medi: ○ ​ Els virus ​ Què són? Com són? Quins tipus hi ha? Què és el coronavirus? A qui afecta? A totes les franges d’edat? A tots els països? Els antibiòtics poden servir per lluitar contra els virus? Quina diferència hi ha entre un antiviral i una vacuna? Per què no hi ha ara mateix una vacuna contra el coronavirus? ○ ​ Les vacunes ​ Què són? Com funcionen? Com es produeixen? Per què no hi ha una vacuna per al coronavirus? Per què és convenient vacunar-se? Com afecta a tota la població que hi hagi grups de persones que no es volen vacunar? ○ ​ Seguiment de la pandèmia ​ Consulteu cada dia la informació que donen els mitjans de comunicació i els portals del Departament de Salut com: http://canalsalut.gencat.cat/ca/salut-a- z/c/coronavirus-2019-ncov/​ . Feu un comentari cada dia sobre la situació (en un blog, en un clip de vídeo, etc.). ○ Visitar ciutats i llocs del món a través del ​ google Earth
● Activitat d’experimentació i art: ○ ​ Manual de experimentos preescolar Edelin Bravo ○ Jugar amb jocs de taula, puzzles, tangram, lego, robots, maquetes… ○ Observar, fer fotografies i recollir al diari.

○ Fer fotografies i gravacions de les observacions realitzades. ○ Fer hipòtesi i recerca de com seran les ciutats del futur (smart cities) i les escoles del futur (smart school) ○ ​ Dinamiks
● Activitats amb el mòbil o tauleta: ○ Enregistar un àudio amb un conte, amb una cançó i escoltar-lo. Comentar amb el nen o la nena, què poden fer diferent, com ho poden enriquir… ○ Instal·lar a la tauleta alguna de les apps referenciades al portal ​ Toolbox, Apps educatives validades per docents | Toolbox | mSchools ​ i acompanyar els infants en la seva aplicació.
● Suport a les tasques de la casa ○ Col·laborar en la neteja de la llar ○ Ajudar en la preparació del menjar: pelar fruita, preparar amanides, fer el berenar… ○ Endreçar l’habitació ○ Parar taula i recollir-la ○ Plegar i classificar la roba…

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>